Τα ράφια και τα ψυγεία των σούπερ μάρκετ εφέτος μοιάζουν με «πεδίο μάχης». Δεκάδες κατηγορίες προϊόντων ανεβαίνουν κι άλλες τόσες κατεβαίνουν. Όλοι σχεδόν οι κλάδοι έχουν αποσταθεροποιηθεί. Και οι εταιρείες, χρησιμοποιώντας το δέλεαρ των προσφορών, προσπαθούν να ενισχύσουν τον όγκο των πωλήσεων.
Τα κατεψυγμένα ψάρια, το χρώμα μαλλιών, τα κονσερβοποιημένα τρόφιμα, αλλά και το κρασί, είναι μερικές από τις κατηγορίες προϊόντων που ο όγκος των πωλήσεων τους στο οκτάμηνο Ιανουαρίου – Αυγούστου μειώθηκε και σε ορισμένες περιπτώσεις εντυπωσιακά. Σε αντίστροφη φορά κινήθηκαν οι πωλήσεις –ως προς τον όγκο– της ζάχαρης, του καφέ εσπρέσο, της παιδικής πάνας, του συσκευασμένου κρέατος και των τσιπς.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI που έχει στη διάθεση του το BD, τη μεγαλύτερη πτώση στις πωλήσεις – με βάση τον όγκο – παρουσιάζει η κατηγορία των κατεψυγμένων ψαριών κατά 15%, παρά το γεγονός ότι η αξία των πωλήσεων της είναι μειωμένη κατά 7,3%. Αντιθέτως την μεγαλύτερη αύξηση του όγκου των πωλήσεων στο ίδιο διάστημα παρουσιάζει η ζάχαρη, σημειώνοντας αύξηση κατά 22,4%, ενώ παράλληλα κατά 36,9% αυξήθηκε και η αξία των πωλήσεων της.
Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία, οι δέκα κατηγορίες προϊόντων που στη διάρκεια του οκταμήνου Ιανουαρίου – Αυγούστου παρουσίασαν τη μεγαλύτερη πτώση στον όγκο των πωλήσεων είναι εκτός από τα κατεψυγμένα ψάρια που έχασαν το 15%, το χρώμα μαλλιών που έχασε το 12,4% του όγκου, τα κονσερβοποιημένα τρόφιμα με απώλειες 10%, το κρασί που έχασε το 9,4% των πωλήσεων του, τα φίλτρα του καφέ με απώλειες 9,4%, τα καθαριστικά είδη κουζίνας και μπάνιου που είχαν απώλειες ύψους 8,5%, οι ξηροί καρποί με 8,1%, οι πάνες με 7,4% και το γιαούρτι με 7%.
Στις κατηγορίες των χαμένων βρίσκονται ακόμη τα hair conditioners με 6,9%, οι κατεψυγμένες πίτες με 6,8%, το ουίσκι με επίσης 6,8%, το το λευκό γάλα με 6,4%, οι μαργαρίνες με 6,7%, αλλά και οι μπύρες με 5,6%. Είναι προφανές ότι οι προαναφερόμενες κατηγορίες είναι οι μεγάλοι χαμένοι της κρίσης που σοβεί στην αγορά με την ακρίβεια να βρίσκεται στο «κόκκινο».
Εκτός όμως από τις κατηγορίες των χαμένων υπάρχουν κι οι κατηγορίες των κερδισμένων προϊόντων, που σ΄αυτό το διάστημα ο όγκος των πωλήσεων τους αυξήθηκε και μάλιστα σημαντικά δεδομένης της γενικότερης καταναλωτικής κόπωσης. Έτσι, επί παραδείγματι στην πρώτη θέση των κερδισμένων κατηγοριών βρίσκεται η ζάχαρη – παρά το γεγονός ότι ανατιμήθηκε θεαματικά σ΄όλο αυτό το διάστημα.
Ο όγκος των πωλήσεων της ζάχαρης αυξήθηκε κατά 22,4%, ακολουθεί ο καφές εσπρέσο –πρόκειται για τη δυναμικά ανερχόμενη κατηγορία καφέ, όπου συνωθείται κυρίως μία μικρή ομάδα πολυεθνικών ομίλων– με αύξηση του όγκου της κατά 9,3% και της αξίας των πωλήσεων κατά 8,4%, ακολουθούν οι πάνες για μωρά με αύξηση 8,1%, το συσκευασμένο κρέας εκλεκτής ποιότητας με αύξηση 6,6%, τα πατατάκια τσιπς με αύξηση 6,2%, τα ζυμαρικά, που λόγω της χαμηλής τιμής του προϊόντος έχει αυξηθεί η κατανάλωση του, με 6,2%, οι τσίχλες με 5,7%, οι μπάρες δημητριακών με 5,5% και το προσυσκευασμένο ψωμί –δηλαδή αυτό που διακινείται στα ράφια των σούπερ μάρκετ- με 4,4%. Όλες αυτές οι κατηγορίες που παρουσιάζουν θετικό πρόσημο στον όγκο των πωλήσεων τους, είναι προφανές ότι έχουν και σημαντική ανάπτυξη της αξίας τους. Συγκεκριμένα η αξία των πωλήσεων τους αυξήθηκε από 3,4% (οι παιδικές πάνες) έως και 36,9% (η ζάχαρη).