Σχεδόν «ακίνητο» έμεινε το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά» στον τομέα των ταξί που παρά τους φιλόδοξους στόχους, σε όλους τους μήνες που τρέχει έχει πουληθεί μονοψήφιος αριθμός ηλεκτρικών ταξί μέσω του προγράμματος. Κίνηση – ματ για αναζωπύρωση του ενδιαφέροντος κάνει το ΥΠΕΝ με επιδότηση που φτάνει έως και τις 22.500 ευρώ για την αντικατάσταση 2.000 ταξί με ηλεκτροκίνητα. Αυτό θα φτάσει στο 6% του συνολικού στόλου των ταξί που αποτελεί έναν από τους πλέον γερασμένους της Ευρώπης με μέσο όρο ηλικίας που ξεπερνάει τα 15 χρόνια.
Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία μπορεί το «Κινούμαι Ηλεκτρικά» να κινείται, στο σύνολό του, εντός των στόχων που έχει θέσει η κυβέρνηση, ωστόσο δε φαίνεται να τα έχει καταφέρει καλά στο κομμάτι των ταξί. Ειδικότερα, έως σήμερα έχουν επιδοτηθεί ήδη 5.322 αυτοκίνητα. Το πρώτο εξάμηνο του 2021, οι νέες ταξινομήσεις αυτοκινήτων ανέρχονται σε 3.187 και έχουν καλύψει ήδη το 84% του στόχου, που είναι 3.795, ο οποίος έχει τεθεί στο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα για την χρονιά αυτή. Το δεύτερο τρίμηνο του 2021 οι ταξινομήσεις ηλεκτρικών οχημάτων αυξήθηκαν κατά εννέα φορές σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2020.
Το πρόγραμμα, σε ό,τι αφορά τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα επιβατικά δημόσιας χρήσης, με λιανική τιμή προ φόρων έως 50.000 ευρώ, σύμφωνα με το ΥΠΕΝ δίνει οικολογικό μπόνους που ανέρχεται σε ποσοστό 25% επί της λιανικής τιμής προ φόρων, με μέγιστο ποσό τα 8.000 ευρώ, που φτάνει τα 10.500, αθροίζοντας το ποσό της υποχρεωτικής απόσυρσης οχήματος παλαιού ύψους 2.500 ευρώ. Για την κατηγορία των ταξί, η δημόσια δαπάνη του προγράμματος ανέρχεται σε 15 εκατομμύρια ευρώ σε σύνολο 45.800.000 ευρώ, με δυνατότητα τροποποίησης της κατανομής της δημόσιας δαπάνης ανάλογα με την απορρόφηση των διαθέσιμων πόρων ανά κατηγορία. Επίσης, εξετάζεται σημαντική αύξηση του ποσού του οικολογικού μπόνους για τα ταξί, με πόρους που θα προέλθουν από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Για αποτυχία του προγράμματος σε ό,τι αφορά τα ταξί, καθώς μόνο οκτώ έχουν ενταχθεί στο «Κινούμαι Ηλεκτρικά» κάνει λόγο η αντιπολίτευση. Μάλιστα, ο βουλευτής του ΜέΡΑ 25, Κρίτων Αρσένης από το βήμα της Βουλής τόνισε ότι ενώ οκτώ χιλιάδες επαγγελματίες ταξί αλλάζουν αυτοκίνητο, οκτώ είναι αυτοί που μπήκαν στο πρόγραμμα. Έκανε λόγο για αποτυχία του προγράμματος, την οποία απέδωσε στο γεγονός ότι αυτό «απευθύνθηκε στους εύπορους πολίτες και στις εταιρείες, αλλά όχι στον επαγγελματία που βγάζει μεροκάματο και που κινείται διαρκώς μέσα στην πόλη». Επιπλέον, αναρωτήθηκε: «Με δεδομένο ότι ο χρόνος χρήσης των αυτοκινήτων είναι δεκαπέντε με δεκαοκτώ χρόνια, δηλώνετε ότι από τα 8.000 αυτοκίνητα που θα αλλάξουν, αν πετύχει το πρόγραμμά σας, το λιγότερο 6.000 αυτοκίνητα για τα επόμενα δεκαοκτώ χρόνια θα είναι παλιάς τεχνολογίας και θα καίνε βενζίνη ή πετρέλαιο;».
Υπενθυμίζεται ότι, σε μία προσπάθεια τόνωσης του προγράμματος, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστας Σκρέκας ανακοίνωσε ότι ανοίγει έναν νέο κύκλο ωφελούμενων. Το συνολικό ύψος του νέου προγράμματος ανέρχεται σε 40 εκατ. ευρώ και αφορά σε επιδότηση ύψους 20.000 ευρώ για την αντικατάσταση έως και 2.000 ταξί. Μαζί με την απόσυρση (2.500 ευρώ) το συνολικό όφελος μπορεί να ανέλθει σε 22.500 ευρώ, δηλαδή διπλάσιο ποσό επιδότησης από αυτή που υπάρχει έως σήμερα.
Παράλληλα το ΥΠΕΝ προωθεί και την ανάπτυξη ενός εθνικού δικτύου φόρτισης, με τη χωροθέτηση από τους μεγάλους δήμους της χώρας 10.000 δημόσιων σταθμών φόρτισης. Στόχος του υπουργείου είναι η ανάπτυξη 8.656 σταθμών φόρτισης έως το τέλος του 2025, ενώ οι πρώτοι θα μπουν σε λειτουργία εντός του 2022.