Επτά όμιλοι είχαν προκριθεί στο τελικό στάδιο του διαγωνισμού για την 35ετή παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, αλλά στο ΤΑΙΠΕΔ θα είναι ευχαριστημένοι αν εμφανιστούν τέσσερις! Ο οδικός άξονας των 658 χιλιομέτρων θεωρείται ελκυστικό περιουσιακό στοιχείο, αλλά η πανδημία και τα 2,5 χρόνια που μεσολάβησαν από την προεπιλογή των επτά ομίλων, οδηγούν σε περιορισμό των υποψηφίων.
Τις τελευταίες ημέρες ασκήθηκαν πιέσεις προκειμένου να υπάρξει νέα παράταση, η όγδοη κατά σειρά, στην κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών. Οι πληροφορίες φέρουν κάποιους από τους υποψηφίους να μην είναι έτοιμοι για λόγους εσωτερικών διαφωνιών. Ωστόσο, στο ΤΑΙΠΕΔ είχαν αποφασίσει πως δεν προχωρήσουν σε νέα αναβολή και θεωρούν ότι υπήρχε επαρκής χρόνος προετοιμασίας για τους ενδιαφερόμενους.
Οι επτά όμιλοι που είχαν προκριθεί είναι οι Roadis Transportation Holding S.L.U. – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, Sichuan Communications Investment Group C. Ltd – Damco Energy (όμιλος Κοπελούζου), Vinci Highways S.A.S. – Vinci Concessions S.A.S. – Mytilineos, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis Projects S.A, η ιταλική ANAS International Enterprise S.p.A., η αυστραλιανή Macquarie (Freyja Holdings SARL) καθώς και η τεχνική εταιρεία ΔΙΟΛΚΟΣ Κατασκευαστική που ανήκει στον όμιλο παραγωγής και διανομής πολυμερών χημικών Ravago. Οι τέσσερις πρώτοι θεωρούνται και οι πιθανότεροι να εμφανιστούν σήμερα.
Το αντικείμενο της παραχώρησης είναι ο βασικός άξονας μαζί με τρεις κάθετους άξονες. Δηλαδή ο βασικός άξονας από την Ηγουμενίτσα μέχρι τους Κήπους Έβρου μήκους 658 χλμ. και οι κάθετοι άξονες Σιάτιστα-Κρυσταλλοπηγή, Χαλάστρα-Εύζωνοι και Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας με μήκος και οι τρεις 225 χλμ.
Στο τεύχος προκήρυξης του ΤΑΙΠΕΔ αναφέρεται πως ο προτιμητέος επενδυτής θα αναλάβει «τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του αυτοκινητόδρομου της Εγνατίας Οδού και των κάθετων οδικών αξόνων Σιάτιστα - Ιεροπηγή / Κρυσταλλοπηγή, Χαλάστρα - Εύζωνοι και Θεσσαλονίκη - Σέρρες – Προμαχώνας». Επιπλέον, ο προτιμητέος επενδυτής, μέσω της εταιρείας παραχώρησης που θα συστήσει, υποχρεούται να μελετήσει, χρηματοδοτήσει και εκτελέσει σειρά πρόσθετων εργασιών. Τα κυριότερα έργα αφορούν στην αναβάθμιση κάθετων αξόνων όπως η αναβάθμιση σε επίπεδο αυτοκινητοδρόμου των τμημάτων Χαλάστρα - Πολύκαστρο του κάθετου άξονα Χαλάστρα - Εύζωνοι και Χριστός - Κ. Αμπέλα του κάθετου άξονα Θεσσαλονίκη - Σέρρες - Προμαχώνας, συνολικού μήκους 54 χιλιομέτρων.
Με τον διαγωνισμό για την Εγνατία Οδό ανοίγει ο νέος κύκλος παραχωρήσεων οδικών αξόνων στην Ελλάδα, δεκατρία χρόνια μετά τις συμβάσεις του 2007. Στο νέο κύκλο εντάσσονται έργα όπως ο Βόρειος Οδικός Αξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ) όπου ο διαγωνισμός είναι σε εξέλιξη χωρίς να έχει βρεθεί λύση για το πως θα καλυφθεί η κρατική χρηματοδότηση, το τμήμα Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη, η υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας – Περάματος, κ.α.