ΓΔ: 1397.63 0.94% Τζίρος: 86.84 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03 DATA
Φωτο: Shutterostock

«Κόλλησαν» οι διαγωνισμοί για ΣΔΙΤ λόγω έλλειψης χρηματοδότησης

Προωθούνται διαγωνισμοί για μεγάλα έργα με σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα χωρίς να έχουν εξασφαλιστεί οι απαιτούμενες χρηματοδοτήσεις, με αποτέλεσμα τις συνεχείς αναβολές.

Τα σοβαρά προβλήματα χρηματοδότησης, καθώς πρέπει να βρεθούν κονδύλια που θα καλύψουν την κρατική συμμετοχή, αλλά και δάνεια με λογικό κόστος για τους ιδιώτες επενδυτές, καθυστερούν σχεδόν όλους τους εν εξελίξει διαγωνισμούς έργων με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ). Επιπλέον, τα κενά στην προετοιμασία των διαγωνισμών οδηγούν σε απανωτές αναβολές στην εκκίνηση νέων διαγωνισμών παρά τις υποσχέσεις της ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών.

Τελευταίο θύμα των αναβολών είναι ο διαγωνισμός για το νέο κτίριο της Γενικής Γραμματείας Υποδομών στην οδό Πειραιώς με ΣΔΙΤ και προϋπολογισμό 140 εκατ. ευρώ. Η εκδήλωση ενδιαφέροντος είχε προγραμματιστεί για τις 30 Ιουλίου αλλά τελικά μετατέθηκε για τις 10 Σεπτεμβρίου. Ο γενικός γραμματέας Υποδομών, Γ. Καραγιάννης είχε προαναγγείλει πως μέσα στον Μάιο θα βγει στον αέρα ο διαγωνισμός του υπουργείου για το εξωτερικό υδροδοτικό σύστημα της Αθήνας, επίσης με ΣΔΙΤ. Μέχρι σήμερα δεν έχει προκηρυχθεί ενώ είναι άγνωστη και η ημερομηνία που θα ξεκινήσει.

Πριν από λίγες ημέρες μετατέθηκαν για τον Σεπτέμβριο και οι δύο διαγωνισμοί ΣΔΙΤ της περιφέρειας Αττικής για τις μονάδες επεξεργασίας αποβλήτων, συνολικού ύψους κοντά στα 700 εκατ. ευρώ. Ούτε αυτά τα έργα έχουν, όμως, εξασφαλισμένη χρηματοδότηση και η κρατική συμμετοχή θα καλυφθεί μάλλον από το επόμενο ΕΣΠΑ. Στην αδυναμία χρηματοδότησης έχουν κολλήσει και οι διαγωνισμοί για τις φοιτητικές κατοικίες και άλλα κτίρια των πανεπιστημίων Κρήτης, Θράκης και Θεσσαλίας, συνολικού ύψους γύρω στα 450 εκατ. ευρώ.

Το μοντέλο που ακολούθησε η προηγούμενη κυβέρνηση και συνεχίζει η σημερινή προβλέπει πως τα περισσότερα έργα ΣΔΙΤ προκηρύσσονται με ανταγωνιστικό διάλογο. Δηλαδή το τελικό τεύχος δημοπράτησης διαμορφώνεται από κοινού με τους υποψηφίους αναδόχους που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον στο πρώτο στάδιο του διαγωνισμού. Ο ανταγωνιστικός διάλογος απαιτεί χρόνια (περίπου τέσσερα στην περίπτωση της υποθαλάσσιας ζεύξης Σαλαμίνας – Περάματος) και έτσι το Δημόσιο έχει περιθώριο ώστε να βρει κονδύλια για να καλύψει την κρατική συμμετοχή.

Στην πραγματικότητα οι δύο διαδικασίες, η ωρίμανση του διαγωνισμού και η αναζήτηση πόρων, προχωρούν παράλληλα με την ελπίδα πως κάποια άλλα έργα π.χ. του ΕΣΠΑ θα έχουν καθυστερήσει και θα περισσεύουν κονδύλια για ορισμένα από τα ΣΔΙΤ. Αυτή τη στιγμή, πάντως, βρίσκονται στον αέρα πλήθος διαγωνισμών με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα, χωρίς να υπάρχουν τα λεφτά που πρέπει να συνεισφέρει το Δημόσιο. Σε αρκετά έργα, πάντως, βάζει πλάτη η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) η οποία συζητάει το ενδεχόμενο να προσφέρει δάνεια με ελκυστικούς όρους, τόσο για το Δημόσιο, όσο και για τους ιδιώτες επενδυτές.

Ένα παράδειγμα είναι το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου όπου η ΕΤΕπ έδωσε δάνειο 180 εκατ. ευρώ στο Δημόσιο ώστε να βάλει τα χρήματα που αντιστοιχούν στη συμμετοχή του, αλλά με αυστηρούς όρους, όπως η ταχύτατη αξιοποίηση του σημερινού αεροδρομίου «Νίκος Καζαντζάκης» στο Ηράκλειο.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σχέδιο αποφυγής εκτροχιασμού των έργων από τις αυξήσεις στα υλικά

Τι δίνει το υπουργείο Υποδομών στις τεχνικές εταιρείες για να αποφευχθεί το «πάγωμα» στα εργοτάξια. Πώς θα πληρώνονται τα υλικά με τις «τρελές» ανατιμήσεις, τι θα ισχύσει για το πριμ έγκαιρης εκτέλεσης έργων.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Να «παγώσουν» για έξι μήνες τα έργα ζητούν κατασκευαστικές εταιρείες

Οι ακραίες ανατιμήσεις στα υλικά αναγκάζουν τις μεσαίες και μικρές τεχνικές εταιρείες να ζητούν από τον υπουργό Υποδομών Κ. Καραμανλή να κλείσει για έξι μήνες τα εργοτάξια, ώστε να σταματήσουν τις παραγγελίες.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στην τελική ευθεία η «ιπτάμενη» περιφερειακή οδός στη Θεσσαλονίκη

Η νέα Ανατολική Περιφερειακή της Θεσσαλονίκης (Flyover) θα αποτελεί τη μεγαλύτερη εναέρια οδό στην Ελλάδα, με συνολικό μήκος έργου 13 χιλιόμετρα. Κατατέθηκαν δεσμευτικές προσφορές και για το έργο «Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη».
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Θέμα λίγων μηνών ο διαγωνισμός για την επέκταση της Λεωφόρου Κύμης

Το αργότερο στις αρχές του 2022 προκηρύσσεται ο διαγωνισμός για την επέκταση της Λεωφόρου Κύμης, η οποία διαχωρίζεται από τις υπόλοιπες επεκτάσεις της Αττικής Οδού. Θολό τοπίο για τη χρηματοδότηση.