ΓΔ: 1401.58 0.28% Τζίρος: 97.06 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 DATA
Φώτο: ΑΠΕ

«Τρέχουν» οι ιδιωτικοποιήσεις λιμανιών, πρώτη η Αλεξανδρούπολη

Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη.
Το 2020 θα εφαρμοστεί το σχέδιο αποκρατικοποίησης 10 περιφερειακών λιμανιών, τονίζει ο υπ. Ναυτιλίας, Γ. Πλακιωτάκης. Πληροφορίες για πρόταση Αμερικανών επενδυτών για ταυτόχρονο διαγωνισμό για Αλεξανδρούπολη και Καβάλα.

Το 2020 θα είναι το έτος - ορόσημο για την αξιοποίηση των λιμανιών της χώρας, με την προώθηση της ιδιωτικοποίησης των 10 περιφερειακών λιμανιών, ενώ στο σχεδιασμό της κυβέρνησης είναι να ενοποιηθεί το εθνικό λιμενικό σύστημα της χώρας υπό την εποπτεία του υπουργείου Ναυτιλίας, καθώς τα λιμάνια διαδραματίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο στο εθνικό σχέδιο μεταφορών, logistics και ενέργειας, όπως τονίζει ο υπουργός Ναυτιλίας, Γιάννης Πλακιωτάκης.

Όσον αφορά τα προς ιδιωτικοποίηση λιμάνια, ο κ. Πλακιωτάκης αναφέρθηκε, μιλώντας σε εκδήλωση του Ελληνοαμερικανικού Επιμελητηρίου (Greek Economic Forum 2019), στην ιδιαίτερη σημασία του λιμένα της Αλεξανδρούπολης, σημειώνοντας ότι αποτελεί προτεραιότητα η ιδιωτικοποίηση του καθώς υπάρχει σαφές επενδυτικό ενδιαφέρον.

Πληροφορίες, που δεν επιβεβαιώνονται προς το παρόν από το υπουργείο, αναφέρουν ότι υπάρχει πρόταση από Αμερικανούς επενδυτές που προκρίνει παράλληλους διαγωνισμούς για το λιμάνι της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης, καθώς τα δύο λιμάνια βρίσκονται σε πολύ κοντινή απόσταση αλλά έχουν και βαρύνουσα σημασία για ενεργειακούς όσο και για στρατιωτικούς λόγους, ειδικά μετά την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΘ.

 Η παράλληλη διαδικασία αυξάνει το ενδιαφέρον και δίνει ισχυρότερο κίνητρο στους επενδυτές, καθώς η Αλεξανδρούπολη προσφέρει δυνατότητα εξυπηρέτησης συνδυασμένων μεταφορών με τέσσερα μέσα, θαλάσσια, οδικά, σιδηροδρομικά και εναέρια, αφού συνδέεται με την Εγνατία Οδό και τον σιδηροδρομικό άξονα προς Θεσσαλονίκη, προς τα τουρκικά και βουλγαρικά σύνορα, ενώ γειτνιάζει με τον Διαδριατικό Αγωγό Φυσικού Αερίου (TAP) και την όδευση του κάθετου συνδετήριου αγωγού Ελλάδας - Βουλγαρίας (IGB).

Παράλληλα, βρίσκεται στο επίκεντρο των σχεδίων για τις εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου στη Βαλκανική μέσω της προωθούμενης κατασκευής πλωτού σταθμού αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG).

Αναφερόμενος στα λιμάνια, ο Γ. Πλακιωτάκης τόνισε ότι «μπορούν να αποτελέσουν ατμομηχανές ανάπτυξης σε τοπικό, περιφερειακό και εθνικό επίπεδο. Αποτελούν ουσιαστικά hub ευρύτερων γεωπολιτικών και γεωστρατηγικών εξελίξεων. Η θέση τους είναι σημαντική σε παγκόσμιο επίπεδο και μπορούν να εξυπηρετήσουν ως hub τόσο προς την Ευρώπη, τη Μαύρη Θάλασσα αλλά και την Αφρική».

Σημείωσε δε ότι, μέσα σε τρεις μήνες, εγκρίθηκε το αναθεωρημένο master plan στο Λιμάνι του Πειραιά, όπου δρομολογούνται επενδύσεις πάνω από 620 εκατ. ευρώ, που λίμναζε για περισσότερο από 3 χρόνια, ενώ και στη Θεσσαλονίκη προγραμματίζονται με τη σύμβαση παραχώρησης υποχρεωτικές επενδύσεις 180 εκατ. ευρώ.

Όσον αφορά στη αξιοποίηση των δέκα μεγάλων περιφερειακών λιμανιών ανέφερε ότι έγινε μια πρώτη παρουσίαση σχεδίων αξιοποίησης από την EY, σύμβουλο του ΤΑΙΠΕΔ και τόνισε ότι «θα εκμεταλλευτούμε τη στρατηγική θέση του κάθε λιμανιού, αλλά πέρα από αυτό θα διαφυλάξουμε και το δημόσιο συμφέρον και θα έχουμε επενδύσεις και θέσεις απασχόλησης. Αφού έχουμε μία πρώτη καταγραφή θα προχωρήσουμε σε αποτύπωση των οικονομικών στοιχείων και σε τρίτο στάδιο θα προχωρήσουμε σε  διεθνείς διαγωνισμούς, καθώς υπάρχει μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον από παγκόσμιους λιμενικούς παρόχους αλλά και άλλους επενδυτές που θέλουν να τα αναπτύξουν».

Σε ερώτηση του  BD, ο υπουργός επιβεβαίωσε την προτεραιότητα του λιμένα Αλεξανδρούπολης, αλλά έθεσε ψηλά την προτεραιότητα και για Πάτρα, Ηγουμενίτσα, Βόλο, Ελευσίνα, σημειώνοντας ότι κάθε λιμάνι είναι μια ξεχωριστή επενδυτική περίπτωση.

Η ναυτιλία και η Κίνα

Παράλληλα, ο Γ. Πλακιωτάκης ανέφερε ότι «η Ελλάδα είναι μακράν η πρώτη παγκόσμια ναυτιλιακή δύναμη και σαν χώρα είμαστε αυτοί που ουσιαστικά θα πρέπει να διαμορφώνουμε τις εξελίξεις για τις προοπτικές αλλά και για το πώς φανταζόμαστε το μέλλον της παγκόσμιας ναυτιλίας». Τόνισε δε ότι  το 90% του εξαγωγικού εμπορίου μεταφέρεται μέσω πλοίων, δεικνύοντας πόσο σημαντική είναι η παγκόσμια ναυτιλία και ιδιαιτέρως η ελληνική.

Αναφέρθηκε δε στις προκλήσεις που έρχονται, καθώς από την 1/1/2020, έχουμε την εφαρμογή των νέων περιβαλλοντικών κανονισμών, σημειώνοντας ωστόσο ότι  η μεγαλύτερη πρόκληση θα είναι η αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης, η επένδυση στο ανθρώπινο δυναμικό. «Τα επόμενα χρόνια θα χρειαστούμε ποιοτικό πλήρωμα, άτομα εξειδικευμένα να μπορούν να ανταποκριθούν στις νέες συνθήκες που διαμορφώνονται στην παγκόσμια ναυτιλία», είπε ο ίδιος.

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στην σχέση της Ελλάδας με την  Κίνα, σημειώνοντας ότι η Ελλάδα θα βελτιώσει τη διμερή συνεργασία με την Κίνα σε πολλούς τομείς, μεταξύ των οποίων στη ναυτιλία, με το λιμάνι του Πειραιά να αποτελεί πυλώνα και πρότυπο στο πλαίσιο της συνεργασίας των δύο χωρών.

Ωστόσο σημείωσε ότι σαφώς η Ελλάδα θα πρέπει να ωφεληθεί περισσότερο από αυτή τη σχέση, καθώς όπως είπε την τελευταία 15ετία  η ελληνική ναυτιλία έχει αφήσει 64 δισ. δολάρια στα κινεζικά ναυπηγεία και θα πρέπει οι ελληνικές εταιρείες που ασχολούνται με εξαρτήματα και άλλα τεχνικά στοιχεία να μπορούν να δώσουν προϊόν.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Limani_Patra
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σχέδιο από μηδενική βάση για την αξιοποίηση των λιμανιών

Τι σχεδιάζει το υπουργείο Ναυτιλίας για τα περιφερειακά λιμάνια. Οι μελέτες του ΤΑΙΠΕΔ για τον τρόπο αξιοποίησης και τα τρία νομοσχέδια που καταρτίζονται. Ειδική περίπτωση το λιμάνι Αλεξανδρούπολης μετά την αμυντική συμφωνία με τις ΗΠΑ.