Παράταση μιας εβδομάδας, μέχρι τις 27 Αυγούστου, έδωσε το υπουργείο Ανάπτυξης στη δημόσια διαβούλευση του σχεδίου νόμου για ενσωμάτωση της κοινοτικής νομοθεσίας περί ανταγωνισμού που περιλαμβάνει και την επίμαχη διάταξη περί «οικοσυστημάτων» μέσω της οποίας η Επιτροπή Ανταγωνισμού αποκτά τη δυνατότητα να παρεμβαίνει και σε κλάδους της οικονομίας που εποπτεύονται από άλλες ανεξάρτητες αρχές, όπως οι τηλεπικοινωνίες.
Η παράταση ήταν επιβεβλημένη καθώς υπήρξαν διαμαρτυρίες από παράγοντες της αγοράς αλλά και γιατί μέχρι τις 20 Αυγούστου, που έληξε η αρχική προθεσμία, είχαν κατατεθεί μόλις τέσσερα σχόλια. Τα δύο από τον επιχειρηματία Γ. Φλωρά ο οποίος βρίσκονταν για πολλά χρόνια σε δικαστική διαμάχη με την Επιτροπή Ανταγωνισμού με αφορμή την υπόθεση του ξενόγλωσσου βιβλίου (βιβλία για την εκμάθηση ξένων γλωσσών) και εσχάτως δραστηριοποιείται ως σύμβουλος για επενδυτές από την Κίνα. Τα άλλα δύο από καταναλωτική οργάνωση η οποία ζητούσε από την Επιτροπή Ανταγωνισμού να παρέμβει στις τηλεπικοινωνίες.
Αυτό ακριβώς, δηλαδή να επεμβαίνει στην αγορά τηλεπικοινωνιών, φαίνεται πως επιδιώκει και η διοίκηση της Επιτροπής Ανταγωνισμού μέσω της πρόβλεψης για τα «οικοσυστήματα» που περιλαμβάνεται στο άρθρο 4 του σχεδίου νόμου.
Σύμφωνα με το άρθρο 4 «ως «οικοσύστημα» ορίζεται:
(α) ένα σύμπλεγμα αλληλένδετων και σε σημαντικό βαθμό αλληλοεξαρτώμενων οικονομικών δραστηριοτήτων διαφορετικών επιχειρήσεων με σκοπό την παροχή προϊόντων ή υπηρεσιών που επιδρούν στην ίδια ομάδα χρηστών ή
(β) μία πλατφόρμα που συνδέει οικονομικές δραστηριότητες διαφορετικών επιχειρήσεων με σκοπό την παροχή ενός ή περισσότερων προϊόντων ή υπηρεσιών που επιδρά στους ίδιους χρήστες ή σε διαφορετικές ομάδες επιχειρηματικών ή τελικών χρηστών».
Τι είναι πλατφόρμα; Ως «πλατφόρμα» ορίζεται «η οντότητα που λειτουργεί είτε ως μεσολαβητής για συναλλαγές μεταξύ αλληλεξαρτώμενων ομάδων τελικών χρηστών και επιχειρηματικών χρηστών ή μεταξύ αλληλεξαρτώμενων ομάδων επιχειρηματικών χρηστών, είτε ως υποδομή για την ανάπτυξη και παροχή διαφορετικών αλλά αλληλένδετων προϊόντων και υπηρεσιών».
Το σχέδιο νόμου προβλέπει πως «ένα οικοσύστημα τεκμαίρεται ότι έχει δομική σημασία για τον ανταγωνισμό όταν η μη συμμετοχή σε αυτό επηρεάζει σημαντικά την αποτελεσματική άσκηση των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων τρίτων επιχειρήσεων. Κατά τον καθορισμό της δομικής σημασίας ενός οικοσυστήματος για τον ανταγωνισμό, λαμβάνονται ιδιαιτέρως υπόψη:
(α) η οικονομική του ισχύς ή το σημαντικό μερίδιo του συγκεκριμένου οικοσυστήματος στον συνολικό κύκλο εργασιών, ή στα έσοδα ενός ή περισσοτέρων κλάδων της ελληνικής οικονομίας,
(β) η πρόσβασή του σε σημαντικούς πόρους, ιδίως σε ένα σημαντικό αριθμό επιχειρηματικών χρηστών που εξαρτώνται από το οικοσύστημα για να συνδεθούν με τελικούς χρήστες ή σε ευαίσθητα δεδομένα και πληροφορίες σχετικά με τον ανταγωνισμό, (γ) η σημασία των δραστηριοτήτων του για την πρόσβαση τρίτων σε αγορές προμήθειας και πωλήσεων στην ελληνική επικράτεια».
Σε απλά ελληνικά, αν μια εταιρεία τηλεπικοινωνιών έχει ισχυρή παρουσία μέσω ηλεκτρονικής εφαρμογής π.χ. στις ασφάλειες ή στη διανομή φαγητού, τότε η Επιτροπή Ανταγωνισμού θα μπορεί να παρέμβει, αν περάσει η πρόβλεψη για τα «οικοσυστήματα». Σύμφωνα με πληροφορίες, μπορεί να μην κατατέθηκαν στη δημόσια διαβούλευση, αλλά ετοιμάζονται ή έχουν σταλεί επιστολές στην κυβέρνηση και στο Μέγαρο Μαξίμου από όσους αντιδρούν στο εύρημα των «οικοσυστημάτων». Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται, κατά τις ίδιες πληροφορίες, και η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) που φαίνεται πως αποτελεί κύριο στόχο της διοίκησης της Επιτροπής Ανταγωνισμού.