Η αισιοδοξία δείχνει να επιστρέφει στην γηραιά ήπειρο, μετά από έναν χρόνο πανδημίας και περιορισμών, με τους Ευρωπαίους πολίτες στις πέντε μεγαλύτερες χώρες της ηπείρου (Γαλλία, Γερμανία, Ισπανία, Βρετανία και Ιταλία) να δηλώνουν διατεθειμένοι να ξοδέψουν περισσότερο τόσο για τους εαυτούς τους όσο και για τα αγαπημένα τους πρόσωπα. Τα στοιχεία αυτά προκύπτουν, μεταξύ άλλων, από πρόσφατη έρευνα της McKinsey η οποία ιχνηλατεί τις καταναλωτικές τάσεις που διαπιστώνονται έναν χρόνο μετά το ξέσπασμα της πανδημίας στις εν λόγω αγορές.
Σε ό,τι αφορά την χώρα μας πάντως, οι Έλληνες εμφανίζονται διατεθειμένοι να ξοδέψουν μεν, με μέτρο δε. Πηγές της αγοράς σημειώνουν στο BusinessDaily ότι η εμπειρία της προηγούμενης δεκαετίας και η οικονομική κρίση που όλοι βιώσαμε, σε συνδυασμό με την ενισχυμένη ανασφάλεια για το μέλλον λόγω της πανδημίας, δεν αφήνουν περιθώρια για διάχυτη αισιοδοξία, με τους περισσότερους καταναλωτές να μετριάζουν επιθυμίες και αγορές. Εν ολίγοις, η οικονομική ανασφάλεια εν πολλοίς παραμένει, διαμορφώνοντας και την ανάλογη καταναλωτική συμπεριφορά, με τους πιο συντηρητικούς εκπροσώπους του εμπορίου να σημειώνουν ότι σημαντικό μέρος των καταθέσεων των Ελλήνων, που αυξήθηκαν το προηγούμενο διάστημα, θα παραμείνει στους τραπεζικούς λογαριασμούς ως μαξιλάρι για ένα αβέβαιο αύριο.
Σύμφωνα με την έρευνα της McKinsey, πάντως, σχεδόν ένας στους δύο ερωτηθέντες (ποσοστό 42%) δηλώνει ότι προτίθεται να ξοδέψει επιπλέον χρήματα στην παρούσα φάση και καθώς οι περιορισμοί αίρονται σταδιακά στις χώρες της Ευρώπης, με τους Βρετανούς να εμφανίζονται ως οι πλέον γενναιόδωροι. Οι διακοπές και τα ταξίδια έρχονται μάλιστα πρώτα στις προτιμήσεις των ερωτηθέντων, με το 57% να τα αναφέρει ως πρώτη προτεραιότητα, ενώ η εστίαση και τα εμπορικά καταστήματα έρχονται ως δεύτερη και τρίτη επιλογή αντίστοιχα, για τις αυξημένες δαπάνες.
Επιπλέον, το 21% των ερωτηθέντων εκφράζει αισιοδοξία για την οικονομική ανάκαμψη της χώρας του σήμερα, έναντι 16% που ήταν το αντίστοιχο ποσοστό στην αντίστοιχη έρευνα του Νοεμβρίου κι εν μέσω του δεύτερου κύματος της πανδημίας. Από τα πιο ενδιαφέροντα συμπεράσματα της έρευνας είναι και το γεγονός ότι σχεδόν ένας στους τρεις ερωτηθέντες (ποσοστό 29%) δηλώνει ότι έχει προχωρήσει σε αλλαγές στον χώρο του σπιτιού του, επενδύοντας στην αναβάθμιση του, προκειμένου να ανταποκρίνεται καλύτερα στις μεταβαλλόμενες ανάγκες. Επιπρόσθετα, το 67% σημειώνει ότι έχει μεταβάλει τις προτιμήσεις του σε ό,τι αφορά τις αγορές του από συγκεκριμένα καταστήματα ή και επώνυμα brands, ως συνέπεια της πανδημίας αλλά και της μεγαλύτερης συνειδητοποίησης του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των επιλογών του, με το αντίστοιχο ποσοστό να είναι πιο ενισχυμένο στην ηλικιακή ομάδα των Millennials.
Τέλος, σχεδόν όλοι οι ερωτηθέντες (ποσοστό 92%) σημειώνουν ότι η -νέα- συνήθεια των διαδικτυακών αγορών θα εξακολουθήσει και στην μετά covid εποχή, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά είδη όπως τα ταξίδια, η διασκέδαση, τα ηλεκτρονικά αλλά και τα είδη προσωπικής φροντίδας, ενώ στον αντίποδα, το delivery για φαγητό ή η παράδοση σε πακέτο δείχνει να ενδιαφέρει λιγότερους από τους μισούς, την επομένη της πανδημίας.