ΓΔ: 1401.58 0.28% Τζίρος: 97.06 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 DATA
Φωτο: Shutterstock

Καθίζηση στις πωλήσεις γαλακτοκομικών έφεραν οι μεγάλες ανατιμήσεις

Σημαντική μείωση του όγκου πωλήσεων σε όλες τις κατηγορίες των γαλακτοκομικών καταγράφεται τον Ιανουάριο, Οι βιομηχανίες προχώρησαν σε μεγάλες αυξήσεις τιμών και πέτυχαν αύξηση του τζίρου τους.

Οι εντυπωσιακά υψηλές ανατιμήσεις των γαλακτοκομικών προϊόντων που πραγματοποίησαν οι γαλακτοβιομηχανίες στη διάρκεια του Ιανουαρίου «σκοτώνουν» την κατανάλωση. Η πιο χαρακτηριστική περίπτωση είναι της κατηγορίας του βούτυρου, όπου η πτώση της κατανάλωσης έχει υψηλό διψήφιο ποσοστό και εμφανίζει παράλληλα και πτώση της αξίας των πωλήσεων. Και τούτο παρά το γεγονός ότι οι τιμές παραγωγού έχουν αρχίσει να εμφανίζουν τάσεις αποκλιμάκωσης. Στον αντίποδα βρίσκεται η κατηγορία του γιαουρτιού, η οποία έναντι του περασμένου Δεκεμβρίου περιορίζει την πτώση της.

Από την άλλη πλευρά, η γαλακτοβιομηχανία προκειμένου να περιορίσει τις απώλειες χρησιμοποιεί ευρέως το «εργαλείο» των προσφορών –αν αυτό έχει αποδώσει θα φανεί στις έρευνες του Φεβρουαρίου. Πάντως στο ιδιότυπο δίλημμα που τέθηκε τον περασμένο χρόνο από τις αναστατώσεις σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο, κέρδη ή μερίδια αγοράς, εφέτος οι επιχειρήσεις πριμοδοτούν ευθέως το πρώτο σκέλος, με εμφανείς επιπτώσεις στην κατανάλωσης, τουλάχιστον της κατηγορίας των γαλακτοκομικών προϊόντων.

Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI, τον περασμένο Ιανουάριο η κατηγορία του πόσιμου αγελαδινού γάλακτος έχασε το 8,1% της κατανάλωσης έναντι του Ιανουαρίου του 2022, ενώ λίγο έλειψε να διπλασιαστεί ο ρυθμός της πτώσης έναντι του Δεκεμβρίου –ήταν 4,9%. Και φυσικά αυξήθηκαν οι πωλήσεις κατά 11,8%. Τούτο πρακτικά σημαίνει ότι οι ανατιμήσεις που πραγματοποιήθηκαν κινήθηκαν στα όρια του 20%.

Ενδιαφέρον έχει στην ίδια κατηγορία ότι περιορίστηκαν οι απώλειες του παστεριωμένου γάλακτος έναντι του Δεκεμβρίου –ανήλθαν στο 4,7% έναντι 5,4% που ήταν τον τελευταίο μήνα του 2022 – και η αξία των πωλήσεων του αυξήθηκε κατά 13,3% έναντι 5,1% που ήταν τον Δεκέμβριο. Αντιθέτως, φαίνεται ότι η κρίση της κατανάλωσης «χτύπησε» το γάλα υψηλής παστερίωσης, του οποίου η πτώση ανήλθε στο 7,9% έναντι 3,6% τον Δεκέμβριο και η αξία των πωλήσεων του αυξήθηκε κατά 10,7% έναντι 9,1% τον Δεκέμβριο. Μία πρώτη ανάγνωση αυτής της εξέλιξης δείχνει μικρή μετατόπιση καταναλωτών από το γάλα υψηλής παστερίωσης στο παστεριωμένο γάλα, μένει ωστόσο να αποδειχθεί αυτή η τάση στους επόμενους μήνες, δηλαδή η επιστροφή στο φρέσκο κι αν σ΄αυτή την εξέλιξη έχει συμβάλει και το «καλάθι του νοικοκυριού».

Ωστόσο, το εβαπορέ φαίνεται πως τον Ιανουάριο βρέθηκε σε «ελεύθερη πτώση» χάνοντας το 13,7% της κατανάλωσης έναντι του Ιανουαρίου του 2022 και πτώσης 5,9% που είχε τον περασμένο Δεκέμβριο. Πιθανόν αυτή η μεγαλύτερη πτώση σ΄ ολόκληρο τον κλάδο των γαλακτοκομικών προϊόντων, να οφείλεται τελικά στο γεγονός ότι η ανατίμηση του γάλακτος εβαπορέ ξεπέρασε το 25% -γεγονός που οδήγησε την αξία των πωλήσεων σε αύξηση κατά 13,5%.

Στην ίδια φορά κινήθηκε και η κατηγορία των τυροκομικών προϊόντων. Συγκεκριμένα, η συνολική κατηγορία των τυροκομικών προϊόντων έχασε το 8,4% της κατανάλωσης έναντι του Ιανουαρίου του 2022 –τον Δεκέμβριο η πτώση ήταν 5,1%. Από την άλλη πλευρά η αξία των πωλήσεων αυξήθηκε κατά 11,2% -τον Δεκέμβριο είχε αυξηθεί κατά 11,4%. Ειδικότερα η κατανάλωση των κίτρινων τυριών έχασε το 8,7% έναντι του Ιανουαρίου του 2022 –η πτώση τον Δεκέμβριο ήταν 5,6%- ενώ η αξία των πωλήσεων αυξήθηκε κατά 10,3%. Στο ίδιο «μήκος κύματος» κινήθηκε και η κατανάλωση των λευκών τυριών –αυτή η υποκατηγορία είναι η πιο ισχυρή δεδομένου ότι βασικός της κορμός είναι η φέτα. Έτσι, η μείωση της κατανάλωσης των λευκών τυριών ανήλθε τον Ιανουάριο στο 8% ενώ η αύξηση των πωλήσεων ανήλθε στο 12,9%. Αξίζει να σημειωθεί ότι στην προαναφερόμενη υποκατηγορία συνεχίζει η κατανάλωση της φέτας να υποχωρεί και να ενισχύεται το λεγόμενο «λευκό τυρί», το οποίο είναι φθηνότερο πάνω από 40%.

Βελτιωμένη –έναντι του Δεκεμβρίου- όμως παρουσιάζεται η κατηγορία του γιαουρτιού, καθώς μειώθηκε η κάμψη της κατανάλωσης και αυξήθηκε με διψήφιο ποσοστό η αξία των πωλήσεων. Έτσι, τον περασμένο Ιανουάριο η κατανάλωση μειώθηκε κατά 4,6% -το στραγγιστό έχασε 5%- και οι πωλήσεις του αυξήθηκαν κατά 11,8%. Κατά τα άλλα, η κρέμα γάλακτος έχασε το 12,8% της κατανάλωσης με τις πωλήσεις της να αυξάνονται κατά 9,6% και η κατηγορία του βούτυρου σημείωσε τον υψηλότερο ρυθμό πτώσης από όλα τα γαλακτοκομικά προϊόντα –έχασε το 17,7% της κατανάλωσης του έναντι του Ιανουαρίου του 2022, ενώ τον Δεκέμβριο η πτώση ήταν 5,7%, με την αξία των πωλήσεων του να έχουν αρνητικό πρόσημο και να υποχωρούν κατά 1,3%. Πρόκειται για τη μοναδική κατηγορία που έχει μείωση της αξίας των πωλήσεων.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

giaourti-yogurt-galaktokomika-trofima
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αγοράζουν λιγότερο γάλα οι Έλληνες: Κόπωση από τις υψηλές τιμές

Μείωση όγκου πωλήσεων έως 1,7% καταγράφηκε το 2023 στις επιμέρους κατηγορίες γάλακτος. Οι κατηγορίες γιαουρτιού και κρέμας γάλακτος είχαν αύξηση του όγκου των πωλήσεων με μικρότερες ανατιμήσεις.
feta-galaktokomika
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σκιά στο success story της ελληνικής φέτας: Γιατί μειώνονται οι εξαγωγές

Κατά 3,5% υποχώρησαν το 2023 οι εξαγωγές φέτας στην Ευρώπη εξαιτίας της αύξησης των τιμών και του ανταγωνισμού από το λευκό τυρί από αγελαδινό γάλα. Πώς επηρεάζουν οι καταστροφές στη Θεσσαλία.