Πάνω από 1,5 δισ. ευρώ δαπάνησαν οι Έλληνες για την αγορά καινούργιων αυτοκινήτων το 2022. Μια αύξηση της τάξης του 6% σε σχέση με το 2021 και πολύ κοντά στα επίπεδα του 2019.
Οι ταξινομήσεις καινούργιων αυτοκινήτων διαμορφώθηκαν σε 105.283 το 2022 από 100.911 το 2021, παρουσιάζοντας αύξηση 4,3%. Τα στοιχεία αναφέρονται στην κλαδική μελέτη «Εισαγωγικές Επιχειρήσεις Αυτοκινήτων» που εκπόνησε η εταιρεία Στόχασις Σύμβουλοι Επιχειρήσεων.
Οπως σημειώνει ο αντιπρόεδρος της Στόχασις, κ. Αδάμ Ρεγκούζας, «το μέγεθος της εγχώριας αγοράς νέων αυτοκινήτων, σε αξία, παρουσίασε αύξηση κατά 25,9% το 2021 σε σχέση με το 2020 και Μέσο Ετήσιο Ρυθμό Μεταβολής (ΜΕΡΜ) 5,7% την περίοδο 2013-2021. Όσον αφορά στο 2022, εκτιμάται ότι η εν λόγω αγορά, σε αξία, παρουσίασε αύξηση της τάξης του 6% σε σχέση με το 2021, πλησιάζοντας τα επίπεδα του 2019».
Και όμως το 2022 ξεκίνησε με τους χειρότερους οιωνούς για τον κλάδο, όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και στην Ευρώπη. Ιδίως το πρώτο εξάμηνο του έτους, με το συνεχιζόμενο lockdown, την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και τις ελλείψεις πρώτων υλών (ημιαγωγοί) και ανταλλακτικών, ήταν μια περίοδος πολύ δύσκολη για την αυτοκινητοβιομηχανία.
Οι μεγάλοι χρόνοι αναμονής και οι υψηλές τιμές προκάλεσαν πανικό στους εισαγωγείς, οι οποίοι δεν μπορούσαν να εξυπηρετήσουν τους πελάτες τους. Προϊόντος του χρόνου η κατάσταση ομαλοποιήθηκε και οι εταιρείες κατάφεραν να ικανοποιήσουν τη ζήτηση. Ανάλογα όμως με την αυτοκινητοβιομηχανία και το μοντέλο του αυτοκινήτου καταγράφονται ακόμη καθυστερήσεις στην παράδοσή τους.
Σημειώνεται ότι η Στόχασις εκτιμά ότι μεσοπρόθεσμα (2023-2025) η εν λόγω αγορά σε τεμάχια, θα παρουσιάσει αύξηση με Μέσο Ετήσιο Ρυθμό Μεταβολής (ΜΕΡΜ) 7,4%, ενώ μακροπρόθεσμα προβλέπεται ότι θα διαμορφωθεί στα επίπεδα του 2009 (περίπου 220.000 τεμάχια).
Τα ανοδικά και καθοδικά ρεκόρ της αγοράς
Οι μονάδες που πουλήθηκαν το 2022 (πάνω από 105.000) υπολείπονται σημαντικά των πωλήσεων της δεκαετίας του 2000 -για παράδειγμα το 2004 είχαν πωληθεί 290.000 αυτοκίνητα- αλλά είναι σαφώς περισσότερες σε σχέση με τις αρχές της δεκαετίας του 2010 όταν ξέσπασε η οικονομική κρίση, όταν για παράδειγμα το 2012 πωλήθηκαν μόλις 58.000 αυτοκίνητα.
Όσον αφορά στις προοπτικές της αγοράς, η τάση στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία είναι η μαζική υιοθέτηση της ηλεκτροκίνησης, λόγω του αυστηρού κανονιστικού πλαισίου που έχει τεθεί σε εφαρμογή και αποσκοπεί στην ελαχιστοποίηση των εκπεμπόμενων ρύπων και στον περιορισμό των ντιζελοκίνητων οχημάτων.
Επισημαίνεται ότι το σχέδιο “Green Deal” της ΕΕ στοχεύει στην επίτευξη μηδενικού αποτυπώματος άνθρακα μέχρι το 2050. Στην Ευρώπη, οι τρέχουσες πολιτικές που ευνοούν τα ηλεκτρικά οχήματα εφαρμόζονται ως όρια εκπομπών οχημάτων, δίνοντας μπόνους στις αυτοκινητοβιομηχανίες για οχήματα μηδενικών εκπομπών και υπερφορολόγηση οχημάτων που υπερβαίνουν το στόχο.
Στην Ελλάδα έχει θεσπιστεί κίνητρο για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης και τη διείσδυση ηλεκτρικών οχημάτων στο στόλο οχημάτων που κυκλοφορούν εντός της ελληνικής επικράτειας με τη δράση «Κινούμαι Ηλεκτρικά – Β’ κύκλος» του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.