Οι ελληνικές τράπεζες μπορούν να αντιμετωπίζουν πια με πολύ μεγάλη εμπιστοσύνη το μέλλον και ιδιαίτερα να προσφεύγουν στις διεθνείς κεφαλαιαγορές, όπως υπογράμμισε ο υφυπουργός Οικονομικών, αρμόδιος για το χρηματοπιστωτικό σύστημα, Γιώργος Ζαββός, αναφερόμενος στην πρόσφατη αύξηση μετοχικού κεφαλαίου της Τράπεζας Πειραιώς και την επικείμενη ΑΜΚ της Alpha Bank.
Σύμφωνα με τον κ. Ζαββό, τρεις λόγοι έχουν διαμορφώσει τις συνθήκες για την αλλαγή εικόνας και την ανανεωμένη εμπιστοσύνη προς τις ελληνικές τράπεζες:
- Πρώτον, η τεράστια πρόοδος που έχει γίνει με τον «ΗΡΑΚΛΗ» για τη μείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων.
- Δεύτερον, η σημαντικά βελτιωμένη πιστοληπτική κατάσταση της χώρας που της επιτρέπει να προσφεύγει στις αγορές με το χαμηλότερο επιτόκιο που έχει δανειστεί ποτέ η Ελληνική Δημοκρατία.
- Τρίτον, η επικείμενη εισροή των τεράστιων πόρων από το Ταμείο Ανάκαμψης, η οποία θα επιφέρει πολύ μεγάλες και σημαντικές βελτιώσεις για την ελληνική οικονομία, μια προοπτική που αντιλαμβάνονται, όχι μόνο οι Έλληνες, αλλά κυρίως οι διεθνείς επενδυτές.
«Πρόκειται για συνθήκες που δημιουργούν μια μοναδικά ευνοϊκή συγκυρία, που επιτρέπει και στην ελληνική οικονομία αλλά και στις ελληνικές τράπεζες να μπορέσουν να κοιτούν το μέλλον με εμπιστοσύνη και να ενεργοποιηθούν άμεσα για την υλοποίηση των επιχειρηματικών τους σχεδίων», είπε ο κ. Ζαββός.
Απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση με θέμα τον χειρισμό του αναβαλλόμενου φόρου λόγω του hive - down της Τράπεζας Πειραιώς, ο αρμόδιος για το χρηματοπιστωτικό σύστημα υφυπουργός Οικονομικών ανέφερε ότι ο εταιρικός μετασχηματισμός στον οποίο έχουν προχωρήσει οι τρεις από τις τέσσερις συστημικές τράπεζες είναι πλήρως σύννομος και ηθικός και έγινε με βάση τη δεδομένη νομοθεσία και με την έγκριση του Ευρωπαίου επόπτη των τραπεζών (SSM), σε συνεργασία με την Τράπεζα της Ελλάδος.
Το σχετικό νομικό καθεστώς στο οποίο υπάγεται ο αναβαλλόμενος φόρος και ο νέος μετασχηματισμός της Τράπεζας Πειραιώς, είναι οι διατάξεις του άρθρου 27Α του ν. 4172/2013. Bάσει αυτού του νόμου, όπως ανέφερε ο αρμόδιος υφυπουργός Οικονομικών, σε περίπτωση που ο αναλογών φόρος εισοδήματος φορολογικού έτους, στο οποίο προέκυψε η λογιστική ζημιά, δεν επαρκεί για τον ολοσχερή συμψηφισμό της παραπάνω οριστικής απαίτησης κατά του Δημοσίου, τότε το νομικό πρόσωπο έχει άμεσα εισπράξιμη αξίωση έναντι του Ελληνικού Δημοσίου για το υπόλοιπο μη συμψηφισθέν ποσό.
Επομένως, κατά τη μετατροπή της αναβαλλόμενης φορολογικής απαίτησης σε οριστική και εκκαθαρισμένη απαίτηση έναντι του Ελληνικού Δημοσίου, το Δημόσιο προβαίνει σε καταβολή αντιστοιχούντος ποσού. Σαν αντιστάθμισμα για την πληρωμή αυτή, το Δημόσιο λαμβάνει δικαιώματα νέων μετοχών του νομικού προσώπου, σύμφωνα με τους ορισμούς του νόμου. Επομένως, το δημόσιο συμφέρον δεν θίγεται ούτε στην περίπτωση που ενεργοποιείται η υποχρέωση του Δημοσίου για καταβολή ποσού εκκαθαρισμένης απαίτησης, αφού, λαμβάνει ταυτόχρονα δικαιώματα σε νέες μετοχές, ούτε βέβαια στην περίπτωση που δεν υπάρχουν ζημιές του νομικού προσώπου, οπότε δεν ενεργοποιείται ο μηχανισμός πληρωμής από το Δημόσιο και έκδοσης νέων μετοχών.
Όπως εξήγησε ο κ. Ζαββός, οι τρεις ελληνικές συστημικές τράπεζες προέβησαν στον εταιρικό μετασχηματισμό τους (hive – down) για τους εξής λόγους:
- Πρώτον, διότι έτσι μπορούν να επιταχύνουν τη μείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων μέσω του «ΗΡΑΚΛΗ», καθώς ο μετασχηματισμός βελτιώνει την οργανωτική και κεφαλαιακή τους δομή. Στην περίπτωση της Τράπεζας Πειραιώς, με τον εταιρικό μετασχηματισμό η Τράπεζα μπόρεσε να αποκτήσει τη λεγόμενη αποαναγνώριση, δηλαδή να ολοκληρώσει την τιτλοποίηση ενός σημαντικού ύψους μη εξυπηρετούμενων δανείων, συνολικής μικτής λογιστικής αξίας περίπου 7,5 δις. ευρώ.
- Δεύτερον, ο εν λόγω μετασχηματισμός επιτρέπει τη σημαντική μείωση του ύψους των προβλέψεων για πιστωτικές ζημιές. Άρα, οι τράπεζες αποδεσμεύουν κεφάλαια, τα οποία θα μπουν στην πραγματική οικονομία.
- Τρίτον, με τον εταιρικό μετασχηματισμό βελτιώνεται και η ποιότητα των στοιχείων του ενεργητικού των τραπεζών, με αποτέλεσμα αυτές να γίνονται πολύ πιο επενδύσιμες, ειδικά σε μια περίοδο που ιδιώτες και διεθνείς επενδυτές σπεύδουν να επενδύσουν σε ελληνικές τράπεζες.
Τέλος, ο κ. Ζαββός απάντησε και για την ασφάλεια των εγγυήσεων του Ελληνικού Δημοσίου που συνοδεύουν τις τιτλοποιήσεις του «ΗΡΑΚΛΗ». «Οι κρατικές εγγυήσεις και στον «ΗΡΑΚΛΗ 1», 12 δισ. ευρώ, και στον «ΗΡΑΚΛΗ 2», άλλα 12 δισ. είναι από τις ασφαλέστερες εγγυήσεις τις οποίες έχει δώσει ποτέ μέχρι σήμερα το Ελληνικό Δημόσιο. Η ασφάλειά τους στοιχειοθετείται από μία σειρά λόγων: Πρώτον, διότι εγγυώνται την καλύτερη διαβαθμισμένη μερίδα της τιτλοποίησης (senior tranche), δεύτερον, διότι για να χορηγηθούν πρέπει να έχει ήδη πραγματοποιηθεί η συναλλαγή πώλησης σε επενδυτές του 50% + 1 όλου του χαρτοφυλακίου, και τρίτον, γιατί ακόμα κι αν σε ακραία περίπτωση υπάρξει ποτέ κατάπτωση εγγύησης, τότε η κατάπτωση αυτή είναι πλήρως κοστολογημένη μέσα στην προμήθεια την οποία πληρώνουν οι τράπεζες στο Ελληνικό Δημόσιο για την ένταξη των τιτλοποιήσεών τους στον “ΗΡΑΚΛΗ”», επεσήμανε ο κ. Ζαββός.