Επιχορηγήσεις από τον κρατικό προϋπολογισμό, επιδοτήσεις ασφαλιστικών εισφορών, άτοκα δάνεια και ευνοϊκές ρυθμίσεις χρεών για τους μικρομεσαίους επιχειρηματίες προβλέπονται στο κυβερνητικό πακέτο μέτρων για τη στήριξη των επιχειρήσεων που απειλούνται από την εξάπλωση του κοροναϊού. Τα μέτρα θα κλιμακώνονται κατά περίπτωση και ανάλογα με την έκταση και την ένταση της κρίσης.
Το σχέδιο δράσης εξετάστηκε στη χθεσινή κυβερνητική σύσκεψη στο υπουργείο Οικονομικών, όπου έγινε μια πρώτη αποτίμηση της κατάστασης και αξιολογήθηκαν οι αρχικές επιπτώσεις στην οικονομία. Προς το παρόν δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα στην τροφοδοσία της αγοράς ενώ δεν εντοπίζεται κάποιος σημαντικός δημοσιονομικός κίνδυνος. Επιπρόσθετα, υπάρχει το μαξιλάρι των 32 - 33 δισ. ευρώ, το οποίο μπορεί να αξιοποιηθεί από τη κυβέρνηση ως γραμμή άμυνας για την τόνωση της κατανάλωσης, των επενδύσεων και των εξαγωγών. Τις επόμενες ημέρες έχουν προγραμματιστεί συναντήσεις με συγκεκριμένους φορείς, όπως για παράδειγμα με φορείς από την τουριστική βιομηχανία, που μετρούν ήδη τις πρώτες πληγές, ενώ συνεχίζεται η συλλογή των στοιχείων.
Το ενδιαφέρον στρέφεται στο σημερινό έκτακτο Eurogroup μέσω τηλεδιάσκεψης, όπου ο Έλληνας υπουργός Οικονομικών αναμένεται να αναφερθεί στην ανάγκη εξαίρεσης των έκτακτων δαπανών από το πρωτογενές πλεόνασμα. Το Eurogroup είναι προκατασκευαστικό του κανονικού συμβουλίου της ευρωζώνης της 16ης Μαρτίου, στο οποίο αναμένεται να υπάρξουν συγκεκριμένες αποφάσεις για την αντιμετώπιση των οικονομικών επιπτώσεων από τον κοροναϊό. Επισημαίνεται ότι η ελληνική πρόταση για ελαστικοποίηση των κανόνων για τα πρωτογενή πλεονάσματα έχει αρχίσει να υποστηρίζεται από πολλές ευρωπαϊκές πρωτεύουσες.
Η επιδημία σε κάθε περίπτωση αναμένεται να επιβραδύνει το ρυθμό ανάπτυξης της οικονομίας το 2020. Στην ειδική μελέτη που εκπόνησε το Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο για τις επιπτώσεις του κορονοϊού στο ΑΕΠ καταγράφονται δύο σενάρια, σύμφωνα με τα οποία η επίπτωση στην ανάπτυξη θα είναι από 0,3 έως 0,7 μονάδες και έτσι ο ρυθμός ανάπτυξης το 2020 θα επιβραδυνθεί με βάση το δυσμενές σενάριο στο 1,88% και στο 2,2% με βάση το ήπιο. Με δεδομένο ότι απομακρύνεται ο στόχος στόχο μεγέθυνσης του ΑΕΠ κατά 2,8%, αυτό θα έχει φέτος δυσμενείς επιπτώσεις στα δημοσιονομικά αποτελέσματα.
Σύμφωνα με τον επικεφαλής του Συμβουλίου, καθηγητή Παναγιώτη Κορλίρα, θα πρέπει:
- Να αναζητηθούν «μαξιλάρια» στον προϋπολογισμό για τυχόν έκτακτες δαπάνες (π.χ. στον τομέα της υγείας).
- Να αξιοποιηθεί μέρος των ταμειακών αποθεμάτων ασφαλείας (cashbuffers).
- Να υπάρξει έγκαιρη συνεννόηση με τους θεσμούς για συμφωνία ρήτρας διαφυγής (escape clause), ώστε μια ελεγχόμενη απόκλιση από τον στόχο για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ να μην οδηγήσει σε περιοριστικά δημοσιονομικά μέτρα τα οποία θα επιδεινώσουν περαιτέρω τη μακροοικονομική κατάσταση στην Ελλάδα και θα ανακόψουν τη θετική δυναμική των τελευταίων ετών.