Στο έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης και στις υπόλοιπες δράσεις του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, αναφέρθηκε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστος Σταϊκούρας, σε συνέντευξή του στον «Real FM» και στους δημοσιογράφους Νίκο Χατζηνικολάου, Κάτια Μακρή και Αντώνη Δελλατόλα.
Η λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης
Ειδικότερα, για τη λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ανέφερε ότι στις 30 Νοεμβρίου παραδίδεται στην κυκλοφορία.
- Εισιτήρια: Κόστος 0,60 ευρώ, το ίδιο και στα λεωφορεία της Θεσσαλονίκης.
- Ενιαίο εισιτήριο: Ένας ολοκληρωμένος σχεδιασμός για κοινό εισιτήριο στο Μετρό και τα λεωφορεία θα εξεταστεί στο επόμενο εξάμηνο.
- Ασφάλεια: Το έργο υλοποιείται με αυστηρές προδιαγραφές της Ε.Ε., με αυτόματες λειτουργίες που μειώνουν τις πιθανότητες ανθρώπινου λάθους,σύμφωνα με την παρουσίαση που έγινε,χθες, από την εταιρεία Ειδικού Σκοπού, THEMA.
Σε κάθε περίπτωση, θα γίνει έλεγχος της επάρκειας αυτής της εταιρείας, αλλά και της ασφάλειας των συστημάτων και των τρένων από Διεθνή Ανεξάρτητο Αξιολογητή Ασφάλειας, ο οποίος θα κάνει και την Πιστοποίηση.
Το Λογότυπο του Μετρό Θεσσαλονίκης
Ο κ. Σταϊκούρας σχολίασε κριτικές για την οπτική ταυτότητα του Μετρό, μέρος της οποίας αποτελεί και το λογότυπο:
- Διαδικασία:
Επικαλούμενος και τη σχετική ανακοίνωση της Ελληνικό Μετρό, ανέφερε – μεταξύ άλλων – ότι η εταιρεία, στις 25/06/24, δημοπράτησε διαγωνισμό, ύψους 30.000 ευρώ, αντίστοιχο αυτού σήμερα. Προέκυψαν 8 προσφορές, η Επιτροπή διαγωνισμού της Ελληνικό Μετρό απέρριψε ομόφωνα αυτές τις προσφορές, λαμβάνοντας υπόψη τις αξιολογήσεις τόσο των δικαιολογητικών συμμετοχής όσο και των τεχνικών προσφορών. Προχώρησαν, μετά, σε απευθείας ανάθεση, ίδιου ύψους, σε εταιρεία, που προφανώς δεν συμμετείχε στον διαγωνισμό, για να κάνει:
- Τη Μεθοδολογική προσέγγιση υλοποίησης.
- Το Λογότυπο.
- Τις Επιγραφές των σταθμών.
- Τα Διαγράμματα στάσεων των γραμμών.
- Το Εγχειρίδιο οπτικής ταυτότητας.
- Αισθητική:
Όσον αφορά στο λογότυπο, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών σημείωσε ότι κάθε ένας έχει το δικό του αισθητικό μέτρο, ενώ όσον αφορά τα χαρακτηριστικά του σήματος χρησιμοποιήθηκε το πεζό καλλιγραφικό βυζαντινό γράμμα «μ» και υπάρχει κύκλος που συμβολίζει τις έννοιες της κίνησης και της ροής.
Συγκοινωνίες στην Αττική
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών περιέγραψε τον σχεδιασμό για τη βελτίωση των συγκοινωνιών στην Αθήνα.
- Λεωφορεία: Κυκλοφορούν ήδη 270 νέα λεωφορεία και έως το καλοκαίρι του 2025 θα έχουν ενταχθεί στον στόλο 950 νέα λεωφορεία.
- Μετρό:
- Εξετάζεται η δυνατότητα ανακαίνισης των συρμών στις Γραμμές 2 και 3, καθώς υπάρχουν 20 συρμοί από τους 52, γαλλικούς, ηλικίας 25 ετών, που δεν έχουν κλιματισμό.Αναζητούνται πόροι για να γίνουν διαγωνισμοί για νέους συρμούς.
- Η Γραμμή 4 του Μετρό κατασκευάζεται. Ο μετροπόντικας εκτιμάται ότι θα έχει τελειώσει μέχρι το τέλος του 2026.
- Γίνεται αναβάθμιση 14 συρμών της Γραμμής 1 και ο πρότυπος συρμός θα είναι έτοιμος, φέτος τον Δεκέμβριο.
- Απαιτείται, επίσης, παρέμβαση σε ανελκυστήρες και σε σταθμούς, που συντηρούνται, αλλά έχουν κλείσει 25ετια.
- Κατασκευάζεται ο Προαστιακός της Δυτικής Αττικής.
Υποδομές στην Αττική
Η Κυβέρνηση προωθεί σημαντικά έργα που ενισχύουν την ανθεκτικότητα και ασφάλεια των υποδομών της Αττικής:
- Αντιπλημμυρικά έργα: Υλοποιούνται επτά έργα, άλλα με σχετική επιτυχία και άλλα με καθυστερήσεις για διάφορους λόγους, ύψους 340 εκατ. ευρώ.
- Παρεμβάσεις στον Κηφισό: Υπάρχει παρέμβαση που γίνεται από την Κυβέρνηση συλλογικά, από το ΤΑΙΠΕΔ, έτσι ώστε να μεταφερθεί ένας μεγάλος όγκος επιχειρήσεων σε άλλη γεωγραφική περιοχή, για να μειωθούν 20.000 μετακινήσεις μικρών ή μεγάλων φορτηγών στον Κηφισό.
- Υπάρχουν αρκετές προτάσεις, που έχουν κατατεθεί από τον ιδιωτικό τομέα, τις οποίες θα επιδιώξουμε το επόμενο δίμηνο να προτεραιοποιήσουμε ως Κυβέρνηση, για να αξιολογηθούν ποιες θα γίνουν και ποια θα είναι τα χρηματοδοτικά εργαλεία και σχήματα, καθώς πρέπει να βρεθούν και οι ανάλογοι πόροι.
- Οι παραχωρήσεις είναι μία ιδέα που πρέπει να αξιοποιηθεί στην Αττική, έτσι ώστε, παράλληλα, να κινούμαστε και στις υποδομές και στις μεταφορές. Αυτά δεν έχουν χρονικό ορίζοντα λίγων μηνών. Θέλουν σχεδιασμό, χρηματοδότηση και υλοποίηση.
Προτεραιότητα στον Σιδηρόδρομο
Ο κ. Σταϊκούρας υπογράμμισε τη σημασία της σιδηροδρομικής ανάπτυξης για τη χώρα, παρουσιάζοντας τα εξής βήματα:
- Χρηματοδοτήσεις από την Ε.Ε.: Το τελευταίο ένα έτοςέχει διασφαλιστεί, για πρώτη φορά τα τελευταία 15 χρόνια, σημαντική χρηματοδότηση για τον ελληνικό σιδηρόδρομο από την Ευρώπη, από το πρόγραμμα Συνδέοντας την Ευρώπη, το CEF 2. Αφορά έργα τόσο στον κύριο σιδηροδρομικό άξονα, εξαιτίας και των καταστροφών του «Daniel» όσο και την αναβάθμιση των υποδομών και των συστημάτων στη Βόρεια και τη Νότια Ελλάδα, αλλά και τον Κεντρικό άξονα. Για παράδειγμα, για πρώτη φορά εξασφαλίσαμε χρηματοδότηση για σηματοδότηση από τα Λιόσια μέχρι το Κιάτο. Θα επιδιώξουμε τον Ιανουάριο του 2025, στη νέα πρόταση που θα υποβάλουμε στην Ευρώπη, να προσθέσουμε πόρους. Και σύνδεση λιμένων με ΒΙΠΕ και σιδηρόδρομο.
- Νομοσχέδιο για ενιαίο σιδηροδρομικό φορέα: Μέσα στις επόμενες εβδομάδες, θα βγει στη δημοσιότητα, σε δημόσια διαβούλευση το σχέδιο νόμου για έναν ενιαίο σιδηροδρομικό φορέα στην Ελλάδα. Τον νέο ΟΣΕ, που από κάτω θα είναι η ΕΡΓΟΣΕ και το τμήμα της ΓΑΙΟΣΕ που αφορά το τροχαίο υλικό.
- Έχουμε αυξήσει την χρηματοδότηση στον ΟΣΕ από τα 45 στα 75 εκατ. ευρώ, έτσι ώστε να γίνουν ακόμα περισσότερες παρεμβάσεις σε –επί χρόνια –ισόπεδες αφύλακτες διαβάσεις την Ελλάδα, όπως και για τη βλάστηση και άλλα προβληματικά στοιχεία του ελληνικού σιδηροδρόμου.
Με τις παραπάνω πρωτοβουλίες, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών δεσμεύεται για τη διαρκή βελτίωση των μεταφορών και των υποδομών της χώρας.