ΓΔ: 1401.58 0.28% Τζίρος: 97.06 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 DATA
electric cars-ilektrika-autokinita
Φώτο: Shutterstock

Έρχεται νέο πρόγραμμα για ηλεκτρικά ΙΧ με σημαντική αύξηση επιδότησης

Αυξάνεται κατά 33%, στα 8.000 ευρώ, η μέγιστη επιδότηση για τα φυσικά πρόσωπα στο νέο «Κινούμαι Ηλεκτρικά» που θα ανακοινωθεί τη Δευτέρα. Εγκρίθηκαν 13.000 αιτήσεις με το πρώτο πρόγραμμα, το 65% αφορά ηλεκτρικά ποδήλατα.

Με αυξημένες επιδοτήσεις για τα φυσικά πρόσωπα έρχεται το νέο πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά» που, σύμφωνα με πληροφορίες, θα ανακοινωθεί την προσεχή Δευτέρα.

Στον νέο αυτό κύκλο προώθησης της ηλεκτροκίνησης του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, η μέγιστη επιδότηση για φυσικά πρόσωπα αυξάνεται κατά 33%, στα 8.000 ευρώ από 6.000 ευρώ που ίσχυε στον κύκλο που ολοκληρώθηκε στο τέλος του 2021. Η νέα περίοδος υποβολής αιτήσεων αναμένεται να αρχίσει το αργότερο έως τα τέλη Απριλίου, ενώ δεν αποκλείεται να δούμε και αυξήσεις στις επιδοτήσεις που αφορούν σε εταιρικά αυτοκίνητα.

Κλείνοντας τον πρώτο κύκλο του Κινούμαι Ηλεκτρικά» περί τις 13.000 αιτήσεις ένταξης στο πρόγραμμα από τις 18.000 περίπου εγκρίθηκαν ενώ μεγάλη επιτυχία είχαν τα ηλεκτρικά ποδήλατα που αποτέλεσαν πάνω από το 65% του συνόλου των αιτήσεων.

Το ενδιαφέρον ωστόσο από τους καταναλωτές φαίνεται από τους αριθμούς ταξινομήσεων των τελευταίων ετών. Είναι ενδεικτικό ότι συνολικά ταξινομήθηκαν το 2021 6.967 ηλεκτρικά αυτοκίνητα από μόλις 480 το 2019 με το ποσοστό της αγοράς να εκτοξεύεται από το 0,4% του 2019 στο 7%.

Ωστόσο, με δεδομένους τους στόχους που έχει θέσει το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας στο πλαίσιο του Κλιματικού Νόμου η ταχύτητα στην στροφή στην ηλεκτροκίνηση θα πρέπει να αυξηθεί σημαντικά. Υπενθυμίζεται ότι, με βάση όσα ορίζει ο κλιματικός Νόμος, έως το 2025 όλα τα ταξί σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη θα πρέπει να είναι ηλεκτρικά, όπως και το 30% των οχημάτων προς μίσθωση. Αντίστοιχα το 25% των εταιρικών αυτοκινήτων θα πρέπει να είναι υβριδικά ή ηλεκτρικά ενώ από το τέλος της δεκαετίας θα επιτρέπεται μόνο η πώληση επιβατικών αυτοκινήτων που θα είναι μηδενικών εκπομπών.

Στο πλαίσιο αυτό τα συναρμόδια υπουργεία Περιβάλλοντος και Μεταφορών ανεβάζουν ταχύτητες στη δημιουργία των απαραίτητων υποδομών. Σύμφωνα με τη γενική γραμματέα Ενέργειας του ΥΠΕΝ, Αλεξάνδρα Σδούκου, με βάση τα σενάρια αύξησης των ηλεκτρικών οχημάτων έως το 2030, θα απαιτηθούν περισσότερα από 12.000 σημεία φόρτισης το 2025 με την πλειοψηφία να αφορά σε φορτιστές γρήγορης φόρτισης (έως 22 κιλοβάτ) και ο αριθμός αυτός θα πρέπει να φθάσει τις 90.000 έως το 2030 (ταχείας και υπερταχείας φόρτισης).

Τα κεφάλαια για το κόστος εγκατάστασής τους ξεπερνούν τα 500 εκατ. ευρώ ενώ για να επιταχυνθεί η προσπάθεια έχει σχεδιαστεί, σύμφωνα με την κ. Σδούκου, το πρόγραμμα «Φορτίζω παντού» με πόρους 80 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, το οποίο θα επιδοτεί ιδιωτικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην αγορά φόρτισης, ώστε να προωθηθεί η ανάπτυξη φορτιστών σε περιοχές που υπό όρους ιδιωτικής οικονομίας δεν είναι ακόμη συμφέρον.

Παράλληλα, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προχωράει στην υλοποίηση του Μητρώου Υποδομών και Φορέων Αγοράς Ηλεκτροκίνησης (Μ.Υ.Φ.Α.Η) που αναμένεται να τεθεί σε πλήρη λειτουργία τους επόμενους μήνες. Στο μητρώο αυτό θα υπάρχουν πληροφορίες για το δίκτυο των δημοσίων προσβάσιμων φορτιστών, για τη διαθεσιμότητα, το κόστος και τον τρόπο πληρωμής που οι ενδιαφερόμενοι θα μπορούν να βρίσκουν σε ειδική εφαρμογή. Παράλληλα, προχωρούν οι διαδικασίες για την λειτουργία των συνεργείων ηλεκτρικών οχημάτων.

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής αναφέρθηκε πριν λίγες ημέρες στην πρόοδο που έχει σημειωθεί στην ανάπτυξη σημείων φόρτισης. Σημείωσε πως το 2019 υπήρχαν στη χώρα μόλις 58 δημόσια σημεία φόρτισης και σήμερα λειτουργούν περίπου 1.200. «Στην πολύ μεγάλη αύξηση βοήθησε και η συμφωνία με τους παραχωρησιούχους καθώς διαθέτουμε κάλυψη σε πυκνότητα ως 60 χιλιόμετρα» πρόσθεσε. «Εγκαταστήσαμε 120 φορτιστές στις εθνικές οδούς σε πρατήρια και ΣΕΑ. Μια σκέψη που έχουμε είναι να μπουν φορτιστές και στα σημεία ανάπαυσης πάνω στις εθνικές οδούς ώστε να πυκνώσει ακόμα περισσότερο το δίκτυο» τόνισε ο υπουργός Υποδομών.

Για να λειτουργήσουν υπηρεσίες που θα επιτρέπουν στους οδηγούς ηλεκτρικών αυτοκινήτων να εντοπίσουν τα σημεία φόρτισης που είναι σε λειτουργία, αλλά και ελεύθερα προς χρήση, απαιτούνται διαλειτουργικές εφαρμογές στο κινητό τηλέφωνο ή άλλες φορητές συσκευές.

Οι συγκεκριμένες εφαρμογές θα παίρνουν τα στοιχεία από το Μητρώο Υποδομών Φόρτισης που όπως είπε χθες ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής, αναπτύσσεται από το υπουργείο και θα καταγράφει τους δημόσιους φορτιστές. Ένα αντίστοιχο μητρώο, με επίκεντρο τις προσφερόμενες τιμές φόρτισης επιδιώκει να αναπτύξει η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ), όπως τόνισε ο πρόεδρός της Αθ. Δαγούμας, μιλώντας σε συνέδριο για την ηλεκτροκίνηση. 

Ο γενικός γραμματέας Μεταφορών Γιάννης Ξιφαράς υποστήριξε στο ίδιο συνέδριο πως το υπουργείο έχει καθορίσει δύο παραδοτέα για την ανάπτυξη του Μητρώου Υποδομών Φόρτισης. Την επόμενη εβδομάδα θα ζητήσει από τους φορείς της αγοράς τα στοιχεία για τα στατικά δεδομένα, δηλαδή για τη θέση κάθε φορτιστή, τα σημεία σύνδεσης που διαθέτει (πόσα αυτοκίνητα μπορούν να φορτιστούν ταυτόχρονα), τις τιμές φόρτισης, κ.α.

«Αν υπάρξει άμεση ανταπόκριση από την αγορά, τον Μάρτιο θα υπάρχει ο χάρτης με τα σημεία φόρτισης» είπε ο κ. Ξιφαράς. Αυτά τα στοιχεία θα μπορούν να ενταχθούν στις εφαρμογές που χρησιμοποιούν ήδη οι οδηγοί ηλεκτρικών αυτοκινήτων ή σε νέες εφαρμογές. «Κάθε φορά που θα εντάσσεται ένας νέος φορτιστής θα φαίνεται μετά από μια εβδομάδα στο χάρτη» είπε ο γενικός γραμματέας Μεταφορών.

Περισσότερο δύσκολη είναι, όμως, η συλλογή των δυναμικών δεδομένων, δηλαδή των στοιχείων για το αν λειτουργεί ο φορτιστής ή αν είναι διαθέσιμος, δηλαδή δε χρησιμοποιείται μια δεδομένη στιγμή από κάποιον άλλο οδηγό. Αυτά τα στοιχεία, πάλι ανάλογα με την ανταπόκριση της αγοράς, μπορούν να είναι διαθέσιμα από τον Ιούνιο κατά τον κ. Ξιφαρά

Το υπουργείο έχει ήδη εκδώσει την Κοινή Υπουργική Απόφαση για τη λειτουργία συνεργείων ηλεκτρικών αυτοκινήτων ενώ είναι σε εξέλιξη η ρύθμιση για τα προσόντα των τεχνιτών που θα εργάζονται σε αυτά, καθώς και τους όρους ελέγχου των ηλεκτρικών οχημάτων από τα ΚΤΕΟ.

Σημειώνεται, τέλος, ότι με στόχο τα 20.000 ηλεκτροκίνητα ταξί θα προκηρυχθεί ειδικό πρόγραμμα για αντικατάσταση ταξί στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη όπου θα προβλέπεται ενίσχυση ύψους 22.500 ευρώ για αγορά ηλεκτρικού οχήματος με παράλληλη απόσυρση του υφιστάμενου.
 

 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Άρχισε με... γκάζι το «Κινούμαι Ηλεκτρικά»: Τι δείχνουν οι πρώτες αιτήσεις

Μία στις τέσσερις αιτήσεις την πρώτη εβδομάδα είναι για επιδότηση ηλεκτρικού αυτοκινήτου, ενώ στον πρώτο κύκλο ήταν κυρίαρχα τα ποδήλατα. Αυξημένος ο αριθμός αιτήσεων και προχωρούν πολύ γρηγορότερα οι αξιολογήσεις.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αρχίζει το νέο Κινούμαι Ηλεκτρικά με αυξημένη επιδότηση έως 8.000 ευρώ

Ολοκληρώθηκε η δοκιμή της ηλεκτρονικής πλατφόρμας, πήρε τον δρόμο για δημοσίευση η Κοινή Υπουργική Απόφαση. Γιατί απέτυχε το πρώτο πρόγραμμα, πώς διαμορφώνονται τώρα τα κίνητρα για αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου.
autokinita-car-IX
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Crash test ηλεκτρικών - συμβατικών ΙΧ: Τα κόστη αγοράς, καυσίμων, service

Τα κίνητρα που φέρνει το νέο πρόγραμμα Κινούμαι Ηλεκτρικά και η επέκταση του δικτύου φορτιστών με το Φορτίζω Παντού. Πώς αρχίζει να γίνεται ανταγωνιστική η αγορά ηλεκτρικού οχήματος, παρά τις υψηλές τιμές τους.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Γκάζια» για την ηλεκτροκίνηση: Πότε ανοίγουν τα νέα προγράμματα

Τον Μάιο οι αιτήσεις για το Κινούμαι Ηλεκτρικά, ως τις αρχές καλοκαιριού οι αιτήσεις για την αντικατάσταση 2.000 ταξί. Αυξάνεται η επιδότηση στα φυσικά πρόσωπα, χωρίς όριο οι αγορές οχημάτων από εταιρείες. Χρηματοδότηση 80 εκατ. για φορτιστές.
electric-ilektrika-autokinita
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αύξηση 33% σε επιδότηση ηλεκτρικών ΙΧ και όφελος για την απόσυρση

Σήμερα ανακοινώνεται ο νέος κύκλος του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά», από τον Απρίλιο οι αιτήσεις. Αυξάνεται στα 8.000 ευρώ η μέγιστη επιδότηση, πρόσθετο όφελος από την απόσυρση παλαιού οχήματος.