Σε καθοδικό κύκλο βρίσκονται πλέον – και για το διάστημα των επομένων μηνών – οι τιμές των καταναλωτικών προϊόντων. Έρευνα του ΙΕΛΚΑ αποτυπώνει την κατάσταση όπως διαμορφώθηκε τον Μάιο, που με την ένταση των προσφορών –που έπαιξαν αποφασιστικό ρόλο- οι τιμές υποχώρησαν κατά 1,25%.
Πηγές της αγοράς, μιλώντας προς το BD, έλεγαν πως αυτή η τάση θα είναι κυρίαρχη και στη διάρκεια των επομένων μηνών. Επισημαίνεται ωστόσο ότι ένας σημαντικό λόγος για την αύξηση των προσφορών είναι το μεγάλο μερίδιο που απέκτησαν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας τα τελευταία χρόνια, μερίδιο που συνεχίζει να αυξάνεται.
Εν πάση περιπτώσει ο ανοδικός κύκλος κράτησε περισσότερα από τρία χρόνια –παρατηρήθηκε αρχικά διεθνώς από τον Ιανουάριο του 2021– και πλέον οι τιμές αλλάζουν φορά. Οι ίδιες πηγές ανέφεραν συγκεκριμένα τις τιμές των γαλακτοκομικών προϊόντων στην ευρωπαϊκή αγορά, που βρίσκονται σε πτωτική πορεία στη διάρκεια των τελευταίων μηνών. Και πρόκειται για πολύ χαρακτηριστικό παράδειγμα της νέας τάσης.
Επίσης ανέφεραν πως αναμένεται αποκλιμάκωση των τιμών του ελαιολάδου, τουλάχιστον στην εσωτερική αγορά, δεδομένου ότι η ελληνική φετινή παραγωγή φαίνεται ότι θα είναι καλή –σε κάθε περίπτωση πολύ καλύτερη από πέρυσι. Και καλύτερη από το 2023 αναμένεται να είναι και η ισπανική παραγωγή ελαιολάδου. Πρόκειται για δύο χαρακτηριστικές κατηγορίες προϊόντων που δίνουν τον τόνο στην αγορά.
Συμπλήρωναν μάλιστα χαρακτηριστικά ότι η επικείμενη αποκλιμάκωση των επιτοκίων τους επόμενους μήνες – αρχής γενομένης από σήμερα – έστω και με αργό ρυθμό, σύντομα θα προεξοφληθεί από την αγορά και θα αποτυπωθεί και στο επίπεδο των τιμών. Βέβαια υπάρχουν και οι αντίρροπες τάσεις, όπως είναι η ζάχαρη, το κακάο και η παραγωγή εσπεριδοειδών της Βραζιλίας –από την οποία τροφοδοτείται η διεθνής αγορά.
Οι συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων θεωρούνται «θύματα» της κλιματικής αλλαγής, η παραγωγή τους έχει συρρικνωθεί και οι τιμές τους, όπως και των τελικών προϊόντων που τα ενσωματώνουν ως πρώτη ύλη, κινούνται αντίστροφα από τη βασική τάση της αγοράς.
Αξίζει ωστόσο να σημειωθεί ότι οι βασικές τιμές των προϊόντων – εκτός προσφορών – δεν μειώνονται. Επ΄ αυτού οι συντελεστές της αγοράς είναι σαφείς. Η μείωση των τιμών είναι συγκυριακή και προκύπτει από τις προσφορές. Πάντως -κι αυτό είναι σημαντικό- οι τιμές καταλόγου δεν αυξάνονται, παραμένουν σταθερές.