ΓΔ: 1401.58 0.28% Τζίρος: 97.06 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 DATA
trofima, pota, supermarket
Φώτο: Shutterstock

Πονοκέφαλος το «καλάθι του νοικοκυριού» για τις βιομηχανίες τροφίμων

Στους κύκλους της βιομηχανίας επικρατεί έντονη ανησυχία για την ισχυροποίηση των φθηνών προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας που πλέον κυριαρχούν στο «καλάθι του νοικοκυριού». Εκτίναξη πωλήσεων κατά 60% για τα προϊόντα του «καλαθιού».

Η αναφορά του πρωθυπουργού κ. Κυριάκου Μητσοτάκη στην προχθεσινή του ομιλία στο «καλάθι του νοικοκυριού» με την φράση πως «όσοι το σνομπάρουν και το απαξιώνουν, ας πάρουν το δικό τους ακριβό κουβαδάκι και ας πάνε να παίξουν αλλού», ενώ εξέπεμπε εκνευρισμό, αναβαθμίζει το κυβερνητικό εγχείρημα του υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων κ. Αδωνι Γεωργιάδη και το εντάσσει πλέον στο βασικό προεκλογικό οπλοστάσιο του κυβερνώντος κόμματος.

Όπως αναμενόταν, άλλωστε, την ίδια ανάγνωση έχει κάνει σύμπασα η αγορά ευθύς εξαρχής. Και έτσι τουλάχιστον «διάβασαν» τη συγκεκριμένη αναφορά παράγοντες της αγοράς, οι οποίοι κάθε άλλο παρά ενθουσιάστηκαν.

Μιλώντας προς το BD παράγοντας από τον κλάδο των τροφίμων έλεγε συγκεκριμένα πως «το πρόβλημα μας δεν είναι το “καλάθι” ως τέτοιο, αλλά ο στόχος του κ. Γεωργιάδη να ανταγωνιστούν οι αλυσίδες μεταξύ τους –που ήδη έχουν μεταξύ τους μεγάλο ανταγωνισμό– για το ποια θα έχει το φθηνότερο καλάθι. Αυτό άλλαξε όλη τη φιλοσοφία της σύνθεσης του “καλαθιού”. Ενώ στην αρχή οι αλυσίδες έβαλαν και αρκετά επώνυμα προϊόντα, στη συνέχεια αυτό άλλαξε και τα “καλάθια” γέμισαν με προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Οδήγησε δηλαδή στην προνομιακή μεταχείριση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας έναντι των επωνύμων γενικότερα, αλλά και των επωνύμων που παράγονται από ελληνικές βιομηχανίες τροφίμων ειδικότερα». Και προσθέτει: «Θεωρώ ότι στο τέλος αυτής της αυτής της ιστορίας η ελληνική βιομηχανία τροφίμων θα βγει τραυματισμένη».

Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι στην ερώτηση αν σκοπεύει να διαμορφώσει έναν αμυντικό μηχανισμό με αύξηση των προωθητικών ενεργειών ο ίδιος παράγοντας έλεγε ότι «δεν πρόκειται να κάνουμε τίποτα παραπάνω απ΄ ότι έχουμε σχεδιάσει και κάνουμε ήδη και οι λόγοι είναι απλοί, πρώτον, με την αύξηση του ενεργειακού κόστους και τις αυξήσεις των πρώτων και βοηθητικών υλών, δεν έχουμε την οικονομική δυνατότητα να το στηρίξουμε και, δεύτερον, θεωρούμε ότι η εκπαίδευση των καταναλωτών σε χαμηλές τιμές διαβρώνει την προσπάθεια μας να παράγουμε ποιοτικά προϊόντα με προστιθέμενη αξία». Πάντως, είναι γεγονός ότι η αύξηση των πωλήσεων των προϊόντων του «καλαθιού» αρχίζουν να «αφαιρεί» από τις πωλήσεις των επωνύμων προϊόντων που βρίσκονται εκτός «καλαθιού». Οι απώλειες που καταγράφονται είναι από 5% - 10% και περισσότερο.

Στους κύκλους της ελληνικής βιομηχανίας τροφίμων το κλίμα για τον ανταγωνισμό των «καλαθιών» είναι εξαιρετικά βαρύ, σε σημείο που κάποιοι «σκέφτονται φωναχτά» ακόμη και την επίκληση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, στη γνωμοδότηση της οποίας υπάρχει σαφής αναφορά για τον κίνδυνο της προνομιακής μεταχείρισης των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας έναντι των επωνύμων προϊόντων.

Εν τω μεταξύ, πηγές του λιανεμπορίου μιλώντας προς το BD έλεγαν πως πράγματι οι «επιδόσεις» των προϊόντων που βρίσκονται στο καλάθι είναι εντυπωσιακές. Έχουν αυξηθεί οι πωλήσεις τους πάνω από 60% κατά μέσο όρο, ανάλογα με το προϊόν και το επίπεδο της τιμής του. Όμως προσθέτουν ότι οι επιδόσεις αυτές δεν είναι διαφορετικές από αυτές που έχουν προϊόντα που βρίσκονται σε προσφορά.

Σ΄αυτό το επίπεδο είναι η αύξηση των πωλήσεων, με τη διαφορά όμως ότι μία κανονική προσφορά διαρκεί από 7 ως και 15 ημέρες, ενώ στην περίπτωση του «καλαθιού» η προφανής διάρκεια είναι πέντε μηνών. Μάλιστα οι ίδιες πηγές εξαρτούν την διάρκεια του «καλαθιού» -λήγει τις 31 Μαρτίου 2023– με τον χρόνο προκήρυξης των εκλογών, θεωρούν δηλαδή ότι αν οι εκλογές γίνουν μετά από τον Μάιο η εφαρμογή του κατά πάσα πιθανότητα θα παραταθεί. Και επίσης εκφράζουν προβληματισμό για το «καλάθι» των Χριστουγέννων, αν δηλαδή το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων πρόκειται πρόσκαιρα και λόγω των ημερών να διευρύνει την σύνθεση του υπάρχοντος ή όχι. Πιθανολογούν την πρώτη εκδοχή με την προσθήκη ενδεχομένως ορισμένων ειδών ζαχαροπλαστικής, κάτι που αν βεβαίως συμβεί θα είναι casus belli για τους αρτοποιούς. 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

super-market-5%
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ιδιωτική ετικέτα και προσφορές, τα δύο «αντίδοτα» για την ακρίβεια

Ανέβηκε σχεδόν σε 27% η συμμετοχή των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ, ενώ πάνω από το 27% των πωλήσεων γίνονται με προσφορές. Έπεσε στο 0,2% ο πληθωρισμός των τροφίμων στο πεντάμηνο.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τι περιμένει η αγορά από τον Θεοδωρικάκο: Μηνύματα μέσω... προστίμων

Πολιτική... μαστιγίου ακολουθεί ο νέος υπουργός Ανάπτυξης, με κατακόρυφη αύξηση των προβλεπόμενων προστίμων, παρότι οι τιμές βρίσκονται ήδη σε πτώση και αναμένεται να υποχωρήσουν ταχύτερα από τον Οκτώβριο.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τα ραντεβού Θεοδωρικάκου για την ακρίβεια και ο νέος στόχος της κυβέρνησης

Ποιοι ήταν οι πρώτοι παράγοντες της αγοράς που συνάντησε ο νέος υπουργός Ανάπτυξης και ποιο μήνυμα μετέφερε. Στόχος πλέον δεν είναι είναι να συγκρατηθεί ο πληθωρισμός τροφίμων, αλλά να γίνει αρνητικός.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ξέσπασε πόλεμος τιμών των σούπερ μάρκετ στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας

Ανοικτή επίθεση Lidl με συγκρίσεις τιμών σε προϊόντα private label και μειώσεις τιμών σε 80 προϊόντα. Ο ανταγωνισμός αναμένεται να παρασύρει χαμηλότερα και τις τιμές στα επώνυμα προϊόντα.
Super-Market
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Από τον Απρίλιο έγινε η πρώτη μείωση τιμών στα ράφια των σούπερ μάρκετ

Το ποσοστό της μείωσης ήταν 0,1%, σύμφωνα με την έρευνα της Circana, ενώ αυξήθηκαν ο όγκος και η αξία των πωλήσεων. Αυξήθηκε το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας και διαμορφώθηκε στο 27,1%.