Ενθαρρυντικά είναι τα σημάδια από την αγοραστική κίνηση κατά τις πρώτες ημέρες των θερινών εκπτώσεων, οι οποίες εκκίνησαν στις 5 Ιουλίου, νωρίτερα του αναμενομένου, σε μία προσπάθεια της Πολιτείας να απαντήσει στο αίτημα αρκετών εμπορικών επιχειρήσεων.
Σε γενικές γραμμές, οι Έλληνες καταναλωτές είναι εκείνοι που εξακολουθούν να στηρίζουν την αγορά και στην παρούσα φάση καθώς το τουριστικό ρεύμα που παρατηρείται, ειδικά στο κέντρο της πόλης, δεν είναι αρκετό ώστε να συνεισφέρει τζίρους που καταγράφονταν προ πανδημίας. Εκτιμάται δε ότι οι τουρίστες συνεισέφεραν στο παρελθόν κατά μέσο όρο το 17% του τζίρου ειδικά στα πολυσυλλεκτικά καταστήματα, ποσοστό που φέτος είναι μέχρι στιγμής αδύνατο να επιτευχθεί.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, κ. Σταύρο Καφούνη, η κίνηση στην αγορά είναι ακόμη σχετικά υποτονική και όλοι αναμένουν την εξέλιξη της τις επόμενες εβδομάδες. Ο ίδιος σημειώνει ότι και η περασμένη Κυριακή, ημέρα που τα καταστήματα λειτούργησαν, δεν ήταν ιδιαίτερα ικανοποιητική για τους εμπόρους, καθώς η έντονη ζέστη κράτησε αρκετούς καταναλωτές μακριά από την αγορά.
Ο κ. Καφούνης υπογραμμίζει ωστόσο το γεγονός ότι οι εμπορικές επιχειρήσεις τηρούν όλα τα πρωτόκολλα υγειονομικής ασφάλειας και τονίζει ότι οι προσφορές που τρέχουν αυτήν την περίοδο είναι πραγματικά εντυπωσιακές. Εκτιμά δε ότι το άνοιγμα της αγγλικής αγοράς τουριστών προς την χώρα μας θα συνδράμει θετικά στην τόνωση του τζίρου των εμπορικών καταστημάτων, ειδικά μέσα στον τρέχοντα μήνα οπότε συσσωρεύονται οι επιταγές των περασμένων μηνών, δυσχεραίνοντας την κατάσταση για τους επιχειρηματίες.
Σύμφωνα με τον κ. Καφούνη, θα απαιτηθούν και νέα μέτρα στήριξης των εμπορικών επιχειρήσεων με στοχευμένες παρεμβάσεις το επόμενο διάστημα, ειδικά εάν η κατάσταση με την εξάπλωση της πανδημίας επηρεάσει αρνητικά τις συνθήκες στην αγορά.
Στο ίδιο μήκος κύματος, ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Λιανικών Πωλήσεων Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ), σε πρόσφατη έρευνα ανέδειξε το ζήτημα της υποτονικότητας της αγοραστικής κίνησης, υπογραμμίζοντας ιδιαίτερα το γεγονός ότι οι «καθαρές» προσδοκίες για τις δαπάνες είναι βελτιωμένες μεν, παραμένουν αρνητικές δε.
Κύκλοι της αγοράς διατύπωσαν εξάλλου στο Business Daily την εκτίμηση ότι, με τα τρέχοντα δεδομένα, ο τζίρος των εμπορικών καταστημάτων θα κλείσει με απώλειες περί το 20% στο τέλος του 2021, συγκριτικά με το 2019, εξέλιξη που, αν και δεν συνεπάγεται επιστροφή στις «καλές ημέρες» προ πανδημίας, σηματοδοτεί μία σταδιακή επιστροφή στην κανονικότητα. Όλα αυτά βέβαια, υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα υπάρξει πισωγύρισμα εξαιτίας νέων περιοριστικών μέτρων κατά της πανδημίας.
Θετικά αποτιμά από την πλευρά του την αγοραστική κίνηση την περίοδο αυτή ο κ. Νίκος Μουστάκας, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ομώνυμης αλυσίδας παιχνιδιών. Ο ίδιος σημειώνει ότι τα καλοκαιρινά είδη που απευθύνονται στο παιδί αλλά και όλη την οικογένεια κινούνται σε πολύ ικανοποιητικά επίπεδα καθώς ο κόσμος ανταποκρίνεται. Ο κ. Μουστάκας παραμένει αισιόδοξος για την εξέλιξη της κατάστασης και το επόμενο διάστημα και διατυπώνει την εκτίμηση ότι πλήρης κανονικότητα θα επέλθει το επόμενο καλοκαίρι.
Θετικό πρόσημο βάζει από την πλευρά του στην εξέλιξη του καταναλωτικού ενδιαφέροντος και ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Πλεκτικής & Ετοίμου Ενδύματος (ΣΕΠΕΕ), κ. Βασίλης Μασσέλος, διαβλέποντας “ζωηράδα” στην αγορά τις πρώτες ημέρες του Ιουλίου και διάθεση των καταναλωτών να επωφεληθούν από τις ελκυστικές προσφορές που εντοπίζονται κυρίως στα είδη ένδυσης και υπόδησης. Ο ίδιος σημειώνει ότι και η ζήτηση από τουρίστες είναι σημαντικά ενισχυμένη, έστω κι αν δεν αγγίζει τα επίπεδα του 2019, τονώνοντας όμως τον συνολικό εμπορικό τζίρο σε μία δύσκολη συγκυρία.