Η χώρα δεν έχει λύσει ακόμα τα θέματα της ταχύτητας (η χαμηλότερη στην Ευρώπη, σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής) και του κόστους των τηλεπικοινωνιακών συνδέσεων και η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) αρχίζει διαβούλευση για την επόμενη ημέρα, δηλαδή την εποχή μετά τον χαλκό. Το δίκτυο χαλκού, που ανήκει στον ΟΤΕ και καλύπτει το λεγόμενο «τελευταίο μίλι», από την καμπίνα μέχρι το σπίτι, χρησιμοποιούν οι ανταγωνιστές του οργανισμού για να πωλήσουν συνδέσεις στους Έλληνες καταναλωτές.
Τι θα συμβεί, όμως, τώρα που ο ΟΤΕ επενδύει σε δίκτυο οπτικών ινών μέχρι το σπίτι (FibertotheHome–FTTH) και συνεπώς δε χρειάζεται το δίκτυο χαλκού; Οι ανταγωνιστές του δεν δείχνουν την ίδια προθυμία και συνεπώς για αρκετό καιρό ακόμα θέλουν να μείνει σε παράλληλη λειτουργία και το δίκτυο χαλκού του ΟΤΕ, ώστε να συνεχίσουν να φτάνουν στα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις χωρίς το πρόσθετο κόστος που προκαλεί η χρήση του δικτύου οπτικής ίνας.
Κάτι τέτοιο όμως δεν το θέλει ο ΟΤΕ καθώς του προσθέτει σημαντικό κόστος. Με δεδομένες τις περιορισμένες επενδύσεις των ανταγωνιστών του ΟΤΕ σε δίκτυα οπτικών ινών μέχρι το σπίτι, αναμένεται σκληρό παζάρι για τους όρους με τους οποίους θα απενεργοποιείται σταδιακά το πανάρχαιο δίκτυο χαλκού.
Η παρέμβαση της ΕΕΤΤ
Τη χρυσή τομή επιχειρεί να βρει η ΕΕΤΤ μέσω της δημόσιας διαβούλευσης που αρχίζει σήμερα και θα διαρκέσει μέχρι τις 21 Μαΐου. Σκοπός είναι ο προσδιορισμός των κατάλληλων όρων και προϋποθέσεων για μια αποτελεσματική διαδικασία μετάβασης από τις παραδοσιακές υποδομές του ΟΤΕ, «προκειμένου να καλύπτονται, μεταξύ άλλων, υποχρεώσεις έγκαιρης ειδοποίησης, διαφάνειας και διαθεσιμότητας εναλλακτικών προϊόντων πρόσβασης για τους εναλλακτικούς παρόχους, τουλάχιστον συγκρίσιμης ποιότητας και να μην δημιουργηθούν νοθεύσεις / περιορισμοί του ανταγωνισμού στις σχετικές αγορές».
Στην ΕΕΤΤ θεωρούν πως πρέπει να εφαρμοστεί ένα σύστημα με πέντε παραμέτρους για την απενεργοποίηση του δικτύου χαλκού σε μια περιοχή που ο ΟΤΕ έχει καλύψει πλήρως με οπτικές ίνες μέχρι το σπίτι. Θα υπολογίζεται ο αριθμός των παροχών που επηρεάζονται από τη διακοπή, δηλαδή οι συνδέσεις των εναλλακτικών παρόχων που βασίζονται στο δίκτυο χαλκού. Ένα κριτήριο θα είναι δηλαδή ο μέγιστος αριθμός συνδρομητών σε Αστικό Κέντρο (ΑΚ) με συνεγκατάσταση οι οποίοι επηρεάζονται από την κατάργηση του δικτύου χαλκού (μερικώς ή συνολικά) ανά έτος. Το δεύτερο θα είναι το ποσοστό συνδρομητών που έχουν μεταβεί στο δίκτυο νέας γενιάς που πρόκειται να αντικαταστήσει το δίκτυο χαλκού.
Το τρίτο κριτήριο θα είναι ο χρόνος που μεσολαβεί από την ενημέρωση της ΕΕΤΤ και των παρόχων για την επικείμενη διακοπή υπηρεσιών, μέχρι την ολοκλήρωση της διαδικασίας διακοπής. Το τέταρτο, ο χρόνος που μεσολαβεί από την ενημέρωση της ΕΕΤΤ και των παρόχων για την επικείμενη διακοπή υπηρεσιών μέχρι την διακοπή εξυπηρέτησης νέων αιτημάτων παροχής χονδρικών υπηρεσιών που βασίζονται στο δίκτυο χαλκού. Και το πέμπτο ο χρόνος που μεσολαβεί από την ενημέρωση της ΕΕΤΤ και των παρόχων για την επικείμενη διακοπή υπηρεσιών μέχρι την έναρξη της διαδικασίας υποχρεωτικής μετάβασης (forced migration).
Για παράδειγμα, ο ΟΤΕ θα πρέπει να ειδοποιεί την ΕΕΤΤ και τους παρόχους 36 μήνες νωρίτερα για την κατάργηση του δικτύου χαλκού σε ΑΚ όπου υπάρχουν περισσότερες από 5.000 ενεργές συνδέσεις ή σε 24 μήνες αν οι ενεργές συνδέσεις είναι λιγότερες από 5.000. Αν δεν υπάρχει εναλλακτικός πάροχος στο αστικό κέντρο, τότε η ειδοποίηση πρέπει να γίνεται έξι μήνες πριν την απενεργοποίηση του δικτύου χαλκού.
Στη διαβούλευση περιλαμβάνεται και το μοντέλο της ΕΕΤΤ για το κόστος μετάβασης στα νέα δίκτυα, ιδιαίτερα στην περίπτωση των εναλλακτικών παρόχων, οι οποίοι αναγκάζονται να προσαρμοστούν στο πλάνο κατάργησης παραδοσιακών υποδομών του ΟΤΕ. Οι πάροχοι επιβαρύνονται με σημαντικά πρόσθετα κόστη (από τις αυξημένες υπηρεσίες χονδρικής με βάση την οπτική ίνα μέχρι το κόστος κατάργησης των σημείων συνεγκατάστασης και το κόστος αλλαγής του εξοπλισμού, δηλαδή του router των χρηστών).
Η ΕΕΤΤ παίρνει την αρχική θέση ότι ο ΟΤΕ πρέπει να συμμετέχει στα κόστη μετάβασης των εναλλακτικών έτσι ώστε να υπάρξει κίνητρο μετάβασης στο νέο δίκτυο. Συγκεκριμένα, ο ΟΤΕ θα μπορούσε να αναλάβει συγκεκριμένο ποσοστό του κόστους μεταβάσεων μεταξύ χονδρικών προϊόντων, καθώς και στις περιπτώσεις κατάργησης σημείων συνεγκατάστασης, κ.α.
Στην ουσία η κατάργηση του δικτύου χαλκού υποχρεώνει σε ορισμένες περιπτώσεις και τους πελάτες των εναλλακτικών παρόχων να μετακομίσουν σε συνδέσεις οπτικών ινών, υψηλότερου κόστους. Έτσι, στην ουσία αλλάζει ολόκληρη η αγορά λιανικής αλλά και χονδρικής. Η ΕΕΤΤ «κρίνει ότι θα πρέπει να προσδιορισθούν συγκεκριμένες προϋποθέσεις για τη διακοπή των υπηρεσιών χαλκού με ή χωρίς παράλληλη διακοπή λειτουργίας του ΑΚ». Για παράδειγμα απαιτεί να υπάρχει κάλυψη όλων των υφιστάμενων συνδέσεων χαλκού με το δίκτυο νέας γενιάς, να υπάρχει διάθεση των απαραίτητων εικονικών χονδρικών προϊόντων που θα επιτρέψουν στους παρόχους να διαθέτουν υπηρεσίες αντίστοιχων ή καλύτερων προδιαγραφών και ποιότητας, κ.α.