ΓΔ: 1397.63 0.94% Τζίρος: 86.84 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03 DATA
fysiko aerio
Φώτο: Shutterstock

Φυσικό αέριο: Η «βουτιά» κατά 86% και οι νέες προβλέψεις των αναλυτών

Στα επίπεδα του Ιανουαρίου 2022, πριν το ξέσπασμα του πολέμου στην Ουκρανία, σταθεροποιείται η τιμή του φυσικού αερίου στην Ευρώπη. Διατηρούνται υψηλά τα αποθέματα. Ποιοι είναι οι κίνδυνοι.

Σε επίπεδα Ιανουαρίου 2021, πριν από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και την εκτόξευση των τιμών, έχουν φθάσει οι τιμές του φυσικού αερίου στην Ευρώπη. Οι ήπιες καιρικές συνθήκες του φετινού χειμώνα και οι χαμηλές καταναλώσεις στην Ευρώπη οδηγούν την τιμή του φυσικού αερίου σε μείωση πάνω από 80% μετά το καλοκαιρινό ράλι.

Από το υψηλό των 320 ευρώ/MWh του περασμένου Αυγούστου, η τιμή του φυσικού αερίου στην Ολλανδία (συμβόλαια TTF) έπεσε την Παρασκευή στα 42,8, δηλαδή κατά 86%. Έτσι, διαμορφώθηκε περίπου στα επίπεδα του Ιανουαρίου 2021. Πάντως, η νευρικότητα στην αγορά δεν λείπει. Είναι ενδεικτικό πως στο τέλος της περασμένης εβδομάδας (9 και 10 Μαρτίου 2023) οι ευρωπαϊκές τιμές του φυσικού αερίου κατέγραψαν ανοδική πορεία ανεβάζοντας την τιμή πάνω από τα 50 ευρώ/MWh. Όπως σημείωνε η ΙΝG, καταλύτες για την ανοδική αυτή πορεία ήταν οι συνεχιζόμενες απεργίες στη Γαλλία με αντίκτυπο σε 4 τερματικούς σταθμούς εισαγωγής LNG σε συνδυασμό με διακοπή της λειτουργίας δύο πυρηνικών αντιδραστήρων λόγω προβλημάτων στη χώρα.

Παράλληλα, όπως τόνιζε, οι ανησυχίες αυτές συμπίπτουν με ένα ψυχρό κύμα ψύχους σε μεγάλα τμήματα της Ευρώπης. Στο περιβάλλον αυτό, πολλά από τα φορτία LNG που είχαν προγραμματιστεί για την ερχόμενη εβδομάδα θα εκτραπούν σε άλλους τερματικούς σταθμούς και ορισμένα είναι πιθανό να καθυστερήσουν αν και μέχρι στιγμής τα περισσότερα από αυτά τα φορτία έχουν παραμείνει στην Ευρώπη.

Παρά τη νευρικότητα που καταγράφεται στην αγορά, θετικό μήνυμα για την πορεία των τιμών αλλά και την ενεργειακή ασφάλεια αποτελεί το γεγονός πως οι αποθήκες φυσικού αερίου της ΕΕ εξακολουθούν να είναι γεμάτες σε ποσοστό περίπου 56%, πάνω από το μέσο όρο της πενταετίας στο 36% για αυτή την εποχή του έτους.

Η UBS προβλέπει πως τα αποθέματα φυσικού αερίου θα φθάσουν πριν τον επόμενο χειμώνα πάνω από τον στόχο που έχει θέσει για την αποθήκευση η ΕΕ καλύπτοντας το 100% των δυνατοτήτων της Ένωσης ενώ αναμένει στα τέλη του 2024 να φθάνουν περί του 50% εφόσον δεν υπάρξουν θερμοκρασίες πέραν των αναμενόμενων.

Στο πλαίσιο αυτό, ανάλυσή της ING στις αρχές Μαρτίου αναθεώρησε προς τα κάτω την πρόβλεψή της για το 2023 για τις τιμές του φυσικού αερίου στην Ευρώπη από 70 ευρώ/MWh σε 57 ευρώ/MWh σημειώνοντας πως η περαιτέρω πτώση από τα τρέχοντα επίπεδα είναι περιορισμένη, καθώς το φυσικό αέριο θα καλύπτει την στροφή από τον άνθρακα όλο και περισσότερο. Παράλληλα, οι χαμηλότερες τιμές του ασιατικού LNG θα αυξήσουν τη ζήτηση.  

Σημείωνε, επίσης ότι η Ευρώπη μπορεί να βρεθεί αντιμέτωπη με μία σειρά κινδύνων όπως η πλήρης διακοπή των ροών ρωσικού φυσικού αερίου προς την Ευρώπη, η μεγαλύτερη από την αναμενόμενη περί του 10% σε ετήσια βάση ανάκαμψη της κινεζικής ζήτησης και μια ισχυρότερη αντίδραση της ευρωπαϊκής ζήτησης.

Σε υψηλότερα επίπεδα «βλέπει» η Unicredit τις τιμές το δεύτερο εξάμηνο του 2023, όταν και η ζήτηση θα έχει σημειώσει σημαντική αύξηση. Πιο αναλυτικά, εκτιμά πως θα κινηθούν στο επίπεδο των 80-90 ευρώ/MWh

Σε ανάλυση στις αρχές του έτους η S&P Global Commodity Insights έκανε λόγο για ένα πιο απαιτητικό 2023 προειδοποιώντας πως η Ευρώπη θα ζήσει ένα ολόκληρο έτος με ελάχιστο φυσικό αέριο από τη Ρωσία και μικρή αύξηση στην παγκόσμια προσφορά LNG. Στην ανάλυση αυτή, εκτιμούν πως η Ευρώπη πρέπει να επικεντρωθεί στη μείωση της ζήτησης, αντί στην αύξηση της διαθέσιμης προσφοράς. Ειδικά για το LNG οι αναλυτές της S&P βλέπουν υποχώρηση των τιμών σε σύγκριση με το 2022, αλλά εκτιμούν ότι και πάλι θα παραμείνουν σε υψηλά επίπεδα.

Ρόλο – κλειδί, για την πορεία των τιμών εκτιμούν πως θα παίξει η Κίνα. «Μετά από έναν ακόμη χρόνο εμβολιασμών και αυξανόμενης απογοήτευσης για τα lockdown στην Κίνα, οι περιορισμοί πιθανότατα θα χαλαρώσουν το 2023 και οι εισαγωγές ορυκτών καυσίμων αναμένεται να αυξηθούν ξανά», σημειώνουν οι αναλυτές της S&P Global Commodity Insights, και εκτιμούν ότι η συνολική ενεργειακή ζήτηση της Κίνας θα εκτοξευθεί και θα αντιπροσωπεύει το 47% της αύξησης της παγκόσμιας ζήτησης ενέργειας το επόμενο έτος.

Μειώνονται οι εισαγωγές στη Ρεβυθούσα

Χαμηλότερη, εν τω μεταξύ, είναι η κινητικότητα που καταγράφεται στη Ρεβυθούσα το δίμηνο Μαρτίου – Απριλίου με τις εισαγωγές LNG. Όπως προκύπτει από τα στοιχεία του ΔΕΣΦΑ έως σήμερα έχουν προγραμματιστεί συνολικά 9 φορτία.

Πιο αναλυτικά, για τον Μάρτιο αναμένεται η εισαγωγή συνολικά 369.275 κυβικών μέτρων μέσω 5 φορτίων: 2 από την Elpedison (στα 73.855 κ.μ. το καθένα), ένα της Mytilineos (στα 147.710 κ.μ.), ένα της MotorOil (στα 36.928 κ.μ.) και ένα της Ήρων στα (36.927 κ.μ.). Στον έως σήμερα προγραμματισμό για τα φορτία του Απριλίου που θα φθάσουν στην Ρεβυθούσα, αναμένεται ένα των 147.710 κ.μ. από τη Mytilineos, δύο της Bulgargas (73.855 κ.μ. και 147.710 κ.μ.) και, τέλος, ένα της Met Energy (στα 18.316 κ.μ.).

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πώς θα αγοράζει φυσικό αέριο η Ευρώπη για να κρατηθούν χαμηλά οι τιμές

Σε λειτουργία ο κοινός μηχανισμός αγορών που έχει στόχο να εξαλείψει τον ανταγωνισμό μεταξύ των ευρωπαϊκών εταιρειών στις τιμές και να διασφαλίσει την ομαλή τροφοδοσία της Ευρώπης τον επόμενο χειμώνα.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κινδυνεύει να χάσει την ευρωπαϊκή στήριξη η Αποθήκη Αερίου της Καβάλας

Το ΤΑΙΠΕΔ επιδιώκει να περιληφθεί και η αποθήκευση υδρογόνου στον σχεδιασμό, αλλά είναι αμφίβολο αν θα περιληφθεί το έργο στη λίστα ευρωπαϊκών έργων κοινού ενδιαφέροντος. Υπό αμφισβήτηση και η οικονομική βιωσιμότητα.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ανεβασμένες οι τιμές ρεύματος τον Φεβρουάριο μετά τη μείωση της επιδότησης

Μία από τις λίγες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες όπου καταγράφηκε αύξηση τιμών τον Φεβρουάριο ήταν η Αθήνα σύμφωνα με διεθνή έρευνα. Στο 6% η αύξηση των τιμολογίων. Υποχώρησαν οι τιμές του φυσικού αερίου.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΔΕΣΦΑ: Το 2024 ο νέος 100% συμβατός με υδρογόνο αγωγός αερίου

Με συνολικό προϋπολογισμό 163 εκατ, ευρώ και μήκος 160 χλμ ο νέος αγωγός που κατασκευάζει ο ΔΕΣΦΑ θα συνδέει τις Περιφέρειες της Κεντρικής και Δυτικής Μακεδονίας ενώ θα είναι ο πρώτος συμβατός για μεταφορά υδρογόνου.