Μέσα στις επόμενες ημέρες, όταν τεθεί σε διαβούλευση το σχέδιο νόμου για τις αλλαγές στην νομοθεσία περί ανταγωνισμού που περιλαμβάνει και το περίφημο «Αρθρο 2Α» για τα «οικοσυστήματα», αναμένεται να κορυφωθεί η διαμάχη μεταξύ της Επιτροπής Ανταγωνισμού και της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) για το ποιος θα έχει κυρίαρχο εποπτικό ρόλο απέναντι στις μεγάλες τεχνολογικές πλατφόρμες.
Το διακύβευμα δεν είναι πλέον το ποιος θα εποπτεύει την αγορά τηλεπικοινωνιών, αλλά ποιος θα είναι ο κεντρικός ρυθμιστής και επόπτης σε μια πολλαπλάσια αγορά των ψηφιακών πλατφορμών. Ποιος, δηλαδή, θα ελέγχει εταιρείες όπως η Microsoft, η Google, η Facebook, η Amazon, η Apple καθώς και μικρότερες όπως η Netflix, η Spotify και η Booking.
Η πρόβλεψη για «οικοσυστήματα» που κατάφερε να εντάξει ο πρόεδρος της Επιτροπής Ανταγωνισμού Γ. Λιανός στο σχέδιο νόμου (που θα τεθεί σύντομα σε διαβούλευση) στηρίζεται στο επιχείρημα πως πλέον οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών και τεχνολογίας έχουν ευρύτερη παρουσία σε άλλους τομείς της οικονομίας, από τις ασφάλειες μέχρι τη διανομή φαγητού. Συνεπώς, κατά τη συγκεκριμένη άποψη, δεν πρέπει να εποπτεύονται από την ΕΕΤΤ, αλλά από την Επιτροπή Ανταγωνισμού που έχει και ευρύτερη παρουσία.
Οι γνωρίζοντες υποστηρίζουν πως η πλευρά της Επιτροπής Ανταγωνισμού μπορεί να μην πέτυχε να ενταχθούν στο σχέδιο νόμου όλες οι ρυθμίσεις που ήθελε, αλλά παίρνει ένα (προσωρινό;) προβάδισμα στην πολύμηνη κόντρα με την ΕΕΤΤ για την εποπτεία των τηλεπικοινωνιών και σημαντικού τμήματος των υπηρεσιών που συνδέονται με το Διαδίκτυο.
Στην ουσία η διαμάχη αφορά το ποιος θα αναλάβει να εποπτεύει στη χώρα μας την εφαρμογή της κοινοτικής νομοθεσίας που προωθεί η Κομισιόν για τον έλεγχο του ανταγωνισμού στην Ευρωπαϊκή Ψηφιακή Αγορά, την αποτροπή μονοπωλιακών πρακτικών από τους ισχυρούς του Διαδικτύου και τη στήριξη εισόδου νέων παικτών στην αγορά. Πρόκειται για το γνωστό πακέτο Digital Markets Act (DMA) και Digital Services Act (DSA) που βρίσκονται στη μακρά διαδικασία έγκρισης και ψήφισης.
Η DMA επικεντρώνεται σε οκτώ τομείς που σήμερα κυριαρχούνται από τους ισχυρούς πολυεθνικούς ομίλους που προαναφέρθηκαν. Τις μηχανές αναζήτησης (π.χ. Google Search), τις αγορές εφαρμογών όπως η Google Play και το App Store της Apple, τα κοινωνικά δίκτυα (Facebook, Twitter), τις υπηρεσίες διαμοιρασμού βίντεο (YouTube κλπ), τα λειτουργικά συστήματα (Andoid, iOS, κ.α.), τις πλατφόρμες επικοινωνίες (Gmail, WhatsApp, κ.α.) τις υπηρεσίες αποθήκευσης στο σύννεφο (Cloud) και τις υπηρεσίες διαφήμισης (Google Ads, κλπ).
Η τελικά λίστα με τους ισχυρούς ομίλους που θα βρεθούν στο στόχαστρο της Κομισιόν δεν έχει ανακοινωθεί. Όμως στη χώρα μας δίνεται μάχη για το ποιος θα εποπτεύσει την εφαρμογή αυτής της κοινοτικής νομοθεσίας, με την Επιτροπή Ανταγωνισμού να θεωρεί πως αυτή πρέπει να έχει τον πρώτο ρόλο. Η πλευρά της ΕΕΤΤ υποστηρίζει πως η Επιτροπή Ανταγωνισμού, ούτε την εμπειρία, ούτε την τεχνογνωσία διαθέτει για να ρυθμίσει αγορές που συνδέονται με τα δίκτυα και τις τηλεπικοινωνίες. Οι επόμενες ημέρες θα είναι ενδιαφέρουσες καθώς ακόμα και στην κυβέρνηση έχουν χωριστεί στα δύο!