Κατά 16,2 δις. ευρώ αυξήθηκε μέσα στο 9μηνο του 2021 το δημόσιο χρέος, κυρίως εξαιτίας των μεγάλων δαπανών στήριξης της οικονομίας στην πανδημία και εκτινάχθηκε σε επίπεδο ρεκόρ ύψους 357,3 δισ. ευρώ. Η αύξηση προήλθε από την έκδοση ομολόγων μακροχρόνιας διάρκειας (πάνω από ένα έτος), ύψους 15,2 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε η ΕΛΣΤΑΤ, στα τέλη γ' τριμήνου του 2021 τα έσοδα της γενικής κυβέρνησης ενισχύθηκαν κατά 8,5% στα 22,856 δισ. ευρώ από 21,058 δισ. στο γ’ τρίμηνο του 2020 και 21,374 δισ. στο β’ τρίμηνο του 2021. Οι φόροι στο εισόδημα και την περιουσία ήταν 4,045 δισ. ευρώ (17,7% των συνολικών εσόδων) από 2,773 δισ. ευρώ (13,2% των συνολικών εσόδων). Οι κοινωνικές εισφορές ανήλθαν σε 6,944 δισ. ευρώ (30,4% των συνολικών εσόδων) από 6,817 δισ. ευρώ (32,4% των συνολικών εσόδων) το γ' τρίμηνο του 2020.
Αντίστοιχα, οι συνολικές δαπάνες ήταν 23,703 δισ. ευρώ από 24,932 δισ. ευρώ το β' τρίμηνο και 23,536 δισ. ευρώ ένα χρόνο νωρίτερα. Οι κοινωνικές παροχές ανήλθαν σε 10,150 δισ. ευρώ (42,8% των συνολικών δαπανών) από 9,644 δισ. ευρώ (41% των συνολικών δαπανών). Ενώ οι επιδοτήσεις ήταν 1,433 δισ. ευρώ (6% των συνολικών δαπανών) από 1,554 δισ. ευρώ (6,6% των συνολικών δαπανών) το γ' τρίμηνο του 2020.
Το ισοζύγιο της γενικής κυβέρνησης διαμορφώθηκε το γ' τρίμηνο σε έλλειμμα -847 εκατ. ευρώ από έλλειμμα -2,478 δισ. ευρώ το αντίστοιχο τρίμηνο του 2020. Οι αμοιβές εξηρτημένης εργασίας διαμορφώθηκαν σε 5,594 δισ. ευρώ (23,6% των συνολικών δαπανών) από 5,556 δισ. ευρώ (23,6% των συνολικών δαπανών).
Όπως σημειώνει η ΕΛΤΑΤ «τα στοιχεία για τα τέσσερα τρίμηνα του 2020 και το 1 ο , το 2ο και το 3ο τρίμηνο του 2021 είναι προσωρινά και αντανακλούν τις επιπτώσεις της πανδημίας COVID-19 στα δημοσιονομικά στοιχεία, κυρίως από τα μέσα Μαρτίου 2020 και έπειτα, όταν τέθηκαν σε ισχύ τα περιοριστικά μέτρα. Τα στοιχεία αναμένεται να αναθεωρηθούν, όταν καταστούν διαθέσιμα τα πρωτογενή δημοσιονομικά στοιχεία εσόδων και δαπανών σε σχέση με τα κυβερνητικά μέτρα που λήφθηκαν στο πλαίσιο αυτό. Επισημαίνεται, ότι για την κατάρτιση των προσωρινών εκτιμήσεων χρησιμοποιήθηκαν οι ίδιες πηγές, καθώς και η ίδια μεθοδολογία εκτίμησης με τα προηγούμενα τρίμηνα.
Επιπλέον, έγιναν ad-hoc αλλαγές στη χρονικά προσαρμοσμένη ταμειακή μέθοδο για δεδουλευμένη βάση, ως αποτέλεσμα της αναστολής της υποχρέωσης καταβολής φόρων και εισφορών κοινωνικής ασφάλισης. Αναφορικά με τα μέτρα για τα διάφορα είδη δαπανών, διάφορες νομοθετικές ρυθμίσεις κυρώθηκαν μετά το τέλος του 1ου τριμήνου 2020 και οι ταμειακές πληρωμές που αντιστοιχούν σε αυτά τα μέτρα πραγματοποιούνται κατά την περίοδο μετά το 1ο τρίμηνο 2020».