Τον περιορισμό των λαθών στους φορολογικούς ελέγχους, τα οποία κοστίζουν σε χρόνο αλλά και σε χρήμα για το Δημόσιο και προκαλούν ταλαιπωρία για τους φορολογούμενους, ζητεί από τους εφοριακούς υπαλλήλους ο διοικητής της ΑΑΔΕ, Γιώργος Πιτσιλής.
Με αφορμή τις αποφάσεις της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών στην οποία καταφεύγουν οι ελεγχόμενοι φορολογούμενοι, προκύπτει πως, τουλάχιστον ένας στους τέσσερις φορολογικούς ελέγχους έγινε με λάθος τρόπο και βεβαίωσε φόρους και πρόστιμα, αδικώντας τον φορολογούμενο, η ηγεσία της ΑΑΔΕ συστήνει στους ελεγκτές, μέσω του Επιχειρησιακού Σχεδίου, αυξημένη προσοχή προκειμένου να μειωθούν οι υποθέσεις που φτάνουν στη ΔΕΔ, αλλά και εκείνες που καταλήγουν στα φορολογικά δικαστήρια.
Συγκεκριμένα, ζητείται η επικαιροποίηση και η υποβολή, μέχρι την 31η Οκτωβρίου, εμπλουτισμένου σχεδίου εγχειριδίου για την αντιμετώπιση ειδικότερων θεμάτων φορολογικών ελέγχων κατόπιν αποφάσεων της ΔΕΔ. Δηλαδή με βάση τις αποφάσεις της ΔΕΔ, οι αρμόδιες υπηρεσίες, να συντάξουν εγχειρίδιο ελέγχων, ώστε να μην επαναλαμβάνονται τα λάθη που οδηγούν σε ακύρωση των φορολογικών ελέγχων είτε από τη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών είτε από τα διοικητικά δικαστήρια.
Συγχρόνως, ζητεί να υποβάλλονται ανά τακτά χρονικά διαστήματα στοιχεία για το πλήθος των υποθέσεων που δικαιώνονται/απορρίπτονται, όπως και για τους λόγους που λαμβάνονται οι αποφάσεις από τη ΔΕΔ είτε είναι θετικές είτε απορριπτικές.
Όλα αυτά σημαίνουν πως θα γίνουν και αλλαγές στη διαδικασία των φορολογικών ελέγχων, ώστε να γίνουν πιο ακριβείς και να μην καταπίπτουν στη ΔΕΔ ή στα δικαστήρια οι πράξεις προσδιορισμού του φόρου
Δεκάδες χιλιάδες τα λάθη
Από τα αναλυτικά στοιχεία της ΑΑΔΕ προκύπτει ότι το ποσοστό των λαθών στους φορολογικούς ελέγχους είναι αισθητά μεγαλύτερο εάν προστεθούν και οι υποθέσεις των φορολογουμένων που δικαιώνονται στα φορολογικά δικαστήρια, αφού προηγουμένως απορριφθεί η υπόθεσή τους από τη ΔΕΔ της ΑΑΔΕ.
Πέρα από τη φυσική και ψυχική ταλαιπωρία των φορολογουμένων, για να τρέχουν να αποδείξουν το δίκιο τους, τα λάθη στους φορολογικούς ελέγχους κοστίζουν αρκετά στον φορολογικό μηχανισμό καθώς, θα πρέπει να ασχοληθεί διπλά με κάθε υπόθεση και αν διαπιστωθεί το λάθος θα πρέπει να επιστρέψει το 50% των φόρων και των προστίμων που καταλόγισε ο έλεγχος, ποσό το οποίο προκαταβάλλεται.
Οι προσφυγές στη ΔΕΔ που έχουν υποβληθεί από το 2013 που ξεκίνησε να λειτουργεί η εν λόγω Διεύθυνση, ξεπερνούν τις 105.000, ενώ ετησίως υποβάλλονται από 7.500 έως και 13.500 προσφυγές φορολογουμένων που αμφισβητούν τις διαπιστώσεις του ελέγχου.
Φέτος στο οκτάμηνο Ιανουαρίου – Αυγούστου, εκδικάστηκαν 4.394 προσφυγές, εκ των οποίων οι 4.032 είναι ενδικοφανείς προσφυγές και οι 362 αιτήματα αναστολής της καταβολής του 50% των φόρων και των προστίμων. Στο τέλος του Αυγούστου εκκρεμούσαν προς εξέταση άλλες 4.088 προσφυγές.
Από τις προσφυγές αυτές, εκδικάστηκαν από τη ΔΕΔ στο οκτάμηνο του 2024, οι 4.186, από τις οποίες δικαιώθηκαν οι 1.306 ή το 31,2% για τις οποίες ακυρώθηκαν φόροι και πρόστιμα.
Συνολικά από το 2013, υποβλήθηκαν στη ΔΕΔ 105.885 προσφυγές, από τις οποίες εκδικάστηκαν οι 88.605. Από τους προσφεύγοντες δικαιώθηκαν οι 21.859, ή το 25%, και οι υπόλοιπες απορρίφθηκαν.
Στα δικαστήρια
Αθροιστικά, από το 2013 έχουν απορριφθεί από τη ΔΕΔ, είτε άμεσα είτε έμμεσα, 63.409 προσφυγές. Όμως η συντριπτική πλειοψηφία των εν λόγω φορολογουμένων δεν αποδέχτηκαν ούτε την απόφαση της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών και προσέφυγαν στα φορολογικά δικαστήρια.
Πρόκειται για 35.671 υποθέσεις ή για το 56,3% των απορριφθεισών προσφυγών στη ΔΕΔ, οι περισσότερες των οποίων λιμνάζουν στα φορολογικά δικαστήρια. Μόνο στο οκτάμηνο Ιανουαρίου – Αυγούστου υποβλήθηκαν 1.625 προσφυγές στα φορολογικά δικαστήρια. Ωστόσο δεν υπάρχουν στοιχεία για τον αριθμό των φορολογούμενων που δικαιώνονται ή χάνουν τις προσφυγές κατά της ΑΑΔΕ.
Τι θα αλλάξει
Στο πλαίσιο αυτό, η ΑΑΔΕ ζητεί τη μελέτη των αποφάσεων της ΔΕΔ και δίδει τις ακόλουθες εντολές στις ελεγκτικές υπηρεσίες, προκειμένου να μειωθεί το ποσοστό των αστοχιών στους φορολογικούς ελέγχους:
- Επικαιροποίηση και υποβολή εμπλουτισμένου σχεδίου εγχειριδίου για την αντιμετώπιση ειδικότερων θεμάτων φορολογικών ελέγχων κατόπιν αποφάσεων της ΔΕΔ, μέχρι 31/10/2024.
- Οι αποφάσεις της ΔΕΔ που προσβάλλονται με δικαστική προσφυγή να μην ξεπερνούν ως ποσοστό το 50% των ολοκληρωμένων υποθέσεων ενδικοφανών προσφυγών.
- Καταγραφή και ανάλυση των λόγων για τους οποίους έγιναν αποδεκτές ενδικοφανείς προσφυγές εν όλω ή εν μέρει και αποστολή εξαμηνιαίας αναφοράς στον Διοικητή, με τους λόγους αποδοχής, εντός 3 μηνών από τη λήξη του εξαμήνου αναφοράς.
- Υποβολή μηνιαίας αναφοράς αποτελεσμάτων εξέτασης ενδικοφανών προσφυγών (θετικές ή απορριπτικές) ανά Ελεγκτική Υπηρεσία, εντός 22 ημερών από τη λήξη του μήνα αναφοράς.
- Καταγραφή και αξιολόγηση των εκδοθεισών δικαστικών αποφάσεων αρμοδιότητας της ΔΕΔ και αποστολή σε μηνιαία βάση των σημαντικότερων αυτών στις αρμόδιες κεντρικές υπηρεσίες της ΑΑΔΕ.
- Εξέταση των υποθέσεων ενδικοφανών προσφυγών σε ποσοστό τουλάχιστον 87%, πριν από την κατά νόμο προβλεπόμενη καταληκτική ημερομηνία.
- Εμπρόθεσμη αποστολή των απόψεων της Διοίκησης και του σχετικού φακέλου στα αρμόδια διοικητικά δικαστήρια, σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις του Κώδικα Διοικητικής Δικονομίας, σε ποσοστό τουλάχιστον 95% των δικαστικών προσφυγών αρμοδιότητας της ΔΕΔ με προσδιορισμένη ημερομηνία δικασίμου.
- Εμπρόθεσμη δημοσίευση των αποφάσεων που εκδίδει η ΔΕΔ, σε ποσοστό τουλάχιστον 85%, έως το τέλος του επόμενου μήνα από την έκδοσή τους και έως το τέλος του επόμενου διμήνου από την έκδοσή τους νια το 100% αυτών.
- Καταγραφή και αξιολόγηση των εκδοθεισών δικαστικών αποφάσεων αρμοδιότητας της ΔΕΔ και αποστολή σε μηνιαία βάση των σημαντικότερων αυτών, μέσω της ΔΝΥ, στις αρμόδιες κεντρικές υπηρεσίες της ΑΑΔΕ.
- Την ανάπτυξη εφαρμογής για την ψηφιακή αποδοχή καταλογιστικής πράξης που εκδόθηκε κατόπιν ελέγχου ή απόφασης της ΔΕΔ.