Στην τελική ευθεία πριν την έναρξη της επίσημης θερινής εκπτωτικής περιόδου κινείται ο εμπορικός κόσμος, προσβλέποντας σε τόνωση της αγοραστικής κίνησης. Σημειώνεται ότι η περίοδος των εκπτώσεων ξεκινάει την προσεχή Δευτέρα, 13 Ιουλίου και ολοκληρώνεται στις 31 Αυγούστου 2020, με τα καταστήματα να είναι ανοικτά και την Κυριακή 19 Ιουλίου, από 11 πμ έως 8 μμ.
Μέχρι στιγμής, πάντως, το ενδιαφέρον των καταναλωτών κρίνεται υποτονικό, σε όλες τις κατηγορίες ειδών, παρά το γεγονός ότι πολλά καταστήματα διέθεσαν άμεσα μέρος του εμπορεύματός τους σε προσφορά από την πρώτη ημέρα επανέναρξης της λειτουργίας τους μετά την άρση των περιορισμών, δεδομένου του στοκ που είχαν συσσωρεύσει λόγω του lockdown. Χαρακτηριστικό είναι μάλιστα το γεγονός ότι την τρέχουσα εβδομάδα «τρέχουν» προωθητικές ενέργειες στα καταστήματα καλλυντικών για διάθεση προϊόντων με έκπτωση έως και 50%, προϊδεάζοντας τους καταναλωτές για ακόμη μεγαλύτερες ευκαιρίες το επόμενο διάστημα.
Στην παρούσα φάση πάντως, κοινή διαπίστωση των εμπόρων αποτελεί το γεγονός ότι το αγοραστικό ενδιαφέρον είναι εντονότερο σε περιφερειακές αγορές, σε αντιδιαστολή με το κέντρο της Αθήνας, που δείχνει να υποφέρει εξαιτίας σειράς ζητημάτων, όπως οι παρεμβάσεις του Μεγάλου Περιπάτου, οι πορείες αλλά και η προδιάθεση σημαντικής μερίδας των καταναλωτών να αποφύγουν τον συνωστισμό. Ειδικά το θέμα των πορειών ανάγεται σε κομβικό σημείο για τους εμπόρους του κέντρου, καθώς περιπλέκει μία ήδη επιβαρυμένη συνθήκη. Όπως σημειώνει ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών, μόνο το πρώτο 20ήμερo του Ιουνίου πραγματοποιήθηκαν 53 πορείες στην πόλη, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τους τζίρους των καταστημάτων.
Έντονη η έλλειψη των τουριστών
Στην «εξίσωση» της μειωμένης αγοραστικής κίνησης στο κέντρο της πόλης θα πρέπει να προστεθεί και η έλλειψη των τουριστών, και ιδιαιτέρως εκείνων που δαπανούν τα μεγαλύτερα ποσά, δηλαδή των Αμερικανών. Έχοντας υποστεί καθολική καθίζηση του τζίρου τους, οι έμποροι που λειτουργούν καταστήματα με κατεξοχήν τουριστικά είδη άκουσαν με ανακούφιση τον Πρωθυπουργό να προαναγγέλλει την στήριξη των επιχειρήσεων τους βάσει ειδικού προγράμματος τις επόμενες εβδομάδες, δήλωση που μένει να επιβεβαιωθεί και στην πράξη, μέσω νομοθετικής ρύθμισης. Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, το 90% των τουριστικών επιχειρήσεων καταγράφει μείωση τζίρου 70% σε σχέση με πέρυσι. Κατόπιν αυτού, στόχος του ΕΣΑ είναι μεταξύ άλλων η αξιοποίηση λιμναζόντων κονδυλίων που θα μπορούσαν να μετατραπούν σε παραγωγικά εργαλεία για τις εμπορικές επιχειρήσεις που το έχουν ανάγκη στην παρούσα φάση.
Η συνεισφορά ωστόσο των αγορών tax free στο ελληνικό εμπόριο καλύπτει ολόκληρο το φάσμα των ειδών, αλλά κι επιχειρήσεις κάθε μεγέθους, με ορισμένες κατηγορίες ειδών, όπως τα κοσμηματοπωλεία, να πλήττονται περισσότερο από άλλες. Εκπρόσωποι των εμπόρων τοποθετούν την συνολική συνεισφορά των αγορών των ξένων επισκεπτών στην χώρα μας υπό κανονικές συνθήκες στο 17% του ετήσιου τζίρου των εμπορικών καταστημάτων, ενώ σε ότι αφορά μόνο τις πωλήσεις tax free την περίοδο αυτή, το ποσοστό τους εκτιμάται ότι θα υπερβαίνει ακόμη και το 25%.
Το λιανεμπόριο πάντως διέρχεται δύσκολες ημέρες κι εκτός ελληνικών συνόρων. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Βρετανίας, όπου προκειμένου να τονωθεί η αγορά, η κυβέρνηση εξετάζει το ενδεχόμενο να δώσει επιταγές 500 λιρών σε κάθε Βρετανό ενήλικα πολίτη, και 250 λιρών στα παιδιά, με στόχο να τα δαπανήσουν σε κλάδους που πλήττονται άμεσα από την πανδημία, όπως το εμπόριο αλλά και ο τουρισμός. Το σχέδιο, που εκπόνησε το think tank The Resolution Foundation, αποτιμάται σε 30 δισ. στερλίνες, κι αποτελεί μία ιδέα που εφαρμόστηκε ήδη σε άλλες χώρες, όπως η Μάλτα και η Κίνα, με στόχο την αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας.