Τον προσδιορισμό, καταλογισμό και είσπραξη των φόρων σε πραγματικό χρόνο, μέσω της χρήσης ψηφιακών εφαρμογών, προβλέπει, μεταξύ άλλων, το Στρατηγικό Σχέδιο της ΑΑΔΕ για την περίοδο 2025-2029.
Συγχρόνως, εισάγει μεθόδους ασφυκτικής παρακολούθησης των οφειλετών, μέσα από τη «σύγχρονη στρατηγική είσπραξης», η οποία προβλέπει μεταξύ άλλων ανάλυση φορολογούμενων και οφειλετών, την παρακολούθηση οφειλών σε πραγματικό χρόνο με άμεση λήψη μέτρων.
Ο διοικητής της ΑΑΔΕ Γιώργος Πιτσιλής, απέστειλε εμπιστευτικά τον στρατηγικό σχεδιασμό της Αρχής στους φορείς της αγοράς και ζητεί την υποβολή των παρατηρήσεων και των προτάσεων τους, έως τις 14 Οκτωβρίου. Το σχέδιο δράση της φορολογικής αρχής στηρίζεται στη χρήση τεχνητής νοημοσύνης τόσο στους φορολογικούς ελέγχους και στις διασταυρώσεις των δεδομένων, για την πάταξη της φοροδιαφυγής, όσο και στη διεκδίκηση των ληξιπρόθεσμων χρεών
Κύριος μοχλός των παρεμβάσεων που δρομολογεί η ΑΑΔΕ μέχρι το 2029 είναι η AI, με την αξιοποίηση της οποίας θα φτιάχνει το προφίλ κάθε φορολογούμενου, θα προβλέπει αν θα φοροδιαφύγει ή θα αφήσει απλήρωτους φόρους και θα παρεμβαίνει με αναγκαστικά μέτρα, αν χρειαστεί.
Ειδικότερα, η ΑΑΔΕ, με τη διεύρυνση των ψηφιακών συναλλαγών, την ανάπτυξη της διαλειτουργικότητας και της ανταλλαγής δεδομένων μεταξύ κρατικών ή και ιδιωτικών πλατφορμών, επιχειρεί να εισάγει ασφαλιστικές δικλίδες, οι οποίες θα δρουν προληπτικά, για να αποτρέπουν πρακτικές φοροδιαφυγής ή ξεπλύματος βρώμικου χρήματος.
Οι 5 στρατηγικοί στόχοι
Στο εισαγωγικό κείμενο ο κ. Πιτσιλής αναφέρει ότι στόχος είναι η διαμόρφωση ενός πλαισίου, που θα αντιμετωπίζει κάθε κίνδυνο μη συμμόρφωσης, μέσω της τεχνολογίας, των δεδομένων και του ανθρώπινου δυναμικού της ΑΑΔΕ. Αναλυτικότερα οι 5 στόχοι της ΑΑΔΕ περιλαμβάνουν τις ακόλουθες παρεμβάσεις:
1ος Στρατηγικός Στόχος
1. Διαμόρφωση πλαισίου για εύκολη συμμόρφωση
2. Εξατομικευμένη πληροφόρηση των φορολογουμένων
3. Αυτόματη συμπλήρωση στοιχείων και ενημέρωση εντύπων και δηλώσεων
4. Ιστοσελίδα και πληροφοριακό σύστημα με επικαιροποιημένη πληροφόρησης για το υφιστάμενο νομοθετικό και κανονιστικό πλαίσιο
5. Προληπτικές δράσεις συμμόρφωσης με χρονικό περιθώριο συμμόρφωσης χωρίς επιβολή κυρώσεων
6. Δράσεις υποστήριξης στους φορολογούμενους για ενημέρωση και κατανόηση του νομοθετικού πλαισίου
7. Επιβράβευση συνεπών φορολογούμενων
2ος Στρατηγικός Στόχος
1. Πολυκαναλική επικοινωνία και εξυπηρέτηση
2. Στοχευμένη πληροφόρηση σε συγκεκριμένες κατηγορίες φορολογουμένων και επιτηδευματιών αναφορικά με τις υποχρεώσεις και τα δικαιώματά τους
3. Καταγραφή αναγκών φορολογούμενων και παροχή αντίστοιχης πληροφόρησης
4. Μέτρηση του βαθμού ικανοποίησης των συναλλασσόμενων
5. Ολοκληρωμένες ψηφιακές διαδικασίες εξυπηρέτησης
6. Ψηφιοποίηση τελωνειακών και φορολογικών διαδικασιών
7. Επιτάχυνση διαδικασιών τελωνισμού
8. Επιτάχυνση των επιστροφών και κίνητρα σε συνεπείς φορολογούμενους.
9. Προστασία κοινωνικού συνόλου μέσω εργαστηριακών ελέγχων και αναλύσεων και ελέγχων νοθείας σε ενεργειακά προϊόντα, αλκοολούχα και τρόφιμα ελέγχων των υδάτων.
3ος Στρατηγικός Στόχος
1. Αντιμετώπιση κάθε «κινδύνου» μη συμμόρφωσης, διασφαλίζοντας τα δημόσια έσοδα.
2. Αξιοποίηση και χρήση του διαδικτύου και της σύγχρονης τεχνολογίας για εντοπισμό κινδύνων μη συμμόρφωσης και προσδιορισμό αποκρυβείσας φορολογητέας ύλης.
3. Κεντρικός συντονισμός όλων των φορολογικών και τελωνειακών ελέγχων.
4. Αναδιοργάνωση δομών και διαδικασιών ελέγχου
5. Υλοποίηση μαζικών ψηφιακών διασταυρώσεων και αυτοματοποιημένων φορολογικών ελέγχων.
6. Έμφαση στον έλεγχο των συνόρων για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου και του παρεμπορίου
7. Παρακολούθηση της διακίνησης των εμπορικών φορτίων στην επικράτεια.
8. Ανάπτυξη προγνωστικών μοντέλων εντοπισμού παραβατικών συμπεριφορών.
9. Εφαρμογή σύγχρονης στρατηγικής είσπραξης, με διαστρωμάτωση και κλαδική ανάλυση φορολογούμενων και οφειλετών, την παρακολούθηση οφειλών σε πραγματικό χρόνο με άμεση λήψη μέτρων.
10. Δημιουργία προφίλ με όλα τα διαθέσιμα δεδομένα για κάθε φορολογούμενο.
11. Προσδιορισμός, καταλογισμός και είσπραξη του φόρου σε πραγματικό χρόνο μέσω της χρήσης ψηφιακών εφαρμογών (my Data, myProperty, διασύνδεση ταμειακών με POS).
4ος Στρατηγικός Στόχος
1. Ολοκλήρωση ψηφιακού μετασχηματισμού.
2. Εκσυγχρονισμός πληροφοριακών συστημάτων.
3. Αξιοποίηση των δεδομένων και της τεχνολογίας σε κάθε επίπεδο λειτουργίας σε πραγματικό χρόνο.
4. Εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού σε σύγχρονες δεξιότητες και χρήση νέων τεχνολογιών.
5ος Στρατηγικός Στόχος
1. Ενίσχυση εξωστρέφειας και συνεργασιών με ομοειδείς οργανισμούς για ανταλλαγή εμπειριών, καινοτομιών και βέλτιστων πρακτικών.
2. Ανίχνευση και πρόληψη επιχειρησιακών και οργανωτικών κινδύνων.
3. Μείωση διοικητικού κόστους μέσω εκσυγχρονισμών των δομών και ανασχεδιασμό των διαδικασιών.
4. Προώθηση τη διαφάνειας και της ακεραιότητας σε όλες τις λειτουργίες.
5. Καταπολέμηση κινδύνων διαφθοράς με ανασχεδιασμό των διαδικασιών του συστήματος εσωτερικού ελέγχου.