ΓΔ: 1396.36 -0.09% Τζίρος: 49.02 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 14:37:00 DATA
Φωτο: Shutterstock

Έξι στους δέκα αγοράζουν ηλεκτρονικά, ποια προϊόντα προτιμούν

Σε ανοδική τροχιά συνεχίζει να κινείται το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ελλάδα με τους καταναλωτές να αυξάνουν τις αγορές τους κατά 22% το πρώτο τρίμηνο του 2021. Ποια είναι τα κριτήρια επιλογής ενός e-shop από τους καταναλωτές.

Ωριμάζει το online εμπόριο στην Ελλάδα καθώς το 60% των καταναλωτών στην Ελλάδα, το α’ τρίμηνο του 2021 πραγματοποίησαν ηλεκτρονικές αγορές σημειώνοντας αύξηση 22% σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ.

Όπως αναφέρει η έρευνα της Plushost σε συνεργασία με τη Focus Bari, η οποία μελετά τη σχέση των καταναλωτών με το ηλεκτρονικό εμπόριο πριν, κατά και μετά τα περιοριστικά μέτρα, οι καταναλωτές έχουν αυξήσει σε σημαντικό βαθμό τις ηλεκτρονικές αγορές με τις κατηγορίες που εκτοξεύτηκαν την περίοδο της καραντίνας να είναι τα καλλυντικά και αρώματα σε ποσοστό 17%, ενώ ακολούθησαν τα ρούχα και υποδήματα σε ποσοστό 12% και τα εσώρουχα/πιτζάμες κατά 12% επίσης.

Οι αγορές παιχνιδιών αυξήθηκαν κατά 10% ενώ φάρμακα και συμπληρώματα είδαν τις πωλήσεις τους να ενισχύονται κατά 8%. Αύξηση 8% είχαν επίσης οι πωλήσεις ειδών δώρων και αθλητικού εξοπλισμού, ενώ τα βιβλία έμειναν πιο πίσω με άνοδο 7% και η αθλητική ένδυση υπόδηση με αύξηση 6%.

Περίπου το 75% των καταναλωτών σύμφωνα με την έρευνα στρέφονται στο ηλεκτρονικό εμπόριο, καθώς γλιτώνουν χρόνο, πραγματοποιούν τις αγορές τους με μεγαλύτερη άνεση και βρίσκουν καλύτερες τιμές στα e-shop. Παράλληλα η πολυκαναλική εμπειρία κερδίζει ακόμα μεγαλύτερο έδαφος καθώς οι καταναλωτές στην πλειονότητά τους επιθυμούν να έχουν τη δυνατότητα να επιστρέφουν την online παραγγελία τους στο φυσικό κατάστημα, αλλά και να μπορούν να ελέγχουν ηλεκτρονικά τη διαθεσιμότητα των φυσικών καταστημάτων. Οι καταναλωτές σύμφωνα με την έρευνα θέλουν επίσης να μπορούν να εντοπίζουν ηλεκτρονικά την τοποθεσία των φυσικών καταστημάτων.

Πώς επιλέγουν e-shop οι καταναλωτές

Η τελική τιμή του προϊόντος συνιστά τον καθοριστικό παράγοντα, βάσει του οποίου οι καταναλωτές επιλέγουν ένα ηλεκτρονικό κατάστημα έναντι κάποιου άλλου. Ειδικότερα ένας στους τρεις καταναλωτές αναφέρει πως η τελική τιμή αποτελεί τον βασικό τους λόγο για ηλεκτρονική αγορά, ενώ το 65% κατατάσσει την τιμή στα πέντε πιο σημαντικά κριτήρια επιλογής.

Επίσης, το 50% των καταναλωτών τοποθετεί μέσα στα πρώτα πέντε σημαντικότερα κριτήρια επιλογής e-shop, τα δωρεάν μεταφορικά και την άμεση διαθεσιμότητα του προϊόντος. Για το αντρικό κοινό η άμεση διαθεσιμότητα του προϊόντος είναι το δεύτερο σημαντικότερο κριτήριο, ενώ στους πιο «ανυπόμονους» κατατάσσονται και οι μεγαλύτερες ηλικιακές ομάδες, 55-64 και 65+ ετών.

Με μικρή διαφορά ακολουθεί η ασφάλεια της πλατφόρμας του e-shop (δεύτερο μεγαλύτερο ποσοστό top κριτήριου μετά την τελική τιμή με 12%, και τέταρτο κατά σειρά σημαντικότητας σε επίπεδο top-5). Η ασφάλεια της πλατφόρμας είναι κάτι που απασχολεί τις γυναίκες σε σημαντικά μεγαλύτερο βαθμό σε σχέση με τους άνδρες. Τα θετικά σχόλια και οι αξιολογήσεις από τρίτους παίζουν και αυτά έναν ρόλο καθώς ισοψηφούν με την εμπειρία, με τις αξιολογήσεις/θετικά σχόλια από τρίτους να είναι ιδιαίτερα σημαντικό κριτήριο για τους νεαρότερους σε ηλικία 16-34 ετών.

Μικρότερη σημασία έχουν η δυνατότητα χρήσης κάρτας και η μεγάλη ποικιλία, η δυνατότητα δωρεάν επιστροφής και αντικατάστασης, η ευκολία χρήσης του e-shop, η επωνυμία του ηλεκτρονικού καταστήματος, η ταχύτητά του και η ύπαρξη και φυσικού καταστήματος. Η δυνατότητα παράδοσης αυθημερόν με επιπλέον κόστος αποτελεί κριτήριο για τον μικρότερο αριθμό των ερωτηθέντων. 

Πολύ ενδιαφέρον έχουν και τα ευρήματα για τον τρόπο πληρωμής. Η δυνατότητα πληρωμής χωρίς κάρτα είναι αρκετά σημαντικότερο κριτήριο για τους κατοίκους εκτός Αττικής και Θεσσαλονίκης.

Διερευνήθηκε το σύνολο των εναλλακτικών (χρεωστική, πιστωτική, e-wallet, αντικαταβολή, κατάθεση κλπ) και συνδέθηκαν με όλα τα βασικά δημογραφικά χαρακτηριστικά (φύλο, ηλικία, αστικότητα). To βασικό συμπέρασμα είναι ότι η «Αντικαταβολή» παραμένει ο «βασιλιάς» των μεθόδων πληρωμής (63% πριν την πανδημία, 56% στην καραντίνα, 57% στο σύστημα click in shop και 59% σήμερα). Ήδη πριν από την έναρξη της πανδημίας η πληρωμή με χρήση Χρεωστικής κάρτας ήταν διαδεδομένη, ωστόσο κατά την περίοδο της πανδημίας η πληρωμή με κάρτα φαίνεται να εντάχθηκε στο «ρεπερτόριο» και καταναλωτών που έως τότε προτιμούσε την αντικαταβολή. Συνολικά η χρήση κάρτας ενισχύθηκε σημαντικά μέσα στην περίοδο της πανδημίας.

Η μάχη του last mile

Ο χρόνος αποστολής του προϊόντος συνιστά και αυτός αξιοσημείωτο λόγο αγοράς. Επίσης φαίνεται ότι το κόστος μεταφορικών είναι κάτι που δεν «κάθεται» καλά στους καταναλωτές, οι οποίοι προσπαθούν να το αποφεύγουν είτε συμπληρώνοντας το ποσό της ελάχιστης παραγγελίας (κάτι που θεωρούν δεδομένο ότι όλα τα ηλεκτρονικά καταστήματα πρέπει να προσφέρουν από ένα επίπεδο αξίας αγορών και άνω), είτε επιλέγοντας καταστήματα που προσφέρουν δωρεάν μεταφορικά ανεξαρτήτως ύψους παραγγελίας, ακόμη και αν χρειαστεί να περιμένουν μερικές ημέρες παραπάνω (ειδικότερα οι γυναίκες και οι καταναλωτές 35-54 ετών).

Οι άνδρες και οι μεγαλύτερες ηλικίες 55+ είναι πιο αυστηροί με τα e-shop ως προς την τήρηση των χρόνων αποστολής της παραγγελίας τους. Το 75% θεωρούν ότι σε παραγγελίες μεγάλης αξίας, τα μεταφορικά πρέπει να είναι δωρεάν ανεξαρτήτως του όγκου/βάρους της παραγγελίας. Το 45% δεν θα επέλεγαν κατάστημα που δεν τηρεί τους χρόνους παράδοσης ενώ 1 στους 3 θα προτιμούσαν να αγοράσουν ένα προϊόν από κατάστημα με δωρεάν μεταφορικά έστω και αν περιμένουν περισσότερες ημέρες για την παραλαβή.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τη μεγαλύτερη άνοδο στην Ευρώπη είχε το ελληνικό ηλεκτρονικό εμπόριο

Όπως αναφέρει ευρωπαϊκή έκθεση το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ευρώπη αυξήθηκε κατά 10% το 2020 φτάνοντας τα 757 δισ. ευρώ, με το lockdown να επιταχύνει τις επενδύσεις των επιχειρήσεων στα ψηφιακά κανάλια.
eshop-ilektroniko-emporio
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μεγαλύτερη η εξοικείωση των Ελλήνων με το ηλεκτρονικό εμπόριο

Οι καταναλωτές που επηρεάστηκαν από την πανδημία είναι και εκείνοι που σύμφωνα με την Nielsen εκμεταλλεύονται τις διαδικτυακές δυνατότητες στον μέγιστο βαθμό για να ολοκληρώσουν τις αγορές τους.