ΓΔ: 1407.03 -0.97% Τζίρος: 71.88 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φώτο: Shutterstock

Το φθηνό χύμα ελαιόλαδο κερδίζει τη «μάχη» έναντι του τυποποιημένου

Εκτιμάται ότι οι ποσότητες του τυποποιημένου ελαιόλαδου που θα καταναλωθούν τον επόμενο χρόνο δεν θα υπερβούν τους 11.000 τόνους. Οι καταναλωτές στρέφονται στο λάδι σε τενεκέ με τιμή μόλις 10 ευρώ το κιλό.

Υπό ισχυρή πίεση βρίσκεται η κατανάλωση τυποποιημένου ελαιόλαδου στην εσωτερική αγορά, λόγω των υψηλών τιμών που έχουν διαμορφωθεί στη διάρκεια του τελευταίου χρόνου. Στη διάρκεια του 2023, η μέση τιμή αυξήθηκε κατά 30%. Αντιθέτως ευνοείται κατά κύριο λόγο η συσκευασία του δεκαεξάκιλου τενεκέ με το χύμα ελαιόλαδο και, σε δεύτερο επίπεδο, η κατανάλωση των σπορελαίων. Και σύμφωνα με όλες τις προγνώσεις η κατάσταση αυτή αναμένεται να επιδεινωθεί στη διάρκεια του 2024.

Εκτιμάται ότι οι ποσότητες του τυποποιημένου ελαιόλαδου που θα καταναλωθούν τον επόμενο χρόνο δεν θα υπερβούν τους 11.000 τόνους. Σύμφωνα με στοιχεία της Nielsen, στη διάρκεια του 2022 η κατανάλωση τυποποιημένου ελαιολάδου ανήλθε σε 18.000 τόνους – με την αξία των πωλήσεων του να έχει διαμορφωθεί στα 100 εκατ. ευρώ - και η πρόβλεψη για το 2023 είναι μείωση ύψους περίπου 18%. Δηλαδή η κατανάλωση του τυποποιημένου, που διακινείται κυρίως από τα σούπερ μάρκετ, έχει χάσει περισσότερους από 3.000 τόνους.

Υπολογίζεται ότι δεν θα υπερβεί τους 14.760 τόνους – βεβαίως λόγω της μεγάλης αύξησης της τιμής οι πωλήσεις θα αυξηθούν κατά 6%. Αλλά και οι εκτιμήσεις για το 2024 είναι ακόμη πιο οδυνηρές για τους παραγωγούς τυποποιημένου ελαιόλαδου. Υπολογίζεται ότι θα χάσουν περίπου το 20% του όγκου των πωλήσεων τους. Οι καταναλωτές προτιμούν – όπως είναι φυσικό – την συσκευασία του ενός λίτρου. Ωστόσο η κατάρρευση της εν λόγω κατηγορίας αντισταθμίζεται από την αύξηση των εξαγωγών, λόγω της δραματικής μείωσης της ισπανικής παραγωγής. Οι ποσότητες που χάνονται από την εσωτερική αγορά, κερδίζονται από την διεθνή αγορά.

Όμως αυτό δεν σημαίνει ότι οι Έλληνες καταναλωτές σταμάτησαν να καταναλώνουν ελαιόλαδο. Αντιθέτως κερδίζει μερίδιο – μετά από χρόνια υποχώρησης – ο δεκαεξάκιλος τενεκές. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι η τιμή του έξτρα παρθένου - ελαιολάδου στο ράφι του σούπερ μάρκετ πλησιάζει τα 17 ευρώ το λίτρο, ενώ ο τενεκές πωλείται προς 160, αλλά στις περισσότερες περιπτώσεις προς 170 ευρώ. Δηλαδή, η τιμή του προϊόντος είναι 10 ευρώ το λίτρο. Η διαφορά είναι εμφανής και αποτελεί ισχυρό κίνητρο για σημαντική μερίδα καταναλωτών. Όμως στη προκειμένη περίπτωση εξίσου υψηλό με το κίνητρο είναι και το ρίσκο του νοθευμένου προϊόντος.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Nielsen, από τις συνολικές ποσότητες του τυποποιημένου που καταναλώνονται στην εσωτερική αγορά, το 60% αφορά στο έξτρα παρθένο ελαιόλαδο και το 40% στο κλασικό παρθένο ελαιόλαδο. Αξίζει να σημειωθεί ότι το 50% της αξίας των πωλήσεων τυποποιημένου ελαιόλαδου πραγματοποιείται στην Αττική και την Κεντρική Ελλάδα, το 45% πραγματοποιείται στη Θεσσαλονίκη, την υπόλοιπη Μακεδονία και την Θράκη, ενώ η Κρήτη και η Πελοπόννησος έχουν πολύ μικρό τζίρο. 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

super-market-5%
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Άρχισε η... αποκαθήλωση τιμών στα τρόφιμα, καλά νέα και για το ελαιόλαδο

Σε πτωτική πορεία θα μείνουν στο ορατό μέλλον οι τιμές στα σούπερ μάρκετ, εκτιμούν παράγοντες της αγοράς. Αποκλιμάκωση αναμένεται και στο ελαιόλαδο χάρη στην αύξηση της παραγωγής.
olive_oil
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στο «κόκκινο» τα αποθέματα ελαιολάδου, ισχυρή πίεση ανόδου στις τιμές

Δύο από τις κορυφαίες εταιρείες της αγοράς έχουν έλλειψη αποθεμάτων ελαιολάδου, ενώ μεγάλοι παραγωγοί περιμένουν το άνοιγμα της νέας ελαιοκομικής περιόδου για να πουλήσουν. Στα 12 ευρώ εκτινάχτηκε στην Ιταλία η τιμή παραγωγού.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τι περιμένει η αγορά από τον Θεοδωρικάκο: Μηνύματα μέσω... προστίμων

Πολιτική... μαστιγίου ακολουθεί ο νέος υπουργός Ανάπτυξης, με κατακόρυφη αύξηση των προβλεπόμενων προστίμων, παρότι οι τιμές βρίσκονται ήδη σε πτώση και αναμένεται να υποχωρήσουν ταχύτερα από τον Οκτώβριο.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τα ραντεβού Θεοδωρικάκου για την ακρίβεια και ο νέος στόχος της κυβέρνησης

Ποιοι ήταν οι πρώτοι παράγοντες της αγοράς που συνάντησε ο νέος υπουργός Ανάπτυξης και ποιο μήνυμα μετέφερε. Στόχος πλέον δεν είναι είναι να συγκρατηθεί ο πληθωρισμός τροφίμων, αλλά να γίνει αρνητικός.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ξέσπασε πόλεμος τιμών των σούπερ μάρκετ στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας

Ανοικτή επίθεση Lidl με συγκρίσεις τιμών σε προϊόντα private label και μειώσεις τιμών σε 80 προϊόντα. Ο ανταγωνισμός αναμένεται να παρασύρει χαμηλότερα και τις τιμές στα επώνυμα προϊόντα.