Βελτιωμένη εικόνα παρουσίασαν οι εγχώριες λιανικές πωλήσεις ενδυμάτων και υποδημάτων καθώς και κλωστοϋφαντουργικών ειδών το 2023, συγκριτικά με το 2022, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ τα οποία επεξεργάστηκε ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πλεκτικής & Έτοιμου Ενδύματος (ΣΕΠΕΕ).
Συνολικά, οι τρεις κλάδοι κατέγραψαν λιανικές πωλήσεις ύψους 4,5 δισ ευρώ ή ποσοστό 6,5% του συνόλου του λιανεμπορικού τζίρου στην χώρα μας, ενώ, εάν συνυπολογιστούν και οι επιχειρήσεις που δεν τηρούν διπλογραφικά βιβλία, η πραγματική αξία είναι πολύ μεγαλύτερη, σύμφωνα πάντα με τον ΣΕΠΕΕ.
Πιο συγκεκριμένα, οι λιανικές πωλήσεις ενδυμάτων ξεπέρασαν τα 3,5 δισ ευρώ το 2023, αποτελώντας την πέμπτη σημαντικότερη κατηγορία μετά τα τρόφιμα, τα καύσιμα, τα αυτοκίνητα και τα φαρμακευτικά είδη. Η θετική μεταβολή του εγχώριου τζίρου σε σχέση με το 2019 -προ πανδημίας δηλαδή- ανέρχεται σε 23,5%, ενώ σε σχέση με το 2022, τα ποσοστά αύξησης διαφοροποιούνται ανά τρίμηνο, με το πρώτο τρίμηνο να εμφανίζει την πιο ισχυρή δυναμική, της τάξεως του +28% και το τρίτο τρίμηνο την πιο αδύναμη θετική μεταβολή, της τάξεως του +6,3%. Κατά 9,5% και 7,1% ενισχύθηκε ο τζίρος το δεύτερο και τέταρτο τρίμηνο του έτους αντίστοιχα, συγκριτικά με το 2022. Κατά αναλογία, οι λιανικές πωλήσεις υποδημάτων και δερμάτινων ειδών διαμορφώθηκαν σε 570 εκατ ευρώ το 2023, αυξημένες κατά 14,5% συγκριτικά με το 2019, ενώ ο τζίρος των κλωστοϋφαντουργικών ειδών ενισχύθηκε κατά 6% στο ίδιο διάστημα, ανερχόμενος σε 395 εκατ ευρώ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η πορεία των λιανικών πωλήσεων στους τρεις κλάδους έρχεται σε αντιδιαστολή με την εξέλιξη των εξαγωγών, οι οποίες βυθίστηκαν κατά 22,8% την χρονιά που πέρασε, εξαιτίας κυρίως του αυξημένου πληθωρισμού που έπληξε τις βασικότερες ευρωπαϊκές χώρες-προορισμούς των ελληνικών ειδών. Ειδικά δε οι εξαγωγές ενδυμάτων, υποχώρησαν κατά 22,5% το 2023 συγκριτικά με το 2022, με τις εξαγωγές βαμβακιού να συρρικνώνονται κατά 33,4%. Σε κάθε περίπτωση, η στήριξη του εξαγωγικού προφίλ των ελληνικών εταιρειών ένδυσης και κλωστοϋφαντουργίας παραμένει προτεραιότητα για τον ΣΕΠΕΕ. Έτσι, με την στήριξη της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, συνολικά 15 ελληνικές επιχειρήσεις των δύο κλάδων συμμετείχαν από την αρχή του έτους σε δύο από τις μεγαλύτερες εκθέσεις μόδας, την Munich Fabric Start, στο Μόναχο, και την MOMAD στη Μαδρίτη, πραγματοποιώντας συνολικά 559 συναντήσεις με ξένους και Έλληνες αγοραστές, με άμεσο αποτέλεσμα παραγγελίες ύψους έως 3 εκατ ευρώ.
Σημειώνεται ότι στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας δραστηριοποιούνται περίπου 1.000 επιχειρήσεις ένδυσης/κλωστοϋφαντουργίας, ή περίπου το 44% της χώρας, οι οποίες απασχολούν 12.000 εργαζόμενους και πραγματοποιούν εξαγωγές αξίας 1,1 δισ ευρώ, ή το 70% του συνόλου.