«Κερδοφόρους» φορολογικούς ελέγχους, αύξηση του ποσοστού των εισπράξεων από τους βεβαιωθέντες φόρους και τα πρόστιμα, καθώς και την αύξηση του ποσοστού εμπρόθεσμων πληρωμών για τους τρέχοντες φόρους, ζητεί από τους φοροελεγκτικούς μηχανισμούς ο διοικητής της ΑΑΔΕ Γιώργος Πιτσιλής.
Με απόφαση που εξέδωσε (Δ.Σ.Σ. Α 1084136 ΕΞ 2024) καθορίζει τους νέους δείκτης επιδόσεων των υπηρεσιών των φορολογικών υπηρεσιών στο πλαίσιο της μέτρησης της αποτελεσματικότητας του έργου της Αρχής και ζητεί μεταξύ των άλλων, όπως το ύψος των φόρων και των προστίμων, που θα καταλογίζονται σε κάθε φορολογικό έλεγχο, να είναι τουλάχιστον πενταπλάσιο σε σχέση με το κόστος του φορολογικού ελέγχου.
Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τις οδηγίες που δίδει στις ελεγκτικές υπηρεσίες ο κ. Πιτσιλής, θα πρέπει «οι ετήσιες εισπράξεις από φορολογικούς ελέγχους να υπερκαλύπτουν το κόστος ελέγχου τουλάχιστον κατά 5 φορές».
Όπως εξηγεί η απόφαση, αναφορικά με το «ισοζύγιο» του κόστους των φορολογικών ελέγχων «στις εισπράξεις από ελέγχους περιλαμβάνονται οι εισπράξεις από κάθε μορφή φορολογικού ελέγχου και στο κόστος ελέγχου περιλαμβάνεται το κόστος μισθοδοσίας και οι λοιπές δαπάνες για τη διενέργεια των ελέγχων». Δηλαδή, οι επικεφαλής των ελεγκτικών υπηρεσιών θα πρέπει να υπολογίζουν την αποδοτικότητα ενός φορολογικού ελέγχου με βάση το κόστος της μισθοδοσίας, των υπερωριών, των οδοιπορικών κ.λπ. προκειμένου να εκδώσουν εντολή ελέγχου.
Ακόμη ο κ. Πιτσιλής θέτει και τους ακόλουθους στόχους:
- Επίτευξη του ετήσιου στόχου εσόδων σε ποσοστό 100%.
- Σταδιακή κατ' έτος αύξηση του ποσοστού συνολικών εσόδων Α.Α.Δ.Ε. ως προς το ΑΕΠ.
- Το ποσοστό εμπρόθεσμων πληρωμών για Φόρο Εισοδήματος (ΦΠ και ΝΠ), ΦΠΑ και ΕΝΦΙΑ (βάσει δηλώσεων) να ανέρχεται σε τουλάχιστον 85%.
- Σταδιακή κατ' έτος αύξηση του ποσοστού εισπράξεων έναντι πραγματικών ληξιπρόθεσμων οφειλών.
Βεβαιώνονται αλλά δεν πληρώνονται
Ένα άλλο σημείο που επισημαίνει ο διοικητής της ΑΑΔΕ είναι ότι, από τους φόρους και τα πρόστιμα που βεβαιώνονται, ένα μικρό ποσοστό εισπράττεται και ζητεί την αύξηση του ποσοστού της εισπραξιμότητας.
Σήμερα το ποσοστό της εισπραξιμότητας από τους φόρους και τα πρόστιμα των φορολογικών ελέγχων κινούνται σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα, από 0,8% έως 30%. Ειδικότερα στο πεντάμηνο Ιανουαρίου – Μαΐου του 2024:
- Το Κέντρο Ελέγχου Μεγάλων Επιχειρήσεων (Κ.Ε.ΜΕ.ΕΠ.), το οποίο ελέγχει τις μεγάλες επιχειρήσεις της χώρας, ολοκλήρωσε 178 ελέγχους και το συνολικό ποσό των φόρων και των προστίμων που καταλόγισε ανήλθε σε 278,44 εκατ. ευρώ. Από το ποσό αυτό εισπράχθηκαν 18,69 εκατ. ευρώ ή το 6,71%. Συνολικά από το 2020, το ποσοστό της εισπραξιμότητας έναντι των βεβαιωθέντων αυξάνεται στο 29,8%, καθώς βεβαιώθηκαν φόροι και πρόστιμα ύψους 1,11 δισ. ευρώ, και εισπράχθηκαν 331 εκατ. ευρώ.
- Το Κέντρο Ελέγχου Φορολογουμένων Μεγάλου Πλούτου (Κ.Ε.ΦΟ.ΜΕ.Π.), το οποίο ελέγχει πλούσιους φορολογούμενους ολοκλήρωσε 257 ελέγχους σε φυσικά και νομικά πρόσωπα και καταλόγισε φόρους και πρόστιμα ύψους 37,97 εκατ. ευρώ. Από το ποσό αυτό εισπράχθηκε ποσό ύψους 2,90 εκατ. ευρώ ή το 7,44%. Συνολικά από το 2020, το ποσοστό της εισπραξιμότητας έναντι των βεβαιωθέντων διαμορφώνεται στο 12,92%, καθώς βεβαιώθηκε ποσό ύψους 995 εκατ. ευρώ και εισπράχθηκαν 123 εκατ. ευρώ.
- Τα Ελεγκτικά Κέντρα (ΕΛ.ΚΕ.) Αθηνών και Θεσσαλονίκης, τα οποία έχουν ελέγχουν φυσικά και νομικά πρόσωπα μεσαίου και μεγάλου μεγέθους πραγματοποίησαν συνολικά 3.492 ελέγχους και καταλόγισαν φόρους και πρόστιμα ύψους 169,99 εκατ. ευρώ. Από το ποσό αυτό, εισπράχθηκε το ποσό των 1,29 εκατ. ευρώ ή το 0,76%. Από το 2023 (δεν υπάρχουν στοιχεία για τα προηγούμενα χρόνια) βεβαιώθηκαν συνολικά 1.196 εκατ. ευρώ, αλλά εισπράχθηκαν μόλις 61 εκατ. ευρώ, ή το 5,1%.
Επίσης, το ΚΕΦΟΜΕΠ διενήργησε 29 ελέγχους σε μεγάλες υποθέσεις ακινήτων (φορολογίας μεταβιβάσεων, δωρεών, κληρονομιών, γονικών παροχών, ΕΝ.Φ.Ι.Α,, Ειδικού Φόρου Ακινήτων και λοιπών φόρων κεφαλαίου), καταλογίζοντας φόρους και πρόστιμα συνολικού ύψους 660.000 ευρώ, από το οποίο εισπράχθηκε σχεδόν το 100% ή 600.000 ευρώ.
Η εντολή που δίδεται με την απόφαση του διοικητή της ΑΑΔΕ είναι: «Η σταδιακή κατ' έτος αύξηση της μέσης εισπραξιμότητας από φορολογικούς ελέγχους ως προς τη βεβαίωση από αυτούς».