ΓΔ: 1425.03 -0.41% Τζίρος: 29.72 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 11:25:09 DATA
Φωτο: Shutterstock

Τι κρύβει το δεύτερο «έμφραγμα» στις εταιρείες ταχυμεταφορών

Ακόμη μεγαλύτερη και από την εποχή του πρώτου lockdown η κίνηση, «έπνιξε» τις εταιρείες courier, ενώ οι καταναλωτές στρέφονται σε e-shop του εξωτερικού, που έχουν μικρότερους χρόνους παράδοσης.

Οξύ... έμφραγμα, για δεύτερη φορά σε λίγους μήνες, υφίστανται οι ελληνικές εταιρείες ταχυμεταφορών, αδυνατώντας να ανταποκριθούν στην αυξημένη κίνηση που προκαλεί το δεύτερο lockdown, σε συνδυασμό με την εποχικά αυξημένη ζήτηση στο ηλεκτρονικό εμπόριο (Black Friday).

Η Γενική Ταχυδρομική ανακοίνωσε πως αναστέλλονται μέχρι νεότερας «όλες οι πρόσθετες υπηρεσίες πλην της βασικής υπηρεσίας είτε απλής αποστολής είτε αποστολής με αντικαταβολή (ενδεικτικά αναστέλλονται οι αποστολές σπέσιαλ, παράδοση Σάββατο, παράδοση σε Δυσπρόσιτες κτλ)». Στην ACS βλέπουν, για δεύτερη φορά μέσα σε λίγους μήνες, να κυκλοφορούν οργισμένα σχόλια και ανέκδοτα για την τακτική της επικόλλησης ειδοποιητηρίου σε παραλήπτες δεμάτων ακόμα και όταν βρίσκονται μέσα στο σπίτι. Στα ΕΛΤΑ Courier βλέπουν τα κοινωνικά δίκτυα να πλημμυρίζουν από σχόλια για το πως ένα δέμα από την Κόρινθο βρίσκεται μετά από δεκαπέντε ημέρες ακόμα στην… Κόρινθο!

Την ίδια στιγμή που οι ελληνικές εταιρείες ταχυμεταφορών αποδεικνύονται για άλλη μία φορά κατώτερες των περιστάσεων, οι διεθνείς ανταγωνιστές τους φροντίζουν ώστε οι αγορές των Ελλήνων από ηλεκτρονικά καταστήματα του εξωτερικού να φτάνουν μέσα σε λίγα 24ωρα στην Αθήνα και τις άλλες μεγάλες πόλεις. Τα φορτηγά εταιρειών όπως η UPS και η DHL κάνουν ολοένα και συχνότερα την εμφάνισή τους. Δυστυχώς, όπως υποστηρίζουν στελέχη της αγοράς, οι αδυναμίες των ελληνικών εταιρειών courier στρέφουν αρκετούς καταναλωτές προς ηλεκτρονικά καταστήματα του εξωτερικού. Οι συγκεκριμένες εταιρείες, όμως, δεν ασχολούνται με διανομές δεμάτων από ηλεκτρονικά καταστήματα που βρίσκονται εντός Ελλάδας, πλην ελαχίστων, επιλεγμένων, διεθνών πελατών.

Στην εξαιρετικά αρνητική εικόνα των ελληνικών εταιρειών courier υπάρχουν, όμως, και εξαιρέσεις. Κάποιες εταιρείες ταχυμεταφορών που έχουν επιλέξει να συνεργάζονται με συγκεκριμένο αριθμό επιχειρήσεων λιανικής και επένδυσαν σε τεχνολογικά συστήματα έχουν σήμερα τη δυνατότητα να ενημερώσουν τον πελάτη πότε θα φτάσει το δέμα του. Του στέλνουν και SMS μισή ώρα πριν φτάσει το δέμα στο σπίτι του. Έτσι ακόμα και αν κάποιος έχει πάει κοντινή βόλτα μπορεί να επιστρέψει εγκαίρως. Τέτοια περίπτωση είναι ο όμιλος Βεϊνόγλου που διανέμει τις γνωστές κάψουλες τα άλλα προϊόντα της Nespresso.

Οι άνθρωποι της αγοράς ταχυμεταφορών υποστηρίζουν πως δεν ήταν δυνατόν μέσα σε λίγους μήνες, από τον Απρίλιο μέχρι τον Νοέμβριο, να προχωρήσουν οι επενδύσεις που χρειάζονταν για να βελτιωθεί το επίπεδο υπηρεσιών. Πρόκειται για επενδύσεις σε τρεις τομείς, όπως τονίζουν: Στην αύξηση των αποθηκευτικών χώρων καθώς σήμερα πολλές εταιρείες έχουν μισθώσει χώρους, χωρίς στοιχειώδη υποδομή, για να χωρέσουν τα χιλιάδες δέματα προς αποστολή. Και, δεύτερο, σε τεχνολογική υποδομή που θα τους επιτρέψει να διαχειριστούν καλύτερα τις παραγγελίες. Όμως κάτι τέτοιο δεν μπορεί να γίνει σε μια νύχτα. Πρώτα πρέπει να βρεθούν οι αποθήκες και μετά η τεχνολογική υποδομή! 

Το τρίτο ζήτημα αφορά το προσωπικό και το στόλο οχημάτων που, όπως είναι φυσικό, δεν επαρκεί για να καλύψει την έκρηξη στη ζήτηση, ειδικά αυτές τις γιορτινές ημέρες. Οι μεγάλοι ιδιωτικοί όμιλοι, δηλαδή η ACS και η Γενική Ταχυδρομική, συνεργάζονται πλέον με ραδιοταξί και άλλους οδηγούς προκειμένου να ενισχύσουν το στόλο και να βελτιώσουν την ταχύτητα αποστολών. Το ίδιο είχαν κάνει στο πρώτο κύμα όχι μόνο οι εταιρείες ταχυμεταφορών αλλά και ορισμένοι λιανέμποροι προκειμένου να περιοριστούν τα παράπονα πελατών.

Η αλήθεια είναι πως η αγορά ταχυμεταφορών αδυνατεί να ανταπεξέλθει στη ζήτηση για δεύτερη φορά φέτος. Οι επενδύσεις που ανακοίνωσαν σε χώρους και τεχνολογικά συστημάτων δεν μπορούν να ολοκληρωθούν σε λίγους μήνες. Ούτε τα οργανωτικά μοντέλα ετών μπορούν να αλλάξουν μέσα σε εβδομάδες. 

Οι εταιρείες δίνουν τη δική τους εξήγηση. Στη Γενική Ταχυδρομική υποστηρίζουν πως «έχουμε έγκαιρα δημιουργήσει τις αναγκαίες υποδομές ώστε να μπορούμε να διεκπεραιώσουμε όγκους έως και 60 % αυξημένους σε σχέση με την περίοδο "κανονικότητας».

Παρά ταύτα η πίεση που ασκεί η αγορά ξεπερνάει ήδη  αυτή τη δυνατότητα με άμεση συνέπεια τη δημιουργία δυσλειτουργικών φαινομένων (καθυστερήσεις, λάθη, ζημιές, παράπονα κτλ)». Προσθέτουν πως κάποιες φορές φταίνε οι πελάτες, αποστολείς ή παραλήπτες. «Σε όχι λίγες περιπτώσεις παρατηρείται πλήρης αδυναμία κατανόησης από χρήστες (αποστολείς ή παραλήπτες), αδυναμία που σχετίζεται με την εντελώς λανθασμένη (και σαφώς υποτιμημένη) άποψη για την  συγκεκριμένη υπηρεσία που αποτελεί το βασικό επιχειρηματικό αντικείμενο της Γενικής Ταχυδρομικής».

Η ACS υπογραμμίζει την πολύ μεγάλη αύξηση του μεταφορικού έργου, τονίζοντας ότι από την τελευταία εβδομάδα του Νοεμβρίου έχει αύξηση του όγκου αποστολών κατά 80% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο και κατά 50% σε σχέση με το προηγούμενο lockdown. Στο προηγούμενο lockdown η αύξηση του όγκου αποστολών σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο ήταν 30%.

Η ΕΛΤΑ Courier τονίζει σε ανακοίνωσή της ότι «δεδομένων των ιδιαζουσών συνθηκών που επέφερε το δεύτερο lockdown, η Black Friday αλλά και η επερχόμενη εορταστική περίοδος, ο όγκος των αποστολών που καλούμαστε να διαχειριστούμε έχει αυξηθεί περισσότερο από οποτεδήποτε στο παρελθόν. Ενδεικτικά, σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, όπου δεν υπήρχαν περιοριστικά μέτρα στην αγορά, το ποσοστό της αύξησης φτάνει έως και το 60,8%, ενώ σε σχέση με την περίοδο της άνοιξης υπάρχει αύξηση κατά 22,5%».

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ο Απ. Βακάκης, η Jumbo και η εκτόξευση στα κόστη μεταφοράς container

Έντονη ανησυχία ακόμη και για αθέμιτες πρακτικές στις θαλάσσιες μεταφορές εκφράζει ο επικεφαλής της Jumbo, καθώς τα κόστη αυξάνονται ακόμη και κατά 800%. Διεθνής προβληματισμός, δυσμενείς προβλέψεις των αναλυτών.
athens_lockdown
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Lockdown Νο 2: Γιατί επιβάλλεται, τι σημαίνει για την οικονομία

Επικίνδυνες πιέσεις στο ΕΣΥ οδήγησαν την κυβέρνηση σε εσπευσμένες αποφάσεις. Καλύτερα προετοιμασμένες οι μεγάλες επιχειρήσεις, βαρύ πλήγμα σε λιανεμπόριο και εστίαση. Σε διψήφιο ποσοστό οδηγείται η ύφεση.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Οι επενδύσεις σε υποδομές που μπορούν να φέρουν ανάπτυξη

Σε επενδυτικά έργα που θα αξιοποιήσουν το γεωγραφικό πλεονέκτημα της χώρας και project στην κυκλική οικονομία και την ενέργεια προτείνει η Επιτροπή Πισσαρίδη να χρηματοδοτηθούν κατά προτεραιότητα.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Θριάσιο: Κινδυνεύουν 250 εκατ. ευρώ, εισαγγελέας για τη σύμβαση Σπίρτζη

Τη σύμβαση παραχώρησης του Χρήστου Σπίρτζη για το μεγάλο Εμπορευματικό Κέντρο απορρίπτει η Κομισιόν και θέτει ζήτημα επιστροφής κοινοτικών κονδυλίων, ενώ προχωρά έρευνα από τις εισαγγελικές αρχές.