Αύξηση τιμών, προσφορών, αλλά και πωλήσεων των εταιρειών, διαπιστώνει στο πρώτο δίμηνο του 2023 το Market View της ΙRΙ. H υψηλότερη άνοδος των τιμών παρατηρήθηκε στις κατηγορίες των γαλακτοκομικών κατά 17,4%, των κατεψυγμένων τροφίμων κατά 13,9% και των δημητριακών κατά 11,5%.
Το μεγάλο κύμα των ανατιμήσεων όπως ήταν φυσικά έφερε και μεγάλο αριθμό προσφορών. Συγκεκριμένα, το 27,1% των τροφίμων πουλήθηκαν με προσφορά, 31,4% των ειδών ατομικής υγιεινής και ομορφιάς και το 22,8% των προϊόντων σπιτιού και καθαριστικών.
Η μέση αύξηση τιμών ανήλθε στο 10,3% φέτος, στη διάρκεια του πρώτου διμήνου, έναντι 6,8% στο αντίστοιχο διάστημα του 2022. Στο 12μηνο του 2022 η αξία των πωλήσεων του λιανεμπορίου –εκτός από την Lidl– ανήλθε στα 8,560 δισ. ευρώ, έναντι 8,059 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση κατά 6,2%.
Αναλυτικότερα, στο πρώτο δίμηνο του έτους η συνολική αξία των πωλήσεων του λιανεμπορίου ανήλθε στα 1,380 δισ. ευρώ έναντι 1,232 δισ. ευρώ στο αντίστοιχο διάστημα του 2022, σημειώνοντας αύξηση κατά 12%.
Αξίζει, πάντως, να σημειωθεί ότι τα δύο δίμηνα δεν είναι συγκρίσιμα, δεδομένου ότι φέτος η Καθαρή Δευτέρα ήταν εντός του Φεβρουαρίου, ενώ πέρυσι συμπεριλήφθηκε στον Μάρτιο κι όπως είναι γνωστό πρόκειται για ημέρα –και οι προηγούμενες αυτής– που έχει υψηλή αγοραστική κίνηση. Μάλιστα. πηγές της αγοράς εκτιμούν ότι ο όγκος των πωλήσεων του τριμήνου θα έχει αρνητικό πρόσημο.
Σε αυτό το διάστημα η αξία των πωλήσεων των τροφίμων αυξήθηκε κατά 11,7%, των ειδών ατομικής υγιεινής και ομορφιάς κατά 14,5% και καθαρισμού σπιτιού κατά 13%. Στη διάρκεια του Φεβρουαρίου οι πωλήσεις του λιανεμπορίου αυξήθηκαν κατά 16,98%, ενώ τον Ιανουάριο κατά 6,94%.
Κερδισμένα ήταν και πάλι τα μικρά καταστήματα μέχρι 400 τμ, τα οποία «είδαν» τις πωλήσεις τους να αυξάνονται κατά 15,6%, ακολουθούν οι μεγάλες επιφάνειες, πάνω από 2.500 τ.μ. με αύξηση πωλήσεων 15,2%, τα καταστήματα με επιφάνειες από 400 ως και 1.000 τ.μ. με αύξηση πωλήσεων 11,5% και τέλος τα καταστήματα από 1.000 ως 2.500 τ.μ. με αύξηση πωλήσεων 9,7%.
Στο δίμηνο Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου 2023 ο όγκος των πωλήσεων των τροφίμων αυξήθηκε κατά 1,5%, των ειδών ατομικής υγιεινής και ομορφιάς κατά 3,8% και των ειδών καθαρισμού σπιτιού μειώθηκε κατά 1%.
Αναφορικά με τις επιμέρους κατηγορίες, τα γαλακτοκομικά, τα καθαριστικά σπιτιού και προϊόντα οικιακής χρήσης εμφάνισαν μείωση του όγκου των πωλήσεων κατά 3,6%, 1,5% και 0,5% αντιστοίχως. Αντιθέτως αυξήθηκαν οι όγκοι στα συσκευασμένα τρόφιμα κατά 2,8%, στα σνακ κατά 3,3%, στα κατεψυγμένα τρόφιμα κατά 1,4%,σ τα δημητριακά κατά 0,3%, στα μη αλκοολούχα ποτά κατά 3,6%, στα αλκοολούχα ποτά κατά 5,7%, στα προϊόντα προσωπικής φροντίδας και ομορφιάς κατά 2,2% και τα σπροϊόντα προσωπικής υγιεινής κατά 5,3%.
Επίσης με υψηλές ταχύτητες –όπως ήταν αναμενόμενο– κινήθηκαν οι πωλήσεις των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Στο 12μηνο του 2022 έκλεισαν με μερίδιο 16,3% και στο πρώτο δίμηνο του έτους το μερίδιο τους ανήλθε στο 17,8%, καθώς η τάση τους παραμένει ανοδική. Η μέση αύξηση τιμών στο δίμηνο στα προϊόντα private label ανήλθε στο 10,3% και πιο συγκεκριμένα των τροφίμων στο 9,8%, των προϊόντων ατομικής υγιεινής και ομορφιάς στο 10,4% και καθαριστικών ειδών οικιακής χρήσης στο 14,1%.