Τον δρόμο προς την Βουλή πρόκειται να πάρει εντός των ημερών η πολυσυζητημένη τροπολογία με την οποία υποχρεώνονται οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ με πωλήσεις –τελικώς– άνω των 90 εκατ. ευρώ ετησίως, να διαμορφώσουν και να γνωστοποιούν στο υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων μια λίστα με τα περίπου 55 προϊόντα άμεσης ανάγκης. Είναι βέβαιο ότι θα προστεθούν στη λίστα το αλεύρι για όλες τις χρήσεις και τα όσπρια. Έτσι, από τα αρχικά 50 προϊόντα ίσως ξεπεράσει ακόμη και τα 55 προϊόντα η σύνθεση της λίστας.
Η Επιτροπή Ανταγωνισμού έδωσε το «πράσινο φως», η ρύθμιση έχει συνταχθεί και θα ενταχθεί «στο πρώτο νομοσχέδιο που θα κατατεθεί στη Βουλή», σύμφωνα με πηγή του υπουργείου με την οποία συνομίλησε το BD. Σχετικά, όμως, με το αρχικό σχέδιο που η πολιτική ηγεσία του υπουργείου παρουσίασε στις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ προ εβδομάδων υπάρχουν ουσιώδεις τροποποιήσεις, ενώ ενδιαφέρον παρουσιάζει και ο χρονικός ορίζοντας της ρύθμισης.
Ειδικότερα, κατά την ίδια πηγή, η διάρκεια της ρύθμισης θα είναι έως τον Μάρτιο ή Απρίλιο του 2023. Γιατί μέχρι τότε; Διότι τότε σχεδιάζει το Μέγαρο Μαξίμου να κάνει τις πρώτες εκλογές –μάλιστα συζητούνται οι ημερομηνίες 2 ή 9 Απριλίου. Είναι προφανές ότι πρόκειται για ένα προεκλογικό μέτρο, προκειμένου οι υπουργοί και τα στελέχη της κυβερνώσας παράταξης να έχουν ένα στοιχειώδες επιχείρημα στις τηλεοπτικές και μη πολιτικές αντιπαραθέσεις. Όλες οι δημοσκοπήσεις καταγράφουν την ακρίβεια ως το πρόβλημα που απασχολεί όχι μόνο την τους πολίτες με χαμηλά εισοδήματα, αλλά και τα μεσαία στρώματα, στα οποία απευθύνεται το τελευταίο διάστημα ο πρωθυπουργός.
Δεύτερο στοιχείο είναι η πληροφορία σύμφωνα με την οποία μετά την ψήφιση της νομοθετικής ρύθμισης πρόκειται να εκδοθεί υπουργική απόφαση με την οποία θα ορίζεται η ελάχιστη διάρκεια της παραμονής μιας «μπράντας» στη λίστα. Πρόθεση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου είναι ένα προϊόν να παραμένει στη λίστα 7 ή 14 ημέρες, αλλά δεν έχει ακόμη αποσαφηνιστεί η διάρκεια. Επ' αυτού πηγές του λιανεμπορίου μιλώντας προς το BD έλεγαν ότι συνήθως οι προσφορές των προμηθευτών είναι διάρκειας δύο εβδομάδων, ως εκ τούτου δεν υπάρχει πρόβλημα από τις αλυσίδες να «ενημερώνουν» την λίστα με τις προσφορές των προμηθευτών τους.
Έχει όμως ιδιαίτερη σημασία το γεγονός ότι η τελική επιλογή του υπουργείου απέχει παρασάγγας από το αρχικό σχέδιο που είχε παρουσιάσει η πολιτική ηγεσία στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Υπενθυμίζεται ότι αρχικά η ρύθμιση προέβλεπε «κλειδωμένα» προϊόντα για όλη τη διάρκεια ισχύος της, τα οποία κατά το δυνατόν θα είχαν περιορισμένες ανατιμήσεις. Όμως έκανε στροφή 180 μοιρών μετά την τηλεδιάσκεψη που είχε η πολιτική ηγεσία με τη διοίκηση του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων (ΣΕΒΤ).
Σε εκείνη την τηλεδιάσκεψη οι εκπρόσωποι της βιομηχανίας εξήγησαν στους κ.κ. Αδ. Γεωργιάδη και Ν. Παπαθανάση, υπουργό και αναπληρωτή υπουργό αντίστοιχα, πως αυτό το σχέδιο δεν μπορεί να εφαρμοστεί γιατί θα είναι καταστρεπτικό για τις επιχειρήσεις. Αυτό που μπορεί να γίνει είναι στη λίστα να αναρτώνται οι προσφορές των εταιρειών, που έτσι κι αλλιώς γίνονται. Κατ' αυτό τον τρόπο κατέληξαν στο τελικό σχέδιο. Βεβαίως, βούληση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου είναι οι προμηθευτικές επιχειρήσεις που παράγουν ή εισάγουν προϊόντα της λίστας να επικεντρώσουν την εμπορική τους στρατηγική σ΄αυτά τα προϊόντα, διότι η αγορά, όπως λένε, βρίσκεται σε μία κρίσιμη περίοδο και θα πρέπει η εμπορική τους στρατηγική να αποκτήσει χαρακτηριστικά ... εταιρικής κοινωνικής ευθύνης. Θα φανεί αν το μήνυμα ελήφθη....
Τι θα περιλαμβάνει η ρύθμιση; Τίποτα το σπουδαίο. Θα υποχρεώνει τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ με ετήσιες πωλήσεις άνω των 90 εκατ. ευρώ να γνωστοποιούν, ενδεχομένως κάθε 14 ημέρες, την λίστα με τα 55 προϊόντα –τα οποία στη ρύθμιση θα αναφέρονται συγκεκριμένα- στο υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, διότι σε διαφορετική περίπτωση θα προβλέπεται κάποιο πρόστιμο. Η ίδια πηγή έλεγε πως τη λίστα μπορεί να συγκροτήσει προαιρετικά και κάθε αλυσίδα με πωλήσεις λιγότερες των 90 εκατ. ευρώ, αλλά και σ' αυτή την περίπτωση θα πρέπει να την γνωστοποιεί στο υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων.