Οι μηχανές των κατασκευών έχουν ανάψει στο φουλ. Δημόσιες υποδομές, εμβληματικά έργα και ιδιωτικές επενδύσεις αλλάζουν την εικόνα της χώρας. Τα προηγούμενα χρόνια, ξεκίνησαν διαγωνισμοί, ύψους 14 δισ. ευρώ, που σε μεγάλο βαθμό τροφοδοτούν το ιλιγγιώδες ανεκτέλεστο των μεγάλων ομίλων, που προσεγγίζει τα 15 δισ. ευρώ. Τη σκυτάλη από τα μεγάλα έργα που φτάνουν στην ολοκλήρωση, έχουν πάρει υποδομές νέας γενιάς, όπως η Γραμμή 4, το αεροδρόμιο στο Καστέλι, η επέκταση της Ιόνιας Οδού, αλλά και σειρά έργων ΣΔΙΤ.
Παράλληλα, κατακόρυφα αυξάνεται το μερίδιο των ιδιωτικών έργων, που με ναυαρχίδα τη μεγαλύτερη αστική ανάπλαση της Ευρώπης που είναι σε εξέλιξη στο Ελληνικό, ξεπερνά πια το 45% για τους μεγάλους ομίλους της χώρας. Η μεγάλη επένδυση, που στην πρώτη φάση ξεπερνά τα 2,5 δισ. ευρώ ως το 2026, δημιουργεί έναν νέο πόλο ανάπτυξης στην Αθηναϊκή Ριβιέρα.
Στην πίτα των εμβληματικών αναπτύξεων και των έργων υποδομών συμμετέχουν ξένες εταιρείες διεθνούς εμβέλειας, οι εγχώριοι όμιλοι αλλά και μικρότεροι εργολάβοι. Ξεχωρίζει ακόμα η επένδυση των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Hard Rock Interational, ύψους 1,5 δισ. ευρώ, στο ολοκληρωμένο τουριστικό συγκρότημα με καζίνο (IRC).
Ο πιο ψηλός πύργος της χώρας, Riviera Tower, κατασκευάζεται από τις Bouygues – Intrakat, με στόχο να έχει περάσει τα 100 μ. ως το τέλος του 2024, ενώ ως το τέλος του 2025 θα ολοκληρωθεί το αθλητικό κέντρο από τις ΜΕΤΚΑ – Intrakat. Η ΜΕΤΚΑ αναλαμβάνει επίσης την κατασκευή του Riviera Galleria, ενώ η ΑΚΤΩΡ το Μητροπολιτικό Πάρκο.
Οι εκκρεμότητες που κλείνουν
Η παράδοση μέσα στο έτος της Αμβρακίας Οδού και του Ε65 από τη Λαμία ως την Καλαμπάκα άνοιξε τον χορό για την ολοκλήρωση μεγάλων έργων που εκκρεμούν εδώ και χρόνια. Η ΤΕΡΝΑ συνεχίζει την κατασκευή των τελευταίων 46 χλμ. του βόρειου τμήματος τους αυτοκινητόδρομου που θα φτάσει ως την Εγνατία Οδό δυτικά των Γρεβενών. Το έργο, προϋπολογισμού 442 εκατ. ευρώ, με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης, αναμένεται να ολοκληρωθεί το καλοκαίρι του 2026.
Η σύνδεση με την Εγνατία Οδό και τα ελληνοαλβανικά σύνορα είναι ο στόχος και της επέκτασης της Ιόνιας Οδού, από Ιωάννινα ως Κακαβιά, προϋπολογισμού 310 εκατ. ευρώ, που αναμένεται να υπογραφεί εντός Ιουλίου. Προσωρινή ανάδοχος του έργου, που αποτελεί μέρος των ευρωπαϊκών διαδρόμων, είναι η ΑΒΑΞ. Κατεβαίνοντας νοτιότερα, στα μέσα του 2025 αναμένεται η παράδοση του Πάτρα – Πύργος, η κατασκευή του οποίου θα βρίσκεται στα μισά στα τέλη του πρώτου εξαμήνου του έτους.
Εντωμεταξύ, με κατασκευαστικό αντικείμενο συνοδεύεται η 35ετής σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας, με την παράδοση του άξονα στο σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis Projects να τοποθετείται συμβατικά στα τέλη Αυγούστου. Τα νέα έργα που θα εκτελέσει η ΤΕΡΝΑ υπολογίζονται περί τα 720 εκατ. ευρώ, κατά την πρώτη πενταετία, ενώ βαριά συντήρηση και εργασίες ελαφράς συντήρησης και λειτουργίας, ανεβάζει το κατασκευαστικό αντικείμενο σε 3 δισ. ευρώ.
Η πολυαναμενόμενη κορδέλα της χρονιάς δεν είναι, πάντως, άλλη από τα εγκαίνια του μετρό Θεσσαλονίκης, τον Νοέμβριο βάσει πολλαπλών κυβερνητικών δεσμεύσεων. Η μεγάλη πρόκληση στην τελική ευθεία για τη βασική γραμμή, μήκους 9,6 χλμ. με 13 σταθμούς, είναι η δοκιμή και πιστοποίηση των συστημάτων, καθώς και η επαρκής εκπαίδευση του προσωπικού της νέας εταιρείας THEMA, που θα αναλάβει τη λειτουργία. Η κατασκευή ολοκληρώνεται τον Ιούλιο, με εξαίρεση κάποια σημεία στον σταθμό «Βενιζέλου».
Έργα νέας γενιάς
Το μεγαλύτερο εν εξελίξει έργο νέας γενιάς, προϋπολογισμού 1,5 δισ. ευρώ, είναι η κατασκευή της Γραμμής 4 του μετρό της Αθήνας, που προχωρά όμως με αργούς ρυθμούς. Τρία χρόνια από την υπογραφή της σύμβασης έχουν παραδοθεί στην ανάδοχο του βασικού έργου, ΑΒΑΞ, μόλις 7 από τους συνολικά 14 χώρους όπου θα στηθούν εργοτάξια για τους σταθμούς της νέας γραμμής. Η σύμβαση των πρόδρομων εργασιών που εκτελείται από την ΕΡΕΤΒΟ παρουσιάζει μεγάλες καθυστερήσεις. Εκτιμάται ότι το σύνολο θα παραδοθεί ως το τέλος του έτους.
Εντωμεταξύ, από τους δύο μετροπόντικες έχει ξεκινήσει ο πρώτος από την Κατεχάκη, ενώ είναι ακόμα υπό συναρμολόγηση ο δεύτερος στο Άλσος Βεΐκου. Παρόλα αυτά, η διοίκηση της κατασκευάστριας εταιρείας δεσμεύτηκε και πρόσφατα ότι στα όρια της δικής της ευθύνης θα τηρηθούν τα συμβατικά χρονοδιαγράμματα, ενώ και οι δύο μετροπόντικες θα συναντηθούν, χωρίς καθυστερήσεις, στον «Ευαγγελισμό».
Τα φώτα, όμως, δεν μπορεί παρά να είναι στραμμένα στην τελευταία μεγάλη παραχώρηση της Ευρώπης, τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης, ύψους 1,75 δισ. ευρώ. Προσωρινή ανάδοχος έχει αναδειχθεί η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ενώ το ενδεχόμενο ενίσχυσης του σχήματος παραμένει ανοιχτό, με το επενδυτικό ενδιαφέρον στα ύψη. Oι υπογραφές για την παραχώρηση αναμένονται στα τέλη του έτους με αρχές του 2025, δεδομένου ότι υπάρχουν και ανοιχτές προσφυγές στο ΣτΕ που θα συζητηθούν τον Νοέμβριο.
Τα άλλα δύο τμήματα, το δημόσιο «Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος» και το ΣΔΙΤ «Χερσόνησος – Νεάπολη», με αναδόχους την ΑΚΤΩΡ και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ - Intrakat - ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις αντίστοιχα, να προχωρούν στο ρελαντί, κυρίως λόγω καθυστερήσεων στις απαλλοτριώσεις. Στο νέο διεθνές αεροδρόμιο Ηρακλείου στο Καστέλι, η πρόοδος των έργων που εκτελεί η ΤΕΡΝΑ έχει ξεπεράσει το 35% και η έναρξη της εμπορικής λειτουργίας προγραμματίζεται για τις 6 Φεβρουαρίου 2027.
Γκρίνιες και κόντρες έχει φέρει, εντωμεταξύ, η έναρξη των εργασιών για το Flyover της Θεσσαλονίκης, οι εργασίες για το οποίο, παρά τους δικαστικούς σκοπέλους, προχωρούν από το σχήμα ΑΒΑΞ – METKA. Ακόμα, αναμένεται η έναρξη των εργοταξίων του ΣΔΙΤ «Καλαμάτα-Ριζόμυλος-Πύλος-Μεθώνη», ύψους 312,23 εκατ. ευρώ, από το σχήμα Intrakat – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις.