Συνεχίστηκε και κατά το πρώτο δίμηνο του 2024 η πτωτική πορεία των εισαγωγών και των εξαγωγών στους κλάδους ένδυσης και κλωστοϋφαντουργίας στην χώρα μας, σε συνέχεια ενός έτους υποχώρησης των σχετικών μεγεθών. Στον αντίποδα, σε άνοδο παρέμειναν οι εγχώριες λιανικές πωλήσεις ενδυμάτων, σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ., που όμως περιλαμβάνουν μόνο τις επιχειρήσεις που τηρούν διπλογραφικά βιβλία -κατά κύριο λόγο τις μεγάλες.
Ειδικότερα, σύμφωνα με σχετική πληροφόρηση του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Πλεκτικής & Έτοιμου Ενδύματος (ΣΕΠΕΕ), η συνολική αξία των εξαγωγών της αλυσίδας ένδυσης/κλωστοϋφαντουργίας υποχώρησε σε 295 εκατ. ευρώ το πρώτο δίμηνο του τρέχοντος έτους, από 380 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο περσινό διάστημα, υποχωρώντας κατά 22,3% σε ετήσια βάση. Η πιο σημαντική κάμψη το υπό εξέταση διάστημα καταγράφηκε στις εξαγωγές βαμβακιού, οι οποίες υποχώρησαν κατά 32%, ενώ 22% ήταν η πτώση για την κλωστοϋφαντουργία και 15% για την ένδυση.
Πτωτικά αλλά σε μικρότερο ποσοστό κινήθηκαν και οι εισαγωγές το πρώτο δίμηνο του έτους, με την κάμψη συνολικά για τους δύο κλάδους να αγγίζει το 8,3%, και την συνολική αξία των εισαγωγών να διαμορφώνεται σε 518 εκατ. ευρώ φέτος, από 565 εκατ. ευρώ το πρώτο δίμηνο του 2023. Ο κλάδος της κλωστοϋφαντουργίας είχε μειωμένες εισαγωγές φέτος κατά 13% ενώ της ένδυσης κατά 6,2%.
Ανοδικά κινήθηκαν πάντως οι λιανικές πωλήσεις στην εγχώρια αγορά, με τον τζίρο στα ενδύματα να ενισχύεται κατά 7,9% το πρώτο δίμηνο φέτος, αγγίζοντας σε αξία 345 εκατ. ευρώ από 310 εκατ. ευρώ πέρσι. Πρέπει εντούτοις να σημειωθεί ότι τα στοιχεία της Ελ Στατ. για τις εγχώριες λιανικές πωλήσεις δεν περιλαμβάνουν τις μικρές επιχειρήσεις, οι οποίες τηρούν βιβλία εσόδων κι εξόδων, και οι οποίες αποτελούν την πλειονότητα στον κλάδο ένδυσης. Σύμφωνα με πληροφορίες του BD, η κατάσταση είναι πολύ διαφορετική εάν ενσωματωθούν κι αυτές οι επιχειρήσεις, με τον τζίρο να κινείται από την αρχή του έτους έντονα πτωτικά και τον εμπορικό κόσμο σχεδόν στο σύνολο του να προσδοκά την τόνωση της αγοραστικής κίνησης εν όψει του Πάσχα αλλά και των εσόδων από τα αυξημένα τουριστικά ρεύματα της θερινής περιόδου.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2023 αποτέλεσε ένα έτος συρρίκνωσης και πανευρωπαϊκά, με την μείωση της κατανάλωσης να αφήνει βαρύ αποτύπωμα σε ένδυση και κλωστοϋφαντουργία, παρά την μικρή διόρθωση που παρατηρήθηκε κατά το τέταρτο τρίμηνο. Η παραγωγή υποχώρησε κατά 7% στην κλωστοϋφαντουργία και κατά 3,2% στην ένδυση. ενώ κι οι ευρωπαϊκές εξαγωγές μειώθηκαν κατά 4,3% και 3,4% αντίστοιχα, συγκριτικά με το 2022. Η πτώση στην κατανάλωση συμπαρέσυρε και τον δείκτη των εισαγωγών, με την κάμψη να αγγίζει το 19,3% στην κλωστοϋφαντουργία και το 16% στην ένδυση. Ανοδικά κινήθηκε ωστόσο το κόστος παραγωγής, ενισχυόμενο κατά 4,9% στην ένδυση και κατά 4,7% στην κλωστοϋφαντουργία την χρονιά που πέρασε.