Ομπρέλα κεφαλαίων της αμερικανικής κυβέρνησης, μέσω του αναπτυξιακού χρηματοδοτικού φορέα Develompent Finance Corporation (DFC), ανοίγει για την υποστήριξη των δύο σχεδίων , στρατηγικού ενδιαφέροντος για την Ουάσιγκτον, δηλαδή την αναβίωση των Ναυπηγείων Ελευσίνας, αλλά και την απόκτηση ελέγχου των λιμανιών Καβάλας και Αλεξανδρούπολης από αμερικανική κοινοπραξία.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η κρατική αναπτυξιακή τράπεζα των ΗΠΑ, DFC, είναι μια υπηρεσία της ομοσπονδιακής κυβέρνησης της Ουάσιγκτον, που ιδρύθηκε το 2019 με το νόμο BUILD (Better Utilization of Investments Leading to Development) προκειμένου να χρηματοδοτεί επενδυτικά σχέδια του ιδιωτικού τομέα σε αναπτυσσόμενες χώρες και να προάγει τις επιδιώξεις της αμερικανικής εξωτερικής πολιτικής. Με τροπολογία στον ιδρυτικό νόμο, η οποία ψηφίσθηκε αργότερα, επιτράπηκε να τοποθετεί κεφάλαια η DFC και σε ανεπτυγμένες οικονομίες, αλλαγή που εκτιμάται ότι έγινε με αφορμή την ανάγκη χρηματοδότησης σχεδίων στην Ελλάδα.
Το ενδιαφέρον της αμερικανικής πλευράς όσον αφορά το πρώτο σχέδιο για την διάσωση των Ναυπηγείων Ελευσίνας είναι οριστικό, καθώς πλέον η ΟΝΕΧ έχει αναλάβει το σχέδιο εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας και προωθεί το due diligence (νομικό και οικονομικό έλεγχο) και τις υπόλοιπες νομικές διαδικασίες. Θα ακολουθήσει ο οικονομικός και τεχνικός έλεγχος, που έχει ζητήσει η DFC.
Από την Αλεξανδρούπολη, ωστόσο, στον εορτασμό των 150 χρόνων του λιμανιού και με την ευκαιρία της μεταφοράς στρατιωτικών δυνάμεων των ΗΠΑ στην Αν. Ευρώπη, στο πλαίσιο της επιχείρησης Atlantic Resolve για την αποτροπή της ρωσικής επιθετικότητας, ο Αμερικανός πρέσβης, Τζέφρι Πάιατ, επαναβεβαίωσε το ενδιαφέρον του αμερικανικού επενδυτικού fund Black Summit για τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας, που βρίσκονται σε διαδικασία ιδιωτικοποίησης από το ΤΑΙΠΕΔ, αλλά και τις διαβουλεύσεις για χρηματοδότηση της συναλλαγής από την DFC.
Ειδικότερα, ο κ. Πάιατ δήλωσε: «Χαιρετίζω τον διαγωνισμό που ανακοινώθηκε την περασμένη Παρασκευή για την ιδιωτικοποίηση και των δύο λιμένων. Η αμερικανική πρεσβεία εργάζεται εντατικά για να ενθαρρύνει τις αμερικανικές επενδύσεις στην Αλεξανδρούπολη και το αμερικανικό επενδυτικό ταμείο Black Summit δημιουργεί μια ισχυρή κοινοπραξία που περιλαμβάνει επενδυτές των ΗΠΑ, Έλληνες συμμετέχοντες και έναν ευρωπαϊκό λιμενικό φορέα με περιφερειακή εμπειρία ώστε να υποβάλει προσφορές για τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας. Η Black Summit βρίσκεται επίσης σε συζητήσεις με την DFC για πιθανή χρηματοδότηση του έργου», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Πάιατ, χαρακτηρίζοντας «στρατηγική προτεραιότητα» τα δυο λιμάνια (Αλεξανδρούπολη και Καβάλα).
Αναφέρθηκε ακόμη στις προοπτικές ανάπτυξης της Αλεξανδρούπολης ως έναν σημαντικό περιφερειακό κόμβο ενέργειας, με έργα όπως ο σταθμός αεριοποίησης υγροποιημένου αερίου (FSRU), αλλά και στη γεωστρατηγική θέση της ακριτικής πόλης.
Η χρηματοδότηση από την DFC ενδέχεται να περιλαμβάνει και την ONEX το ενδιαφέρον της οποίας έχει εκφραστεί εδώ και καιρό για τα δύο λιμάνια. Αυτό διότι το Black Summit είναι επενδυτικό fund το οποίο δεν διαθέτει την απαραίτητη γνώση για την διαχείριση μιας τόσο μεγάλης επένδυσης, η οποία απαιτεί συγκεκριμένους χειρισμούς και τεχνογνωσία. Από την άλλη η ONEX χαίρει της εκτίμησης της DFC και έχει ήδη λάβει την «ψήφο εμπιστοσύνης», μιας και η αμερικανική κυβερνητική υπηρεσία αναπτυξιακής χρηματοδότησης στηρίζει τα σχέδια της για την Ελευσίνα το ύψος των οποίων φέρεται ότι ανέρχεται στα 400 εκατ. ευρώ.
Τη σημαντικότητα δε του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης είχε επισημάνει σε πρόσφατη επίσκεψη του ο αναπληρωτής βοηθός υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ, Μάθιου Πάλμερ, ο οποίος είχε δηλώσει: «Είμαστε εδώ για να υπογραμμίσουμε τη σταθερή προσήλωσή μας σε αυτό το project (σ.σ.: της ιδιωτικοποίησης), σε αυτό το λιμάνι, να στηρίξουμε τις αμερικανικές επενδύσεις και να καταδείξουμε την αλληλεγγύη μας στους ανθρώπους της Ελλάδας και της περιοχής σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς».
«Υπάρχει μεγάλος ενθουσιασμός από την πλευρά των Ηνωμένων Πολιτειών για αυτό το project, για τις ευκαιρίες, για τις προοπτικές να έρθουν εδώ οι αμερικανικές επιχειρήσεις και να επενδύσουν σ' αυτό το λιμάνι, σ' αυτή την περιοχή, να εμβαθύνουν τη συνεργασία που υπάρχει μεταξύ Ηνωμένων Πολιτειών και Ελλάδας τόσο σε εμπορικό επίπεδο όσο και σε στρατηγική βάση», σημείωσε ο κ. Πάλμερ για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης.
Σημειώνεται ότι το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης μπορεί να αναδειχθεί σε πυρήνα της οικονομικής ζωής της ευρύτερης περιοχής, τόσο λόγω της γεωστρατηγικής του θέσης όσο και για την εμπορευματική δραστηριότητα και τις προοπτικές σε ό,τι αφορά τη διακίνηση φυσικού αερίου. Το λιμάνι συνδέεται με την Εγνατία Οδό, ενώ διαθέτει σιδηροδρομική διασύνδεση δίνοντας εύκολη δίοδο στα εμπορεύματα Ανατολής και Δύσης.
Επιπλέον, μπορεί να καταστεί στρατηγικός πόλος στα ενεργειακά δρώμενα της Ευρώπης, σε ό,τι αφορά το μεταφορικό έργο και τη διακίνηση LNG, στην οποία δίνουν ιδιαίτερη έμφαση οι ΗΠΑ, καθώς επιδιώκουν τη μείωση της εξάρτησης της Ευρώπης από το ρωσικό αέριο. Όπως είναι γνωστό, η Αλεξανδρούπολη αποτελεί επίκεντρο των σχεδίων για τις εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου στη Βαλκανική και τις ευρωπαϊκές αγορές, μέσω της προωθούμενης κατασκευής πλωτού σταθμού αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU) από αμερικανικά και ελληνικά επιχειρηματικά συμφέροντα. Συνδυαστικά με την παραχώρηση της ΥΑΦΑ στη Νότια Καβάλα δημιουργείται ένα δυναμικό πλέγμα ισχυρών προοπτικών ανάπτυξης.