Ανησυχία για κραδασμούς στο ΑΕΠ και δεύτερες σκέψεις για την πρόωρη έξοδο της χώρας από το καθεστώς της ενισχυμένης εποπτείας συνθέτουν το σκηνικό στο οικονομικό επιτελείο, όπως διαμορφώνεται από την έξαρση της ενεργειακής κρίσης.
Την ίδια ώρα το κύμα ανατιμήσεων οδηγεί στην αναζήτηση ελεύθερου δημοσιονομικού χώρου για τη χρηματοδότηση πρόσθετων παρεμβάσεων για την προστασία του εισοδήματος των νοικοκυριών, καθώς διεθνείς οργανισμοί και αναλυτές εκτιμούν ότι το «ανατιμητικό κύμα» δεν θα «ξεφουσκώσει» νωρίτερα από τα μέσα του 2022.
Υψηλά ιστάμενος παράγοντας του υπουργείου Οικονομικών δεν έκρυβε το προβληματισμό του για τις επιπτώσεις της πληθωριστικής ανάφλεξης στην ανάπτυξη, σημειώνοντας ότι με βάση τα σημερινά δεδομένα δεν τίθεται θέμα αναθεώρησης του ρυθμού μεγέθυνσης του ΑΕΠ για φέτος που σύμφωνα με το προσχέδιο του νέου προϋπολογισμού θα διαμορφωθεί στο 6,1%.
Ωστόσο, σε περίπτωση που δεν κοπάσει η καταιγίδα της ακρίβειας είναι βέβαιο ότι η υποχώρηση της κατανάλωσης λόγω μείωσης της αγοραστικής δύναμης των νοικοκυριών θα «διαβρώσει» την ανάπτυξη, ενώ υπάρχει κίνδυνος πιέσεων στα επιτόκια και επιδείνωσης των προσδοκιών στα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις, με αλυσιδωτές παρενέργειες στην πραγματική οικονομία.
Σημειώνεται ότι το προσχέδιο του νέου προϋπολογισμού προβλέπει μηδενικό πληθωρισμό το 2021 και 0,8% το 2022 και αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης κατά 2,9%, υπόθεση στην οποία έχει στηριχθεί κατά ένα μεγάλο βαθμό η επιτάχυνση της ανάκαμψης.
Παράλληλα η αβεβαιότητα για τις εξελίξεις στο μέτωπο των τιμών θέτουν θέμα αλλαγής του αρχικού σχεδιασμού για επιτάχυνση της εξόδου της χώρας από την ενισχυμένη εποπτεία τον Ιούνιο του 2022 με πρόωση εκπλήρωση όλων των προαπαιτούμενων.
Αρμόδιοι παράγοντες αναρωτιούνται αν εν μέσω πληθωριστικής κρίσης που απειλεί με αύξηση το κόστος δανεισμού και με τα ελληνικά ομόλογα να υπολείπονται δύο σκαλοπάτια από την επενδυτική βαθμίδα θα ήταν είναι συνετό η χώρα να βιαστεί να βγει από το καθεστώς της ενισχυμένης εποπτείας, καθώς ακόμη και μετά τη λήξη τον Μάρτιο του 2022 του έκτακτου προγράμματος αγοράς τίτλων της ΕΚΤ η ενισχυμένη εποπτεία διατηρεί το ειδικό waiver για τα ελληνικά ομόλογα ενισχύοντας τη ρευστότητα στην οικονομία σε μία καθοριστική στιγμή για την επανεκκίνηση.
Το ράλι στην ενέργεια φρενάρει τα σχέδια για νέες φοροελαφρύνσεις καθώς η προτεραιότητα για το οικονομικό επιτελείο είναι τα «πυροσβεστικά μέτρα» κατά της ακρίβειας. Στο πλαίσιο αυτό μπαίνουν στο συρτάρι μέχρι νεωτέρας τα σχέδια για αναστολή το 2022 της εισφοράς αλληλεγγύης και στους εργαζόμενους στο Δημόσιο και τους συνταξιούχους, για περαιτέρω μείωση των ασφαλιστικών εισφορών, για μεσοσταθμικό κατά 8% «κούρεμα» του ΕΝΦΙΑ και σταδιακή κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος.
Αν δεν αποκλιμακωθεί η ένταση των ανατιμήσεων είναι βέβαιο ότι το αντισταθμιστικό πακέτο των 500 εκατ. ευρώ για τις αυξήσεις στο ηλεκτρικό ρεύμα, το φυσικό αέριο και το πετρέλαιο θέρμανσης δεν επαρκεί για να αναπληρώσει τις απώλειες στα εισοδήματα τω νοικοκυριών και θα απαιτηθούν πρόσθετες παρεμβάσεις με μέγα ζητούμενο την απελευθέρωση δημοσιονομικού χώρου, θέμα που μπαίνει στο τραπέζι των συζητήσεων με τους θεσμούς για την 12η αξιολόγηση που βρίσκεται σε εξέλιξη με στόχο μία κατ’ αρχήν συμφωνία για το είδος, το ύψος και τις πηγές χρηματοδότησης.