ΓΔ: 1396.09 -0.11% Τζίρος: 54.03 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 15:08:00 DATA
bankruptcy_euro

«Μέτωπο» κατά του πτωχευτικού, φόβοι για «νέο νόμο Κατσέλη»

Οι εκπρόσωποι των τραπεζών, εταιρειών διαχείρισης απαιτήσεων, της ΤτΕ και του ΤΧΣ εξέφρασαν στη Βουλή έντονες αμφιβολίες για την εφαρμογή του νέου πλαισίου και φόβους για «έμφραγμα» στα δικαστήρια.

Έντονη πίεση για αλλαγές στο νέο πτωχευτικό πλαίσιο δέχεται η κυβέρνηση από τους θεσμικούς φορείς του χρηματοπιστωτικού συστήματος και τους χρηματοδοτικούς φορείς (τράπεζες, εταιρείες διαχείρισης πιστώσεων), που αμφισβητούν έντονα την αποτελεσματικότητα του υπό συζήτηση στη Βουλή σχετικού νομοσχεδίου, προχωρώντας ακόμη σε συγκρίσεις με τα προβλήματα που δημιούργησε η εφαρμογή του νόμου Κατσέλη.

Κατά την ακρόαση φορέων στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής επιβεβαιώθηκε πλήρως η διάσταση απόψεων των ΤτΕ, ΤΧΣ και χρηματοδοτικών φορέων με το υπουργείο Οικονομικών, στην οποία αναφέρθηκε πρόσφατα το Business Daily. Τονίσθηκε χαρακτηριστικά, από πλευράς της Τράπεζας της Ελλάδος, την οποία εκπροσώπησε στη συζήτηση ο Ηλίας Πλασκοβίτης, ότι υπάρχουν ερωτηματικά για την εφαρμογή του νέου πλαισίου στα δικαστήρια, ενώ κρίσιμες πλευρές παραπέμπονται σε μελλοντικές υπουργικές αποφάσεις, κάτι που δημιουργεί αβεβαιότητα και ανησυχία. Από πλευράς του ΤΧΣ επισημάνθηκε ότι πρόκειται για ένα πολύ απαιτητικό θεσμικό πλαίσιο, δύσκολο στην εφαρμογή, ενώ τονίσθηκε ότι πρέπει να βρεθεί τρόπος, ώστε οι ενήμεροι δανειολήπτες που θα προσφεύγουν στον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών να μην κατατάσσονται στην κατηγορία "unlikely to pay" από τις τράπεζες, ώστε να μην περνούν τα δάνειά τους στην κατηγορία των μη εξυπηρετούμενων.

Αυστηρή ήταν η κριτική του προέδρου της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών, Γεωργίου Χαντζηνικολάου, ο οποίος, αν και είπε ότι η γενική άποψη για το νομοσχέδιο είναι θετική, διατύπωσε σειρά παρατηρήσεων και επιφυλάξεων:

  • Η ΕΕΤ είναι σύμφωνη με την ενιαία ρύθμιση οφειλών προς το Δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα, δηλαδή τις τράπεζες, αλλά, εάν υπάρχει χρέος μόνο προς τράπεζες θα πρέπει να υπάρχει διμερής συνεννόηση με την τράπεζα και όχι αίτηση ρύθμισης με τον εξωδικαστικό μηχανισμό. Το νομοσχέδιο, όπως τόνισε ο κ. Χαντζηνικολάου, δίνει σε όλους τους οφειλέτες τη δυνατότητα εξωδικαστικής ρύθμισης, χωρίς να εξετάζει αν υπάρχουν οφειλές στο Δημόσιο. Ο εξωδικαστικός μηχανισμός είναι πολύπλοκος και χρονοβόρος, σε αντίθεση με τις διαδικασίες ρύθμισης από τις τράπεζες. Τους τελευταίους 18 μήνες, οι τράπεζες έχουν ρυθμίσει χρέη άνω των 18 δισ. ευρώ και έχουν χορηγήσει αναστολές, λόγω της πανδημίας, σε δάνεια 20 δισ. ευρώ, υπογράμμισε ο πρόεδρος της ΕΕΤ.
  • Για την εφαρμογή του νόμου, έντονες είναι οι επιφυλάξεις, αφού, όπως είπε ο κ. Χαντζηνικολάου, όσο καλές και αν είναι οι προθέσεις του νομοθέτη, είναι κρίσιμο θέμα ο χρόνος ολοκλήρωσης των διαδικασιών, που μπορεί να καταστήσει αναποτελεσματικό και τον καλύτερο νόμο. Σε αυτό το σημείο, ο κ. Χαντζηνικολάου έκανε σύγκριση με το νόμο Κατσέλη, σημειώνοντας ότι σήμερα εκρεμμούν στα δικαστήρια χιλιάδες υποθέσεις. Η πρόβλεψη του νόμου για ολοκλήρωση της πτωχευτικής διαδικασίας σε 4 - 6 μήνες αμφισβητείται: «γνωρίζουμε ότι δεν θα συμβεί», είπε ο κ. Χαντζηνικολάου χαρακτηριστικά, σημειώνοντας ότι χρειάζονται κατάλληλες υποδομές στη Δικαιοσύνη, όπως τα εξειδικευμένα τμήματα στα δικαστήρια.
  • Σχετικά με τον εξωδικαστικό μηχανισμό, ο πρόεδρος της ΕΕΤ υπογράμμισε τη διαφωνία με τη δυνατότητα που παρέχεται να υποβάλλουν αιτήσεις ρύθμισης χρέους και ενήμεροι οφειλέτες, ενώ πρότεινε να τεθεί ένα όριο ελάχιστης οφειλής για την υποβολή αίτησης.

Πάντως, ο πρόεδρος της ΕΕΤ αμφισβήτησε αν υπάρχει η κατάλληλη υποδομή για να εφαρμοσθεί από τις αρχές του 2021 ο νέος νόμος και υπογράμμισε ότι πρόκειται για ένα θεσμικό πλαίσιου που δημιουργείται για να κρατήσει πολλά χρόνια και θα ήταν τραγικό εάν, σε ένα - δύο χρόνια, δούμε ότι ευνόησε τη δημιουργία νέων «κόκκινων» δανείων ή δεν λειτούργησε στην πράξη.

Από την πλευρά του, ο Τάσος Πανούσης, πρόεδρος της ένωσης των εταιρειών διαχείρισης απαιτήσεων (ΕΕΔΑΔΠ), ανέφερε ότι σειρά ρυθμίσεων του προς ψήφιση Κώδικα έχουν θετικό πρόσημο, αλλά τόνισε ότι υπάρχουν ρυθμίσεις που χρήζουν βελτιώσεων κατά την κοινοβουλευτική διαδικασία για την ψήφιση του Κώδικα.

Ειδικότερα, για τον Εξωδικαστικό Μηχανισμό Ρύθμισης Οφειλών, ο κ. Πανούσης τόνισε ότι μπορεί να υποβάλει αίτηση μια ιδιαιτέρως μεγάλη περίμετρος οφειλετών, φυσικά ή νομικά πρόσωπα, είτε οι οφειλές είναι σε καθυστέρηση, είτε έχουν ρυθμιστεί, είτε εξυπηρετούνται κανονικά κι αυτό ανεξάρτητα από την οικονομική τους κατάσταση, είτε δηλαδή έχουν πραγματική αδυναμία, είτε είναι πιθανώς αφερέγγυοι, είτε μπορούν να εξυπηρετήσουν την οφειλή. Δεν υπάρχει η παραμικρή αμφιβολία ότι με μια τέτοια περίμετρο, θα γίνει ευρεία χρήση με αποτέλεσμα να μπουν σε αχρείαστη ρύθμιση ενήμεροι οφειλέτες και να ξεκινήσει ξανά η διαδικασία ρύθμισης για ήδη ρυθμισμένες οφειλές, όπως υπογράμμισε ο κ. Πανούσης.

Επιπλέον, όπως είπε, η υποβολή αίτησης δύναται να οδηγήσει σε αναστολή συγκεκριμένων ενεργειών αναγκαστικής εκτέλεσης, μια ρύθμιση που μπορούν να χρησιμοποιήσουν οι στρατηγικοί κακοπληρωτές για να μεταθέσουν για άλλη μια φορά στο μέλλον την εκπλήρωση υποχρεώσεων που μπορούν αλλά αρνούνται να εκπληρώσουν. «Τα παραπάνω ενδέχεται να σημάνουν πιθανή υποτροπή των σχετικών οφειλών ως προς την εποπτική τους αντιμετώπιση, δηλαδή πρόσθετες κεφαλαιακές απαιτήσεις για τα τραπεζικά ιδρύματα – χωρίς, επαναλαμβάνω, να συντρέχει απολύτως κανείς λόγος», τόνισε χαρακτηριστικά.

Σχετικά με τον προβλεπόμενο αλγόριθμο για την αυτόματη πρόταση ρύθμισης των οφειλών στο πλαίσιο του Εξωδικαστικού Μηχανισμού, ο κ. Πανούσης τόνισε ότι δεν θα πρέπει να εφαρμοσθεί σε μεγάλες επιχειρήσεις και οφειλές, οι οποίες απαιτούν ad hoc λύσεις ρύθμισης. «Προτείνουμε για το λόγο αυτό τη θέσπιση πλαφόν για το ύψος των οφειλών στις οποίες θα εφαρμόζεται η αυτοματοποιημένη διαδικασία», ανέφερε.

Οι πιο σοβαρές επιφυλάξεις, όμως, εκφράσθηκαν και από τον κ. Πανούση για την εφαρμογή του νόμου. Όπως είπε,

  • «Η τελική επιτυχία μιας νομοθετικής παρέμβασης δεν κρίνεται αποκλειστικά από το περιεχόμενό της αλλά εξίσου και καθοριστικά από την αποτελεσματική εφαρμογή της. Επιτρέψτε μου να υπενθυμίσω ότι ο νόμος 3869/2010, ο λεγόμενος "νόμος Κατσέλη", δεν έπασχε στις προθέσεις ούτε στη στόχευση. Στην πράξη, όμως, δημιούργησε τεράστια προβλήματα στο τραπεζικό σύστημα, υπονόμευσε σε βάθος δεκαετίας την κουλτούρα πληρωμών στη χώρα μας, κλόνισε τα συναλλακτικά ήθη και αποτέλεσε ασφαλές καταφύγιο όχι μόνο σε εκείνους που επεδίωκε να προστατεύσει, αλλά και σε πλήθος κακόβουλων και αντικοινωνικών συμπεριφορών, διογκώνοντας τον αριθμό των στρατηγικών κακοπληρωτών σε βαθμό ώστε να τορπιλλίζουν την υγιή οικονομική δραστηριότητα στην Ελλάδα.
  • Όσο κρίσιμη, επομένως, είναι η ψήφιση του Κώδικα με τις κατάλληλες προσαρμογές, στις οποίες αναφέρθηκε, άλλο τόσο είναι και η ύπαρξη των απαραίτητων προϋποθέσεων για την εφαρμογή του. Πρέπει να ληφθεί μέριμνα ώστε να εξασφαλιστεί η επάρκεια των αρμόδιων δικαστηρίων, τόσο από πλευράς ανθρώπινου δυναμικού όσο και υποδομών, να υπάρξει ειδική επιμόρφωση των λειτουργών και στελεχών που θα κληθούν να εφαρμόσουν τη νέα νομοθεσία, να υλοποιηθούν άμεσα οι προβλεπόμενες και απαραίτητες ψηφιακές υπηρεσίες, και κατεξοχήν οι ηλεκτρονικές πλατφόρμες για την υποστήριξη των διαδικασιών του νέου πλαισίου, και να εκδοθούν χωρίς χρονοτριβή οι εφαρμοστικές υπουργικές αποφάσεις, εγκύκλιοι και όποια άλλη θεσμική πρωτοβουλία προβλέπεται ώστε να είμαστε το ταχύτερο πλήρως έτοιμοι θεσμικά και λειτουργικά για την εφαρμογή του νέου Κώδικα. Η έναρξη εφαρμογής του νέου Κώδικα χωρίς να είναι έτοιμες οι αναγκαίες ψηφιακές υποδομές θα υπονομεύσει την αποτελεσματικότητα των νέων διαδικασιών και είναι σίγουρο ότι θα οδηγήσει σε καθυστερήσεις και δυσλειτουργίες. Γι’ αυτό πρέπει να διασφαλιστεί ότι όλη η τεχνολογική προετοιμασία θα έχει ολοκληρωθεί πριν την έναρξη ισχύος του νέου νομοθετήματος».
Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στις εταιρίες διαχείρισης απαιτήσεων η... «κληρονομιά» της μεγάλης κρίσης

Στους servicers έχει μεταφερθεί το σύνολο σχεδόν των μη εξυπηρετούμενων δανείων και οι οποίες έχουν την δύσκολη αποστολή να «θεραπεύσουν» προβληματικά δάνεια και να μεγιστοποιήσουν τις ανακτήσεις.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Γεγονός τα πρώτα «κουρέματα» δανείων με... κομπιούτερ έως και 80%

Λειτούργησε ο εξωδικαστικός μηχανισμός για ρύθμιση χρεών σε τράπεζες και Δημόσιο με αλγόριθμο και έγιναν οι πρώτες 24 ρυθμίσεις που είναι οριστικές. Οκτώ παραδείγματα διευθέτησης με τον αυτόματο μηχανισμό.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πώς θα εξοφλούνται έως και σε 20 χρόνια τα χρέη σε εφορίες και ταμεία

Όσοι χρωστούν σε τράπεζες, εφορίες και ταμεία θα έχουν από την 1η Ιουνίου τη δυνατότητα ρύθμισης των οφειλών από φόρους και εισφορές έως και σε 240 δόσεις, ανάλογα με την οικονομική τους δυνατότητα.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Γιατί προβλέπουν οι τραπεζίτες νίκη στη «μάχη» με τα «κόκκινα» δάνεια

Η επέκταση του σχεδίου «Ηρακλής» και η bad bank της Τρ. Ελλάδος θα επιταχύνουν δραστικά την εξυγίανση των ισολογισμών. Τι προέβλεψαν οι επικεφαλής των τεσσάρων τραπεζών, μιλώντας στο Capital Link Forum.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Έρχεται διπλασιασμός «κόκκινων» δανείων στην Ευρώπη

Η νέα κρίση θα οδηγήσει σε μεγάλη αύξηση των προβληματικών δανείων που θα περάσουν σε εξειδικευμένες εταιρείες διαχείρισης, εκτιμά η JP Morgan Cazenove. Σύσταση αγοράς της DoValue, που εξαγόρασε πρόσφατα την Eurobank FPS.
bank_building
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Παραμένει η απόσταση τραπεζών - κυβέρνησης για τον νέο πτωχευτικό

Επιφυλάξεις από τις τράπεζες για τις ρυθμίσεις για τα φυσικά πρόσωπα, ενώ αναμένεται και η «ετυμηγορία» της ΕΚΤ. Προβληματισμός για τη δήλωση του πρωθυπουργού περί γενικού «παγώματος» πλειστηριασμών α' κατοικίας ως το τέλος του έτους.