Μοχλό για περαιτέρω ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας και για προσέλκυση ακόμα μεγαλύτερων επενδύσεων μπορεί να αποτελέσει το αναξιοποίητο ελληνικό εργατικό δυναμικό. Όπως υπογράμμισε χθες ο Κωνσταντίνος Μυλωνάς, VP Adecco, CEO of Greece & Bulgaria, «χωρίς το ανθρώπινο δυναμικό κανένας οργανισμός, καμία αγορά και καμία χώρα δεν είναι ανταγωνιστική»
Σε ενημέρωση προς τους δημοσιογράφους, ο κ. Μυλωνάς επισήμανε ότι υπάρχει μεγάλο αναξιοποίητο δυναμικό στην Ελλάδα με αρκετές ομάδες του πληθυσμού να είναι εκτός εργασίας. Παράλληλα, σημείωσε πως οι ελληνικές επιχειρήσεις πρέπει να γίνουν πιο ανταγωνιστικές σε επίπεδο μισθών και όχι μόνο, καθώς την ίδια στιγμή άλλες χώρες «μας έχουν αφήσει πίσω».
Υπογράμμισε πως η Ελλάδα, έχοντας εξέλθει από την κατάσταση της οικονομικής κρίσης και του "brain drain", διαθέτει σήμερα αναξιοποίητο ανθρώπινο δυναμικό, που μπορεί να γίνει κινητήριος δύναμη για περαιτέρω ανάπτυξη. Ο κ. Μυλωνάς τόνισε πως πρέπει να υπάρξει λήψη μέτρων ώστε να επιστρέψει στην αγορά εργασίας ένα ποσοστό του παραγωγικού πληθυσμού που αυτή τη στιγμή «είναι αδρανές και ούτε εργάζεται, ούτε σπουδάζει/ επανακαταρτίζεται», το οποίο φτάνει στο ιδιαίτερο υψηλό 16%, που ξεπερνά σημαντικά τον ευρωπαϊκό μέσο όρο που βρίσκεται στο 11,6%.
Παράλληλα, μόλις το 44,8% των νέων (16-25 ετών) συμμετέχουν στο εργατικό δυναμικό, ενώ την ίδια στιγμή ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι στο 56%. Στις γυναίκες αντίστοιχα τα ποσοστά είναι ακόμα χαμηλότερα φτάνοντας το 41,8% έναντι του 52,6% στην ΕΕ.
Ανάγκη για επενδύσεις που θα αξιοποιήσουν το ταλαντούχο δυναμικό
Ο κ. Μυλωνάς επισήμανε ότι μεγάλο κομμάτι του εργατικού δυναμικού της χώρας παραμένει αναξιοποίητο, επειδή δεν έχει μετεκπαιδευτεί ώστε να διαθέτει εξειδικευμένες γνώσεις. Ταλαντούχο προσωπικό παραμένει αναξιοποίητο, τόνισε, καθώς δεν υπάρχουν οι αντίστοιχες θέσεις εργασίας στην Ελλάδα που να απαιτούν τις εξειδικευμένες γνώσεις τους, επισημαίνοντας ότι «χρειάζεται η χώρα να προσελκύσει ξένες επενδύσεις που θα δημιουργήσουν εξειδικευμένες θέσεις εργασίας».
Ανέφερε επίσης ότι καταγράφονται ελλείψεις σε μηχανικούς, στον κλάδο του ΙΤ και βοηθούς λογιστών που να έχουν προϋπηρεσία τουλάχιστον 5-10 ετών. Συγκριτικά με την Ευρώπη που είναι στο 42%, η χώρα μας απέχει κατά πολύ με 31% στις προσφερόμενες θέσεις εργασίας με υψηλό βαθμό εξειδίκευσης, ενώ στο 44,5%, που είναι και το υψηλότερο στην Ευρώπη, είναι το ποσοστό υψηλής εξειδίκευσης των ατόμων ηλικίας 25-34 ετών. «Μέχρι το 2030 οι προβλέψεις δείχνουν ότι η ζήτηση για καταρτισμένο ανθρώπινο δυναμικό θα ξεπερνά την προσφορά», τόνισε ο κ. Μυλωνάς.
Πώς θα κερδίσουν οι ελληνικές επιχειρήσεις τον πόλεμο του ταλέντου
Όπως υπογράμμισε ο κ. Μυλωνάς «η ζυγαριά στην αγορά εργασίας πλησιάζει την ισορροπία», με τη δυναμική μεταξύ εργοδοτών και εργαζομένων να έχει αλλάξει, ειδικότερα μετά την είσοδο στην αγορά εργασίας της GenZ που έχει πλέον περισσότερες απαιτήσεις και δεν δείχνει το ίδιο πιστή σε έναν εργοδότη όπως οι παλαιότερες γενιές.
Επεσήμανε ότι «υπάρχει ανάγκη να γίνουμε πιο ανταγωνιστικοί σε επίπεδο μισθών, καθώς άλλες χώρες της ανατολικής Ευρώπης μας έχουν ξεπεράσει», ενώ τόνισε ότι και οι ευκαιρίες εκπαίδευσης και κατάρτισης πρέπει να εκσυγχρονίζονται συνεχώς ώστε να συμβαδίζουν με την αγορά έντασης γνώσης. Επισήμανε ότι είναι πολύ φθηνότερο για μια επιχείρηση πλέον να διατηρήσει και να εξελίξει τους εργαζομένους της, με την αναμενόμενη αύξηση μισθού, παρά να προσλαμβάνει νέο προσωπικό προς αντικατάσταση παλαιότερων στελεχών.
Παράλληλα οι εταιρείες πρέπει να έχουν πραγματοποιήσει το ψηφιακό τους άλμα, «να είναι future ready», και να πιστεύουν στην αξιοκρατία και την συμπερίληψη. Η φήμη του εργοδότη αναδεικνύεται σε πρωταγωνιστικό παράγοντα για την προσέλκυση ανθρώπινου δυναμικού μέσα από μαρτυρίες εργαζομένων ή και αξιολογήσεις σε επαγγελματικά κοινωνικά δίκτυα και εφαρμογές.
Ακόμη και οι ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις, που είναι παραδοσιακά η ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας έχουν κατανοήσει την ανάγκη να μετασχηματιστούν για να προσελκύσουν υποψηφίους.
Οι έξι κύριες επισημάνσεις
- Οι βασικές αξίες με τις οποίες οφείλει να πορευτεί μία σύγχρονη επιχείρηση είναι το ήθος, η αξιοκρατία και η συμπερίληψη.
- Στη χώρα μας παραμένουν σε χαμηλά επίπεδα τα ποσοστά απασχόλησης των γυναικών. Οφείλουμε να ενισχύσουμε τη δημιουργία ευκαιριών απασχόλησης σε μεγαλύτερο μερίδιο του εν δυνάμει ανθρώπινου δυναμικού.
- Παρατηρείται επίσης ακόμη ένας ηλικιακός διαχωρισμός (ageism) που αποκλείει τους άνω των 50 ετών από την αγορά εργασίας, παρά το γεγονός ότι στο εξωτερικό υπάρχει αναδυόμενη τάση (επαν)ένταξής τους σε δυναμικούς ρόλους, αξιοποιώντας την εμπειρία, την τεχνογνωσία και την εργασιακή τους κουλτούρα.
- Έχουμε εισέλθει σε μία εποχή που μεγαλύτερο ρόλο παίζουν οι δεξιότητες (skill based) και όχι οι επαγγελματικοί τίτλοι (job based) Οι εργοδότες οφείλουν να δημιουργούν ίσες ευκαιρίες και ευκαιρίες ανάπτυξης, εξαλείφοντας τις ελλείψεις δεξιοτήτων, που δημιουργούνται λόγω της εξέλιξης της τεχνολογίας και τις αναντιστοιχίες μεταξύ ρόλων και δεξιοτήτων.
- Στρατηγικής σημασίας η υιοθέτηση στρατηγικών που ενσωματώνουν την τεχνολογία στις εργασιακές διαδικασίες, διατηρώντας όμως την έμφαση στις ανθρώπινες δεξιότητες.
- Ανάγκη εσωτερικής ανάπτυξης δεξιοτήτων και ενίσχυση της κινητικότητας: Σύμφωνα με την παγκόσμια έρευνα του ομίλου Adecco Global Workforce of the Future 2024, όπου συμμετείχε και η Ελλάδα, το 76% των εργαζόμενων πιστεύει ότι οι εταιρείες πρέπει να εκπαιδεύουν το υπάρχον προσωπικό για νέους ρόλους πριν στραφούν σε εξωτερικούς υποψήφιους. Αντίστοιχα, μόνο το 11% των εργαζομένων παγκοσμίως χαρακτηρίζονται «Future ready», διαθέτοντας την ευελιξία και τις δεξιότητες που απαιτούνται για το αβέβαιο εργασιακό περιβάλλον. Το 95% αυτών συμμετέχει συχνά σε εκπαιδευτικά προγράμματα ηγεσίας, σε σύγκριση με το 57% όλων των εργαζομένων. Γεγονός που καταδεικνύει τη σημασία δημιουργίας ευκαιριών συνεχούς εκπαίδευσης και εντός του εργασιακού περιβάλλοντος.