«Ζεστάθηκε» και πάλι η αγορά, καθώς παρά το τσουχτερό κρύο που επικρατεί τις τελευταίες ημέρες, οι καταναλωτές ξεχύθηκαν στους δρόμους και τα μαγαζιά μετά από 2,5 μήνες lockdown, αποδεικνύοντας πως όσες καινοτομίες και αν έρθουν, τίποτα δεν μπορεί να ξεπεράσει την εμπειρία των αγορών σε φυσικό κατάστημα.
Παρά τις χαμηλές θερμοκρασίες που έχουν επικρατήσει στην πρεμιέρα του ανοίγματος του λιανεμπορίου, η αδημονία των καταναλωτών ήταν τόσο μεγάλη που ήταν πρόθυμοι να περιμένουν αρκετή ώρα στις ουρές έξω από τα καταστήματα και να επιχειρούν σύντομες επισκέψεις, καθώς το όριο των 2 ωρών μπορεί να αποδειχθεί λίγο για να εκμεταλλευτούν τις εκπτώσεις. Παράλληλα, συνεχίζονται και οι έλεγχοι στις ουρές, με τους αστυνομικούς να ελέγχουν την ώρα αποστολής του SMS ενώ επιβλήθηκαν και τα πρώτα πρόστιμα.
Μιλώντας στο Business Daily, ο αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών Νίκος Κογιουμτσής σημειώνει πως η φετινή εκπτωτική περίοδος έχει να προσφέρει μεγάλες ευκαιρίες στους καταναλωτές, καθώς οι έμποροι θέλουν να ρευστοποιήσουν το αδιάθετο χειμερινό στοκ που βρίσκεται στα ράφια. Ήδη οι εκπτώσεις που υπάρχουν φτάνουν μέχρι το 50% και 70%.
Σχετικά με τα αποτελέσματα των πρώτων δύο ημερών επαναλειτουργίας των καταστημάτων, αναφέρει ότι «υπήρξε μια σχετική κίνηση, αλλά δεν μπορεί να γίνουν συγκρίσεις με την περυσινή εκπτωτική περίοδο». Τονίζει πως σε σχέση με το click away «είναι κάτι καλύτερο και πιο ανθρώπινο για επιχειρηματίες και καταναλωτές», υπογραμμίζοντας πως πλέον δεν καταγράφονται εικόνες με τους πολίτες να δοκιμάζουν ρούχα και παπούτσια στους δρόμους και επισημαίνει πως είναι «απαραίτητο να τηρούνται τα μέτρα προστασίας».
Ο κ. Κογιουμτσής ανέφερε πως «με την βελτίωση του καιρού αναμένουμε να αυξηθεί και η κίνηση», ενώ σημείωσε πως σε οι καταναλωτές έδειξαν να τηρούν όλα τα περιοριστικά μέτρα, όπως και οι επιχειρήσεις. Εξάλλου, από την πιστή τήρηση τους θα εξαρτηθεί αν θα κλείσουν και πάλι τα καταστήματα ή αν θα επιστρέψουν στην κανονικότητα.
Ήδη έχει χαθεί μια εβδομάδα από την εκπτωτική περίοδο, ο εμπορικός κόσμος ελπίζει να σώσει ό,τι μπορεί να διασωθεί από το σημαντικό πλήγμα που έχει δεχθεί ο τζίρος τους και να «ξεστοκάρει». Υπεύθυνος καταστήματος στο κέντρο της Αθήνας ανέφερε στο Business Daily ότι «ήταν ενθαρρυντικός ο τζίρος των πρώτων δύο ημερών καθώς έδειξε την επιθυμία του κόσμου να βρεθεί ξανά στα φυσικά καταστήματα. Ωστόσο είναι νωρίς να ξέρουμε πώς θα πάει και φοβόμαστε μην υπάρξει νέο κλείσιμο των μαγαζιών».
Όπως σημειώνουν οι έμποροι, στόχος είναι να υπάρξει κίνηση στην αγορά, και στο τέλος της περιόδου των εκπτώσεων θα γίνει «ταμείο» για το αν θα μπορέσουν να συνεχίσουν την δραστηριότητά τους. Υπογραμμίζουν πως πρέπει να τηρηθούν τα περιοριστικά μέτρα ώστε να αποτραπεί μια νέα αύξηση κρουσμάτων που μπορεί να βάλει «ταφόπλακα» στις επιχειρήσεις.
Ελπίδες για τζίρο τουλάχιστον 2,5 δισ. ευρώ
Όπως υπογραμμίζει ο Ν. Κογιουμτσής, «πρέπει να αποφευχθούν εικόνες συνωστισμού», εκφράζοντας την αισιοδοξία πως η εικόνα θα είναι καλύτερη στους επόμενους μήνες «για να φτάσουμε μέχρι το καλοκαίρι με καλύτερες προοπτικές». Σε έσοδα ύψους 2,5 δισ. ευρώ στο τέλος της περιόδου των εκπτώσεων, που θα είναι το 50% του περσινού τους τζίρου ελπίζουν οι έμποροι που υπογραμμίζουν ωστόσο ότι ο τζίρος που θα κάνουν δεν αρκεί για να καλύψει τις απώλειες που υπήρξαν μετά από 2,5 μήνες lockdown και μιας χαμένης εορταστικής περιόδου.
Οι έμποροι παραμένουν επίσης αισιόδοξοι ότι θα υπάρξει αύξηση των δαπανών, με τον κ. Κογιουμτσή να τονίζει ότι «παρατηρούμε ότι έχουν αυξηθεί οι καταθέσεις στις τράπεζες κατά 12 δισ. ευρώ. Κάτι που δείχνει ότι δεν έχει πληγεί όλων των εισόδημα, ενώ δεν είχαν και την δυνατότητα να ξοδεύουν εκτός των e-shops. Υπάρχει δίψα για ψώνια και για κατανάλωση, ενώ υπάρχει και εν μέρει χρήμα, και γι αυτό υπάρχει αισιοδοξία πως μπορεί να επιτευχθεί ο στόχος των 2,5 δισ. ευρώ».
Τα καταστήματα ένδυσης και υπόδησης συγκέντρωσαν το μεγαλύτερο μέρος των καταναλωτών. «Αποτέλεσαν και τους μεγάλους πληττόμενους από τα lockdown», σύμφωνα με τον κ. Κογιουμτσή, καθώς και τις δυο φορές που επιβλήθηκε το κλείσιμο του εμπορίου είχαν επιβληθεί στην αλλαγή της σεζόν, αφήνοντας τους με αδιάθετο στοκ. Κάτι το οποίο μπορεί να δημιουργήσει τις συνθήκες να συνεχιστούν οι προσφορές και μετά τις 27 Φεβρουαρίου.
Οι έμποροι εξετάζουν επίσης και την εφαρμογή νέων λύσεων ώστε να διασφαλιστεί ο περιορισμός της μετάδοσης κορονοϊού, καθώς εκτός από μηχανήματα καθαρισμού του αέρα εντός των καταστημάτων εξετάζεται και η δημιουργία διαδικτυακών εφαρμογών που θα βοηθήσει επιχειρήσεις και καταναλωτές να πραγματοποιούν τα ψώνια τους εντός των χρονικών ορίων και με ασφάλεια.
Τελευταία «ζαριά» για να αποφευχθούν τα λουκέτα
Όπως αναφέρουν οι έμποροι, οι απώλειες του τζίρου είναι σημαντικές, ενώ και η συσσώρευση των οφειλών και των υποχρεώσεων που έρχονται δημιουργούν ανησυχία. Σύμφωνα και με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, οι απώλειες τζίρου των ελληνικών επιχειρήσεων στο εννεάμηνο του 2020 έφτασαν περίπου τα 35 δισ. ευρώ. Οι απώλειες αναμένεται να μεγαλώσουν ακόμα περισσότερο στο τελευταίο τρίμηνο του έτους που περιλαμβάνει και την εορταστική περίοδο που έχει και την μεγαλύτερη κατανάλωση παραδοσιακά, καθώς τότε πραγματοποιείται το 35% του τζίρου σύμφωνα με τον κ. Κουγιουμτζή.
Ένα νέο lockdown θα ισοδυναμούσε με καταστροφή για τον εμπορικό κόσμο, με τον πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών Σταύρο Καφούνη να εκτιμά πως αν δεν επιστρέψει σε κανονική λειτουργία το λιανεμπόριο και δεν υπάρξουν μέτρα στήριξης, όπως η διαγραφή οφειλών, έστω για όσους ήταν συνεπείς πριν την πανδημία, 1 στις 2 επιχειρήσεις θα κινδυνεύει με λουκέτο.
Πρόσφατη έρευνα του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, σημείωσε πως το 23% των επιχειρήσεων κινδυνεύουν να κατεβάσουν οριστικά τα ρολά τους. Συγκεκριμένα το 34% των λιανεμπόρων κινδυνεύει με λουκέτο, ενώ το 41,7% των επιχειρήσεων εστίασης μπορεί να μην ανοίξει ξανά ποτέ.