Πόσα ξενοδοχεία αντέχει ακόμα η Αθήνα; Κάθε 50 μέτρα και από ένα ξενοδοχείο. Με ωραία καταλύματα, υψηλών προδιαγραφών, το κέντρο της Αθήνας έχει αλλάξει ραγδαία τα τελευταία χρόνια.
Οι επενδύσεις αποδίδουν και τα ξενοδοχεία φιλοξενούν τις στρατιές τουριστών που επισκέπτονται την πόλη. Ωστόσο, τι γίνεται τώρα, που φαίνεται ότι η χώρα έπιασε νέα ρεκόρ στον τουρισμό και στοχεύει ο κλάδος στην επέκταση της χρονιάς; Φτάνουν τα ξενοδοχεία ή χρειαζόμαστε κι άλλα; Στην αγορά κάνουν λόγο για νέες επενδύσεις και μάλλον πολλές.
Με τα νέα δεδομένα στον τουρισμό ενισχύεται η πρόθεση διεθνών και εγχώριων επιχειρηματιών που δραστηριοποιούνται στον ξενοδοχειακό κλάδο για τοποθετήσεις και επενδύσεις αναβάθμισης στο υφιστάμενο προϊόν, υποστηρίζει ο Βασίλης Φωτόπουλος, Associate Director, Hospitality Lead στην Arbitrage, σε δηλώσεις του στο Business Daily.
Η ανάκαμψη του τουρισμού «παράλληλα, επιτείνει τη διάθεση νέων διεθνών παικτών (μεγάλα brands και ιδιωτικά κεφαλαία) να εισέλθουν στην αθηναϊκή ξενοδοχειακή αγορά. Μικρές all suite μονάδες αναπτύσσονται συνεχώς πέριξ και εντός του κέντρου, ενώ καθιερώνεται πλέον και η τάση του aparthotel, το οποίο συνεχώς κερδίζει έδαφος», τονίζει ο ίδιος.
Επενδυτικά σχέδια για το κέντρο και τη Ριβιέρα
Παρά την πανδημία, την αβεβαιότητα και τον πόλεμο στην Ουκρανία, η ροή των επενδύσεων στα καταλύματα παραμένει ισχυρή με πολλά νέα project να προορίζονται για τα δύο hotspot της Αθήνας, το κέντρο και την Αθηναϊκή Ριβιέρα.
Στοιχεία της Arbitrage δείχνουν ότι ήδη δρομολογούνται νέα ξενοδοχεία στην Ομόνοια, στο Σύνταγμα και στο Κολωνάκι. Ανάμεσα σε αυτά είναι και μεγαλύτερες μονάδες, με πάνω από 200 δωμάτια, εκεί που τα περισσότερα καταλύματα στο κέντρο της Αθήνας είναι μικρά μπουτίκ ξενοδοχεία.
Ενδεικτικά, για τα νότια της πόλης, συγκεκριμένα για τη Γλυφάδα, προορίζεται το ξενοδοχείο 5 αστερών One and Only Aethesis, ενώ το 2024 αναμένεται να υποδεχθεί το κοινό το ξενοδοχείο Hampton (πρώην Mistral) στην Καστέλα του Πειραιά.
«Το επενδυτικό πλάνο και οι τουριστικές ευκαιρίες στην Αθηναϊκή Ριβιέρα, συμπεριλαμβανομένης και της σχεδιαζόμενης επένδυσης στο Ελληνικό με τις νέες μεγάλες μονάδες που αναμένονται μέσα στο 2025, προβλέπεται να λειτουργήσουν ενισχυτικά στην περαιτέρω ανάπτυξη του τουριστικού, επιχειρηματικού και επενδυτικού ενδιαφέροντος», καταλήγει ο κ. Φωτόπουλος.
Ενδεικτικά Ξενοδοχειακά Έργα υπό Κατασκευή / Σχεδιασμό – Αττική
Αναμενόμενο έτος ολοκλήρωσης | Περιοχή | Ξενοδοχείο | Κατηγορία (*) | Χωρητικότητα | Έργο |
2023 | Αττική, Γλυφάδα | One & Only Aesthesis | 5* | 127 σουίτες & 14 villas | Νέα Ανάπτυξη |
2023 | Αθήνα, Κολωνάκι | Anda Hotel Athens | 4* | 24 δωμάτια | Νέα Ανάπτυξη |
2023 | Αθήνα, Ομόνοια | Brown Lycourgou Cup | 4* | 219 δωμάτια | Νέα Ανάπτυξη |
2023 | Αθήνα, Ομόνοια | Brown Pireos 44 | 4* | 150 δωμάτια & 77 διαμερίσματα | Νέα Ανάπτυξη |
2023 | Αθήνα, Σύνταγμα | NYX Athens by Fattal Group | 5* | 215 δωμάτια | Ανακαίνιση και Μετατροπή σε 5* ξενοδοχείο |
2023 | Αττική, Αθήνα | Grand Hyatt Athens | 5* | Eπέκταση με 215 δωμάτια & 14 σουίτες | Επέκταση |
2024 | Αττική, Κηφισιά | Curio by Hilton (πρώην "Πεντελικόν") | 5* | 117 δωμάτια | Επέκταση & Rebranding |
2024 | Αττική, Πειραιάς | Mistral, Hampton by Hilton | - | 83 δωμάτια | Ανακαίνιση & Rebranding |
2024 | Αττική, Αθήνα | Conrad Hotel & Waldorf | 5* | Ανακαίνιση και rebranding 280 δωματίων και 100 serviced apartments | Ανακαίνιση & Rebranding |
Πηγή: Arbitrage RE
Το βελτιωμένο κλίμα, τα επιτόκια και η επέκταση της σεζόν
Με τα φετινά δυνατά αποτελέσματα στις αφίξεις, το κλίμα στον κλάδο είναι θεαματικά βελτιωμένο. Τη στιγμή, όμως, που οδεύει ο τομέας στις επιδόσεις του 2019, αυξάνονται τα επιτόκια, κάνοντας τη χρηματοδότηση των ξενοδοχείων πιο ακριβή, καθώς το μεγαλύτερο μέρος των δανείων τους είναι με κυμαινόμενο επιτόκιο.
Επίσης, η αύξηση του κόστους του χρήματος θα επιβαρύνει το διαθέσιμο εισόδημα των Ευρωπαίων, συνεπώς θα μειωθούν τα χρήματα για διακοπές του χρόνου. Οι ειδικοί επισημαίνουν ότι αυτοί που προσφέρουν πιο οικονομικές υπηρεσίες φιλοξενίας, θα είναι πιο ανθεκτικοί σε οποιαδήποτε μείωση από αυτούς που εξυπηρετούν τα «μεγάλα βαλάντια».
Στην Ελλάδα, το επόμενο στοίχημα για τον κλάδο είναι στην επέκταση της σεζόν, κάτι που φαίνεται να συμβαίνει -έστω και αργά. Κρίσιμο ρόλο σε αυτή την προσπάθεια παίζει η προώθηση της πόλης ως city destination, και η ανάδειξη των διάφορων πτυχών της πόλης, όπως ο πολιτισμός.
Σε αυτή την κατεύθυνση έχουν συμβάλει οι διαφημιστικές καμπάνιες, όπως αυτή του ΕΟΤ “greekend: End your week like a Greek", που άρχισε τον Φεβρουάριο, όπως και η εκστρατεία από την Περιφέρεια Αττικής με ένα video για την προώθηση του πολιτιστικού τουρισμού στην Αττική, με τίτλο: «Attica. Culture in a Word».
Αξίζει να σημειωθεί ότι υπάρχουν ενδείξεις ότι οι αεροπορικές εταιρίες των ΗΠΑ ετοιμάζονται να επεκτείνουν τα δρομολόγια τους στην Αθήνα μέσα στον χειμώνα. Επίσης, ο βρετανικός tour operator Jet2 ανακοίνωσε πρόσφατα την έναρξη χειμερινών δρομολογίων για πρώτη φορά, με πτήσεις προς την Αθήνα από τα αεροδρόμια του Μάντσεστερ και του Μπέρμιγχαμ.
«Μόνο η αρχή»
Ο Βαγγέλης Βλάχος, διευθύνων σύμβουλος στην Εταιρεία Ανάπτυξης και Τουριστικής Προβολής Αθηνών, τονίζει σε δηλώσεις του στο Business Daily, ότι «για εμάς αυτή είναι μόνο η αρχή». «Να σημειώσουμε πως η Αθήνα έχει κατακτήσει την 6η θέση στην Ευρώπη και την 8η στον κόσμο ως συνεδριακός προορισμός στην κατάταξη του International Congress and Convention Association Report για το 2021”, επισημαίνει ο κ. Βλάχος.
«Κατά τη διάρκεια της πανδημίας κερδίσαμε την προσοχή ως προορισμός για επισκέπτες που σκοπεύουν να μείνουν για αρκετό καιρό όπως οι ψηφιακοί νομάδες. Αναμένουμε να αυξηθεί αυτό το ενδιαφέρον γιατί η Αθήνα συγκεντρώνει πολλές από τις ιδιότητες που αναζητούν οι "επισκέπτες μακράς διαρκείας" σε έναν προορισμό», προσθέτει ο ίδιος.