Σταδιακά από την 1η Σεπτεμβρίου ξεκινά η καθολική εφαρμογή των ηλεκτρονικών βιβλίων και η διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με το Taxis μετά την παράταση που έδωσε το υπουργείο Οικονομικών λόγω της πανδημίας.
Το νέο σύστημα θα βάλει τέλος στις πολύπλοκες και γραφειοκρατικές διαδικασίες στις συναλλαγές των επιχειρήσεων με την εφορία και θα αποτελέσει ψηφιακό υπερόπλο στα χέρια των ελεγκτικών αρχών για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής καθώς θα έχουν πλήρη εικόνα για το οικονομικό προφίλ των επιχειρήσεων
Με βάση το χρονοδιάγραμμα του υπουργείου Οικονομικών:
Από 1η Οκτωβρίου 2021 διαβιβάζουν υποχρεωτικά τα παραστατικά εσόδων τους, που εκδίδουν από την ημερομηνία αυτή και μετά:
- Οι επιχειρήσεις (φυσικά και νομικά πρόσωπα) με διπλογραφικά βιβλία με τζίρο άνω των 50.000 ευρώ
- Οι επιχειρήσεις (φυσικά και νομικά πρόσωπα) με απλογραφικά βιβλία με τζίρο άνω των 100.000 ευρώ
Από 1η Νοεμβρίου 2021 διαβιβάζουν υποχρεωτικά τα παραστατικά εσόδων τους όλες οι υπόλοιπες επιχειρήσεις.
Τα παραστατικά εσόδων που έχουν εκδώσει ή θα εκδώσουν οι επιχειρήσεις μέχρι την ημερομηνία έναρξης υποχρεωτικής διαβίβασης, πρέπει να διαβιβαστούν στην πλατφόρμα του myDATA το αργότερο έως τις 31 Μαρτίου του 2022.
Ειδικά για το 2021 η υποχρέωση διαβίβασης αφορά μόνο τα παραστατικά εσόδων και όχι τους λογιστικούς χαρακτηρισμούς εξόδων.
Την ίδια ώρα οι επιχειρήσεις που διαθέτουν φορολογικούς ηλεκτρονικούς μηχανισμούς (ΦΗΜ) υποχρεούνται μέχρι τον Νοέμβριο του 2021:
- να αναβαθμίσουν τους φορολογικούς μηχανισμούς τους, ώστε να παράγουν αποδείξεις με ενσωματωμένο το QR Code ταυτοποίησης του φορολογικού μηχανισμού και της απόδειξης
- να διασυνδεθούν, ώστε να διαβιβάζουν τις συναλλαγές τους ανά συναλλαγή σε πραγματικό χρόνο στην πλατφόρμα myDATA
- να αποσύρουν πλήρως παλαιούς φορολογικούς μηχανισμούς που δεν έχουν τη δυνατότητα διασύνδεσης, τακτοποιώντας την εικόνα τους στο Φορολογικό Μητρώο.
Η υποχρεωτική διασύνδεση και οι προθεσμίες αναβάθμισης-απόσυρσης για τις επιχειρήσεις που διαθέτουν ΦΗΜ έχουν ως εξής:
Από 1η Σεπτεμβρίου 2021 διασυνδέουν τους φορολογικούς μηχανισμούς οι επιχειρήσεις που:
- βάσει ΚΑΔ, δεν επλήγησαν από την πανδημία και
- το 2019 είχαν τζίρο πάνω από 100.000 ευρώ
Από 1η Οκτωβρίου 2021 διασυνδέουν τους φορολογικούς μηχανισμούς οι επιχειρήσεις που:
- βάσει ΚΑΔ, δεν επλήγησαν από την πανδημία και
- το 2019 είχαν τζίρο μέχρι 100.000 ευρώ.
Από 1η Νοεμβρίου 2021 διασυνδέουν τους φορολογικούς μηχανισμούς τους οι υπόλοιπες επιχειρήσεις.
Σημειώνεται ότι για την ηλεκτρονική τιμολόγηση παρέχονται τα ακόλουθα κίνητρα:
- Μείωση στα 3 έτη από 5 για τον εκδότη του τιμολογίου και στα 4 για τον λήπτη του χρόνου παραγραφής του δικαιώματος της φορολογικής διοίκησης να εκδώσει πράξη προσδιορισμού φόρου.
- Περιορισμός σε 45 ημέρες από 90 του χρονικού διαστηματος που η φορολογική διοίκηση εξετάζει τα αιτήματα επιστροφής φόρου για τα έτη που εφαρμόζεται ηλεκτρονική τιμολόγηση
- Αυξημένη κατά 100% απόσβεση της αρχικής δαπάνης για τεχνικό εξοπλισμό και λογισμικό που απαιτείται για την εφαρμογή της ηλεκτρονικής τιμολόγησης, κατά το έτος πραγματοποίησής της
Υπερέκπτωση κατά 100% της αξίας των δαπανών για τη λήψη υπηρεσιών παρόχου.