ΓΔ: 1401.58 0.28% Τζίρος: 97.06 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 DATA
Bus_Athens
Αστικό λεωφορείο στο κέντρο της Αθήνας. Πηγή: Shutterstock.

Σε βαθιά... γεράματα οι ελληνικοί στόλοι των φορτηγών και λεωφορείων

Φορτηγά μέσης ηλικίας 21,2 χρόνων και λεωφορεία με ηλικία 19,9 ετών κυκλοφορούν στην Ελλάδα και συμβάλλουν στην επιδείνωση της ρύπανσης, που προκαλεί όλο και περισσότερους πρόωρους θανάτους.

Τα πιο γερασμένα φορτηγά και λεωφορεία της Ευρώπης κυκλοφορούν στους δρόμους της Ελλάδας, σύμφωνα με στοιχεία από την Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), συμβάλλοντας σημαντικά στην επιβάρυνση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης της χώρας που επιδεινώνεται τα τελευταία χρόνια.

Από το 2017, οι πρόωροι θάνατοι που οφείλονται στη ρύπανση του αέρα στην Ελλάδα ακολουθούν ανοδική πορεία, φτάνοντας σχεδόν τους 6.220 ανθρώπους το 2019, σε μια πολύ ανησυχητική τάση.

Ο στόλος των οχημάτων, τόσο των επιβατικών, όσο και κάθε είδους επαγγελματικών, είναι από τους πλέον γερασμένους στην Ευρωπαϊκή Ένωση, σε μια κατάσταση που οφείλεται στην οικονομική κρίση της χώρας, αλλά και στην νομοθεσία που επιτρέπει την εισαγωγή των παλαιών φορτηγών και λεωφορείων.

Ειδικότερα, στα 21,2 χρόνια ανέρχεται ο μέσος όρος ηλικίας των φορτηγών στην Ελλάδα -η μοναδική χώρα πανευρωπαϊκά που είναι πάνω από τα 20 έτη. Στην Ευρωπαϊκή Ένωση ο μέσος όρος είναι στα 13 χρόνια. Τα στοιχεία της ACEA δείχνουν ακόμα ότι ο μέσος όρος ηλικίας των λεωφορείων στην Ελλάδα είναι στα 19,9 χρόνια, ενώ στην Ευρώπη είναι στα 11,7 χρόνια.

Η ηλικία του στόλου των οχημάτων επηρεάζει σημαντικά την ποιότητα του αέρα που αναπνέουμε, καθώς τα παλαιότερα αυτοκίνητα έχουν υψηλότερα επίπεδα εκπομπών. Στην Ελλάδα, το κλείσιμο των λιγνιτικών μονάδων τα επόμενα χρόνια θα παίξει καθοριστικό ρόλο στη βελτίωση της ποιότητας της ατμόσφαιρας, ωστόσο, χρειάζονται νέες πολιτικές ώστε να αντιμετωπιστεί το περιβαλλοντικό πρόβλημα που προκύπτει από τα μεταφορικά μέσα.

Τα στοιχεία δείχνουν ότι ο στόλος των ΙΧ αυτοκινήτων στην Ελλάδα όχι μόνο γερνάει, αλλά πληθαίνει επίσης. Η ηλικία των επιβατικών οχημάτων στην Ελλάδα ανέρχεται στα 16 έτη, έναντι των 11,5 ετών στην Ευρώπη, φτάνοντας τα 5,2 εκατ. οχήματα το 2019, από τα 5,1 εκατ. το 2018.

Πρόκειται για έναν γερασμένο στόλο που αντικατοπτρίζει την οικονομική κατάσταση της χώρας, συμβάλλοντας στα αυξημένα επίπεδα αιωρούμενων σωματιδίων (PM10 και PM2.5), οξειδίων του αζώτου και διοξειδίου του αζώτου (ΝΟΧ, ΝΟ2), ρύποι που παρουσιάζονται καθημερινά στην ατμόσφαιρα στα αστικά κέντρα.

Στοιχεία από τη Statista.com δείχνουν ότι ο αριθμός των πρόωρων θανάτων που σημειώνονται στην Ελλάδα λόγω ρύπανσης αυξήθηκαν από τους 5.900 το 2017, στους 6.110 το 2018 και στους 6.220 το 2019. Εγκεφαλικά επεισόδια, καρδιοπάθειες, πνευμονοπάθειες, αναπνευστικές λοιμώξεις κ.α. είναι από τις πιο συνήθεις αιτίες πρόωρων θανάτων.

Ρύπανση και κορονοϊός

Η ατμοσφαιρική ρύπανση αποτελεί, επίσης, παράγοντα που καθιστά έναν άνθρωπο πιο ευάλωτο στον κορονοϊό, σύμφωνα με μελέτες. Τα lockdown, που προκάλεσε ο κορονοϊός, περιόρισαν μεν προσωρινά την ατμοσφαιρική ρύπανση, από την άλλη όμως, σύμφωνα με την πρόσφατη μελέτη του Harvard Chan School of Public Health, υφίσταται συσχέτιση μεταξύ πολυετούς έκθεσης σε ατμοσφαιρική ρύπανση και αυξημένης θνησιμότητας από κορονοϊό. Για κάθε ένα επιπλέον μικρογραμμάριο σωματιδίων ανά κυβικό μέτρο αέρα μιας περιοχής έχουμε 11% μεγαλύτερη θνησιμότητα από κορονοϊό. Εκτιμάται ότι στην Ελλάδα, σχεδόν ένας στους δέκα θανάτους από κορονοϊό θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί εάν η ατμοσφαιρική ρύπανση δεν είχε επιδεινώσει την κατάσταση ορισμένων ασθενών.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ilektrokinisi
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Έρχεται το νέο Κινούμαι Ηλεκτρικά, ποιες αλλαγές εξετάζονται

Ο επόμενος κύκλος θα στοχεύει στην απλοποίηση της διαδικασίας, την επίσπευση του χρόνου πληρωμής των δικαιούχων και τη μέγιστη δυνατή απορρόφηση κονδυλίων. Διεύρυνση των κριτηρίων ζητάει η αγορά.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μετρό: «Έμφραγμα» στη γραμμή αεροδρομίου, ζητούνται επειγόντως λύσεις

Εναλλακτικές λύσεις για συχνότερα δρομολόγια του μετρό στο αεροδρόμιο εξετάζει η ΣΤΑΣΥ, «κόβοντας» τη διαδρομή των 46,5 χλμ. ως τον Πειραιά. Μόνιμη λύση στις συχνότητες του μετρό θα είναι μόνο η προμήθεια νέων συρμών.