ΓΔ: 1401.58 0.28% Τζίρος: 97.06 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 DATA
Φώτο: Shutterstock

Επιδότηση στα ηλεκτρικά ΙΧ: Θα παραταθεί και μετά το 2021

Προχωρά η καθιέρωση της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα: πιλοτική λειτουργία λεωφορείων αυτόνομης οδήγησης στην Αθήνα, επενδύσεις της Beat σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Με γοργούς ρυθμούς προχωράει η ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα με δημόσιες και ιδιωτικές πρωτοβουλίες. Ειδικότερα, προβλέπεται να υπάρξει πιλοτική λειτουργία αυτόνομης οδήγησης στην Αθήνα στα πρότυπα της δράσης που πραγματοποιείται στην Αστυπάλαια, ανοιχτό παραμένει το ενδεχόμενο να συνεχιστεί το πρόγραμμα επιδοτήσεων «Κινούμαι Ηλεκτρικά» και μετά το τέλος του 2021, ακολουθούμενο από μία σειρά ρυθμίσεων που θα κάνουν πιο εύκολη τη χρήση και φόρτιση ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ενώ και μεγάλες εταιρείες ταξί όπως η Βeat προσανατολίζονται σε μέτρα που θα οδηγήσουν μέσα στην επόμενη τριετία στην ανανέωση του στόλου τους με υβριδικά και ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Ανοιχτό το ενδεχόμενο να λειτουργήσουν πιλοτικά λωρίδες αυτόνομης οδήγησης στην Αθήνα άφησε ο υφυπουργός Μεταφορών Γ. Κεφαλογιάννης, που υπογράμμισε ότι η εφαρμογή του συστήματος θα γίνει στα πρότυπα της δράσης που πραγματοποιείται στην Αστυπάλαια.

Μιλώντας στο πλαίσιο της διαδικτυακής εκδήλωσης «Shaping the mobility of tomorrow», ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών ανέφερε πως η λειτουργία λωρίδων για τα οχήματα αυτόνομης οδήγησης θα μπορεί να γίνει πιλοτικά τους επόμενους μήνες σε περιφερειακές οδούς και αρτηρίες. «Μην περιμένουμε να δούμε αυτόνομα οχήματα σε κεντρικές αρτηρίες της Αθήνας όπως την Πανεπιστημίου ή την Β. Σοφίας», ανέφερε χαρακτηριστικά και τόνισε πως θα γίνουν «μελέτες ώστε να μην υπάρξουν προβλήματα με την κυκλοφορία» που θα μπορούσαν να αντισταθμίσουν τα οφέλη μιας τόσο σημαντικής αλλαγής.

Οι λεπτομέρειες θα προσδιοριστούν στη συνέχεια σε συνεργασία με τους δήμους και ερευνητικά ιδρύματα, ενώ το νομοσχέδιο είναι κρίσιμο και για την προετοιμασία των δοκιμών αυτόνομης οδήγησης που θα γίνουν στην Αστυπάλαια.

Ο κ. Κεφαλογιάννης ανέφερε πως έχει τελειώσει η δημόσια διαβούλευση και θα κατατεθεί στη Βουλή το νομοσχέδιο για την Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα και Μικροκινητικότητα που θα διαμορφώνει το κατάλληλο νομοθετικό πλαίσιο για την κίνηση αυτόνομων οχημάτων. «Η τεχνολογία τρέχει γρήγορα και είναι προφανές ότι θα πρέπει να προσαρμοστεί αντίστοιχα γρήγορα και το νομοθετικό πλαίσιο όχι μόνο για τα αυτόνομα λεωφορεία, αλλά επίσης και για τα van και τα επιβατικά αυτοκίνητα που σταδιακά θα αναβαθμιστούν με τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 3 και άνω».

Επεσήμανε πως η Ελλάδα είναι πρωτοπόρος της αυτόνομης οδήγησης αναφέροντας το παράδειγμα των Τρικάλων, όπου και λειτουργούν αυτόνομα κινούμενα λεωφορεία, και σημείωσε στόχος είναι αυτό το νομοθετικό πλαίσιο να δώσει ώθηση στη κίνηση οχημάτων χωρίς οδηγό προάγοντας παράλληλα συστήματα μεταφορών.

Σε αυτό το πλαίσιο, τα οχήματα αυτόνομης οδήγησης βγαίνουν πλέον από τις λωρίδες αποκλειστικής κυκλοφορίας, χωρίς αυτό να σημαίνει πως θα κυκλοφορούν ανεξέλεγκτα και αυτόνομα αλλά θα υπάρξει μεταφορική μελέτη για καθορισμένη χρονική περίοδο και διαδρομή, σημειώνοντας πως αυτές τις ρυθμίσεις έρχονται να συμπληρώσουν το θεσμικό πλαίσιο που υπάρχει ήδη για τα αυτοκινούμενα λεωφορεία.

Συνέχεια του «Κινούμαι Ηλεκτρικά» και μετά το 2021

Ανοιχτό άφησε το ενδεχόμενο επέκτασης του προγράμματος Κινούμαι Ηλεκτρικά και μετά το τέλος του 2021 η γενική γραμματέας του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας Αλεξάνδρα Σδούκου, σημειώνοντας πως παρά την πανδημία παραμένει ο στόχος να φτάσουμε να έχουμε ένα στα τρία ηλεκτρικά αυτοκίνητα το 2030 ευθυγραμμίζοντας τις πολιτικές και τις δράσεις του υπουργείου προς επίτευξη των ευρωπαϊκών στόχων που προβλέπουν 30 εκατ. ηλεκτρικά αυτοκίνητα στους ευρωπαϊκούς δρόμους μέχρι το 2030

Σύμφωνα με την κ. Σδούκου, οι βασικοί άξονες πολιτικής του ΥΠΕΝ είναι:

  • Αύξηση της χρήσης ηλεκτρικών οχημάτων: το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά» έχει φτάσει σε τζίρο τα 40 εκατ. ευρώ, ενώ οι πωλήσεις ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων φτάνουν σε ποσοστό 20% των ταξινομήσεων των τελευταίων 4 ετών απορροφώντας κεφάλαια 8 εκατ. ευρώ. Μάλιστα όπως υπογράμμισε το 55% εκείνων που δικαιούνται απόσυρση του παλαιού και ρυπογόνου αυτοκινήτου τους, αξιοποιούν το δικαίωμα αυτό, μειώνοντας έτσι των αριθμό των αυτοκινήτων που εξαρτώνται από ρυπογόνες μορφές ενέργειας.
  • Δημιουργία δικτύου σημείων φόρτισης: το πρώτο εξάμηνο του 2021 θα υπάρχουν 10.000 σημεία φόρτισης σε όλη τη χώρα, αλλαγή που μπορεί να δημιουργήσει στην αγορά τζίρο έως και 100 εκατ. ευρώ.  Σύμφωνα με την κ. Σδούκου θα αξιοποιηθούν πόροι του Ταμείου Ανάκαμψης μέσω της δράσης «Charge anywhere everywhere in my city», ώστε να δημιουργηθεί ένα ευρύ και δημόσια προσβάσιμο δίκτυο φόρτισης. Στο πλαίσιο αυτό το ΥΠΕΝ σκοπεύει να μειώσει την γραφειοκρατία για την έκδοση αδειών εγκατάστασης σημείων φόρτισης. Με το μοντέλο «One stop-shop» το υπουργείο και ο ΔΕΔΔΗΕ σκοπεύουν να αναπτύξουν μία σειρά από μέτρα ώστε να διευκολυνθεί η εγκατάσταση σημείων φόρτισης σε ιδιωτικούς χώρους.
  • Ηλεκτρικό Σήμα: Το ΥΠΕΝ σε συνεργασία με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης προχωρούν στην έκδοση Κοινής Υπουργικής Απόφασης για τη διευκόλυνση των ηλεκτρικών οχημάτων να σταθμεύουν σε θέσεις ελεγχόμενης στάθμευσης μέσω του ηλεκτρικού σήματος. Αυτό θα εκδίδεται μέσα από μία ηλεκτρονική πλατφόρμα με απλά βήματα.  
  • Αύξηση δράσεων στα νησιά: Στους στόχους του ΥΠΕΝ είναι η αύξηση των δράσεων στα νησιά ώστε να γίνουν πρότυπα πράσινης ανάπτυξης αξιοποιώντας το παράδειγμα της Αστυπάλαιας.

Χρηματοδοτικά εργαλεία για την μετάβαση σε ηλεκτρικά ταξι

Ο γενικός διευθυντής Ελλάδος της ΒΕΑΤ υπογράμμισε πως η ηλεκτροκίνηση αποτελεί βασικό στόχο του ομίλου για τα επόμενα χρόνια, τονίζοντας πως στα επόμενα 3 - 5 χρόνια όλα τα ταξί της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης να είναι ηλεκτρικά με σημαντικά οφέλη τόσο για τους επαγγελματίες όσο και το περιβάλλον. «Στόχος είναι μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2021 να έχουμε τα πρώτα ηλεκτροκίνητα ταξί στον στόλο μας, με την φιλοδοξία να είναι η πλειοψηφία των οχημάτων τα επόμενα χρόνια».

Ο κ. Ντανιάς, τόνισε πως πλέον υπάρχουν πολλά περισσότερα ηλεκτροκίνητα οχήματα που θα μπορούσαν να εξυπηρετήσουν τις ανάγκες χρήσης ενός ταξί, και το 2021 αναμένεται να υπάρχουν πολλά περισσότερα μοντέλα, τονίζοντας οι οδηγοί πρέπει να κάνουν την μετάβαση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

«Πάνω από 8 έτη είναι ο μέσος όρος ηλικίας των οχημάτων αυτή την στιγμή» σημείωσε ο κ. Ντανιάς υπογραμμίζοντας πως υπάρχει ένας σημαντικός αριθμός οχημάτων που είναι πριν το 2010, επισημαίνοντας πως η BEAT σε συνεργασία με όλο το οικοσύστημα της ηλεκτροκίνησης και των κινήτρων που προσφέρει το Δημόσιο, εξετάζει το ενδεχόμενο να μπορεί να προσφέρει ένα ολοκληρωμένο χρηματοδοτικό πακέτο που θα επιτρέψει σοτυς οδηγούς να αντικαταστήσουν τα οχήματα τους με ηλεκτρικά μέχρι το τέλος του 2021.

Υπογράμμισε ωστόσο πως για να γίνει ακόμα πιο επιτυχημένη η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση θα πρέπει να γίνουν και από πλευράς Δημοσίου νομοθετικές ρυθμίσεις του πλαισίου και πιο τολμηρά βήματα, όπως για παράδειγμα η ειδική σήμανση των ηλεκτρικών οχημάτων (πράσινες πινακίδες) και τα πλεονεκτήματα που μπορεί να υπάρξουν από αυτές και να δοθούν περισσότερα κίνητρα στους οδηγούς.

Από την πλευρά της, η κ. Σδούκου τόνισε πως το υπουργείο θέλει να ενθαρρύνει τους οδηγούς ταξί να αντικαταστήσουν τα οχήματα τους με ηλεκτρικά και υβριδικά, αναφέροντας πως τον Μάρτιο που λήγουν πολλές άδειες οχημάτων και θα χρειαστεί να αντικατασταθούν από καινούρια οχήματα και θα είναι η κατάλληλη ευκαιρία για τους αυτοκινητιστές να κάνουν τη μετάβαση στα ηλεκτρικά ταξί. Ανέφερε επίσης πως στο πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά» έχουν υπάρξει ήδη αιτήσεις από οκτώ επαγγελματίες οδηγούς ταξί για να αγοράσουν ηλεκτρικό όχημα, με την επιδότηση να φτάνει τα 10.500 ευρώ.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ilektrokinisi
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κινούμαι Ηλεκτρικά 3: Επιδότηση - εξπρές και διπλάσιο μπόνους απόσυρσης

Με διαδικασία first in – first served και άμεση πληρωμή οι επιδοτήσεις του «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3», που μπορούν να φτάσουν ως 11.000 ευρώ. Διπλασιάζεται στα 2.000 ευρώ το κίνητρο απόσυρσης. Τι αλλάζει για τις εταιρείες.
ilektrokinisi
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Έρχεται το νέο Κινούμαι Ηλεκτρικά, ποιες αλλαγές εξετάζονται

Ο επόμενος κύκλος θα στοχεύει στην απλοποίηση της διαδικασίας, την επίσπευση του χρόνου πληρωμής των δικαιούχων και τη μέγιστη δυνατή απορρόφηση κονδυλίων. Διεύρυνση των κριτηρίων ζητάει η αγορά.
electric cars-ilektrika-autokinita
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Κινούμαι Ηλεκτρικά 3»: Αύξηση μπόνους απόσυρσης και εισοδηματικά κριτήρια

Υψηλότερο προϋπολογισμό, επιπλέον κίνητρο απόσυρσης και διαμόρφωση της επιδότησης με εισοδηματικά κριτήρια θα περιλαμβάνει το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3». Επενδύσεις 80 εκατ. ευρώ στο δίκτυο φορτιστών.