ΓΔ: 1401.58 0.28% Τζίρος: 97.06 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 DATA
Φωτο: Shutterostock

Το πακέτο έργων 5,6 δισ. που ενδιαφέρει τις κατασκευαστικές εταιρείες

Ποια είναι τα έργα που θα χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης και έχουν σημαντικό κατασκευαστικό αντικείμενο. Η έκπληξη με τη νέα γραμμή του Προαστιακού και οι συμβάσεις ΣΔΙΤ.

Μπορεί να φαντάζει μικρό το μερίδιο των υποδομών από το Ταμείο Ανάκαμψης, αλλά μια δεύτερη ανάγνωση δείχνει πως ο κατασκευαστικός κλάδος θα έχει σημαντικά οφέλη από μεγάλο αριθμό επενδύσεων, που έχουν ενταχθεί σε διάφορους τομείς του σχεδίου που παρουσιάστηκε χθες, καθώς τα έργα που ενδιαφέρουν τις εταιρείες του κλάδου έχουν συνολικό προϋπολογισμό της τάξεως των 5,6 δισ. ευρώ.

Ένα παράδειγμα είναι τα προγράμματα «Εξοικονομώ» για ιδιωτικά και δημόσια κτίρια, που θα λάβουν περισσότερα από 2 δισ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης. Οι κατασκευαστές μπορεί να έχουν μικρότερο αναλογικά μερίδιο σε σχέση με τους προμηθευτές εξοπλισμού, αλλά τα ποσά δεν είναι αμελητέα.

Εκτός από τα γνωστά έργα, ο κατάλογος που δημοσιοποιήθηκε χθες περιείχε και εκπλήξεις, όπως η νέα γραμμή Προαστιακού Σιδηροδρόμου από τα Άνω Λιόσια μέχρι τα Μέγαρα, μήκους 36 χιλιομέτρων και κόστους 85 εκατ. ευρώ.

Περιλαμβάνει ακόμα και ευρύτατη χρήση των Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) σε τομείς όπως τα αρδευτικά δίκτυα και τα φράγματα ώστε να κινητοποιηθούν κεφάλαια πολλαπλάσια από τα 200 εκατ. ευρώ που θα μπουν από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Το ίδιο ισχύει και για σειρά έργων υποδομών υδροδότησης και διαχείρισης πόσιμου νερού (και μονάδες αφαλάτωσης) όπου προβλέπεται να χρησιμοποιηθούν τα ΣΔΙΤ. Ένα από τα μεγαλύτερα ΣΔΙΤ που έχουν προχωρήσει στην Ελλάδα θα είναι και η συντήρηση και αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου, καθώς θα φτάνει τα 500 εκατ. ευρώ. Το Ταμείο Ανάκαμψης συνεισφέρει 130 εκατ. ευρώ για το συγκεκριμένο ΣΔΙΤ.

Το Ταμείο Ανάκαμψης μπορεί να χρηματοδοτεί λίγα μεγάλα έργα –με σημαντικότερα το βόρειο τμήμα του Ε65 που λαμβάνει 452 εκατ. ευρώ και τον Βόρειο Οδικό Αξονα Κρήτης που λαμβάνει 427 εκατ. ευρώ– αλλά στηρίζει μεγάλα και μικρότερα έργα αναπλάσεων (περίπου μισό δισ. ευρώ).

Καλύπτει, επίσης και παρεμβάσεις όπως το νέο σύστημα διαλειτουργικών διοδίων στην Ελλάδα, που θα επιτρέπει και αναλογική χρέωση των χρηστών. Στις σημαντικές παρεμβάσεις που έχουν ενδιαφέρον για τον κλάδο των κατασκευών εντάσσονται και η ανακαίνιση του συγκροτήματος του Ολυμπιακού Σταδίου (ΟΑΚΑ) και η ανάπλαση των πρώην βασιλικών κτημάτων Τατοΐου.

Τα έργα του Ταμείου Ανάκαμψης

ΈργοΠοσό (εκατ. ευρώ)
Εξοικονομώ κατ’ οίκον*1.081
Αστικές Αναπλάσεις475
Αυτοκινητόδρομος Τρίκαλα - Γρεβενά - Εγνατία Οδός (Ε65)452
Εξοικονομώ Επιχειρώντας*450
Αποκατάσταση του οδικού δικτύου και  επισκευή επικίνδυνων οδοστρωμάτων σε διάφορες περιοχές της χώρας προκειμένου να βελτιωθεί το επίπεδο λειτουργίας και ασφάλειας των οδικών μεταφορών450
Επένδυση στην κατασκευή του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) που θα συνδέσει τις 4 μεγάλες πόλεις του νησιού427
Ενίσχυση των δικτύων ύδρευσης περιοχών της Δυτικής Ελλάδας (Πρέβεζα, Άρτα) και νησιών (Λέσβος, Λευκάδα, Κέρκυρα)290
Αποκατάσταση εδαφών παλαιών ορυχείων λιγνίτη στην Δυτική Μακεδονία (περίπου 60.000 στρέμματα)242
Δημιουργία υποδομών επεξεργασίας αστικών λυμάτων σε οικισμούς κάτω των 2000 κατοίκων σε τουριστικά και περιβαλλοντικά ευαίσθητες περιοχές230
Εξοικονομώ στο Δημόσιο*200
Μεγάλες επενδύσεις σε αρδευτικά δίκτυα και συστήματα (κατασκευή και εκσυγχρονισμός φραγμάτων, αρδευτικών δικτύων, δεξαμενών κα) σε συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα (ΣΔΙΤ)200
Κατασκευή και εκσυγχρονισμός των υποδομών υδροδότησης και διαχείρισης πόσιμου νερού, εγκαταστάσεις αφαλάτωσης με συνεργασία δημόσιου ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ), κ.α.200
Βελτίωση των τομέων του περιβάλλοντος και του πολιτισμού με ανάπτυξη «έξυπνων υποδομών»174
Εκσυγχρονισμός μέσω Σύμπραξης Δημοσίου Ιδιωτικού Τομέα του δικτύου σιδηροδρόμων130
Περαιτέρω εκσυγχρονισμός, βελτίωση και η αναβάθμιση περιφερειακών αεροδρομίων με έργα που αποτελούν συμβατική υποχρέωση του κράτους.107
Δημιουργία εθνικού δικτύου με μονοπάτια και διαδρομές πεζοπορίας σε ολόκληρη την Ελλάδα100
Νέα γραμμή μήκους 36 χλμ προαστιακού σιδηροδρόμου από τα Άνω Λιόσια μέχρι τα Μέγαρα85
Δημιουργία συστήματος παροχής πληροφοριών με ειδικά συστήματα μετρήσεων και αισθητήρες για την προληπτική συντήρηση γεφυρών σε διάφορες περιοχές της χώρας.81
Ανάπτυξη ενός αξιόπιστου, οικονομικού και φιλικού στους χρήστες διαλειτουργικού συστήματος ηλεκτρονικών διοδίων για όλη την Ελλάδα65
Υπογειοποίηση και αναδιάταξη του δικτύου ηλεκτρικού ρεύματος 60
Ανακαίνιση ΟΑΚΑ43
Ανάπλαση πρώην βασιλικών κτημάτων Τατοϊου42
Αντικατάσταση γυμνών καλωδίων εναερίων δικτύων μέσης τάσης, υπογειοποίηση ή μετατόπιση του δικτύου σε δασικές περιοχές, κ.α.40
Αναβάθμιση της τηλεπικοινωνιακής υποδομής του ΟΣΕ με την εγκατάσταση ειδικής τεχνολογικής υποδομής και κεραιών για τη μετάδοση σήματος σε όλο το σιδηροδρομικό δίκτυο με ΣΔΙΤ24
Σύνολο5.648
*Το μεγαλύτερο τμήμα θα πάει σε προμηθευτές εξοπλισμού 
Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Καμπανάκι» από τους κατασκευαστές για τους πόρους του Ταμείο Ανάκαμψης

Επισημαίνουν τους κινδύνους απωλειών λόγω καθυστερήσεων και ζητούν την παράταση της διάρκειας του Ταμείου. Τα μέλη του ΣΤΕΑΤ θεωρούν μονόδρομο την εφαρμογή των Πρότυπων Προτάσεων. Τι ειπώθηκε στη γενική συνέλευση.
oikodomi, kataskeues
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Με ρυθμούς... χελώνας τα ΣΔΙΤ για κτίρια, καθυστερούν διαγωνισμοί

Ήδη έχουν παγώσει κάποιοι διαγωνισμοί ΣΔΙΤ, όπως για τα επτά νέα δικαστικά μέγαρα ανά την Ελλάδα. Σε αρκετούς άλλους διαγωνισμούς καταγράφεται στασιμότητα αν και έχουν υποβληθεί προσφορές πριν από ένα ή ενάμιση χρόνο.
Φράγμα
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Επικίνδυνη καθυστέρηση στο σχέδιο για 21 φράγματα από ιδιώτες

Δύσκολο μέτωπο για τον νέο υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης η προώθηση των διαγωνισμών για φράγματα με ΣΔΙΤ. Οι συμβάσεις πρέπει να έχουν κλείσει μέχρι το τέταρτο τρίμηνο του 2023, αλλά ο στόχος φαίνεται ανέφικτος.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στην τελική ευθεία ο ΒΟΑΚ τις επόμενες εβδομάδες οι δεσμευτικές προσφορές

Τον Ιανουάριο θα υποβληθούν οι δεσμευτικές προσφορές για το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη ενώ τον Φεβρουάριο υποβάλλονται οι προσφορές για το ανατολικό τμήμα του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης.