Στα τέλη του προσεχούς Μαρτίου θα αρχίσουν να γίνονται ορατές οι συνέπειες στην αγορά και στους καταναλωτές από την εφαρμογή των μέτρων για την αντιμετώπιση της ακρίβειας. Χθες, μετά από καθυστέρηση μιας εβδομάδας, τελικώς εκδόθηκαν οι υπουργικές αποφάσεις από το υπουργείο Ανάπτυξης.
Σύμφωνα με πληροφορίες του BD παράγοντες της αγοράς είχαν τα σχέδια των αποφάσεων νωρίτερα στα χέρια τους για να τα μελετήσουν και να υποβάλουν τις τελευταίες παρατηρήσεις. Παράλληλα, χθες νωρίς το απόγευμα πραγματοποιήθηκε σύσκεψη όλων των μελών της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος (ΕΣΕ) – εν είδει άτυπου «σεμιναρίου» - προκειμένου να ενημερωθούν οι αλυσίδες των σούπερ μάρκετ σχετικά με τις διατάξεις και την εφαρμογή τους.
Σύμφωνα με πηγές της αγοράς στη διάρκεια των τελευταίων εβδομάδων παρατηρείται μία «ύφεση» στο σκέλος των ανατιμήσεων, εκτός από τις περιπτώσεις που αφορούν σε προϊόντα τα οποία έχουν σχέση με τα χρηματιστήρια εμπορευμάτων.
Κι ενώ λοιπόν γενικότερα φαίνεται να επικρατεί μία τάση σταθερότητας των τιμών, σύμφωνα με τις υπάρχουσες εκτιμήσεις οι κατηγορίες των προϊόντων στις οποία επιβάλλεται η μείωση κατά 30% των παροχών από τους προμηθευτές στους λιανέμπορους, προβλέπεται οι τιμές να μειωθούν. Το ύψος των μειώσεων είναι ακόμη ασαφές. Υπολογίζεται όμως, κατά τις ίδιες πηγές, ότι οι νέοι τιμοκατάλογοι που θα εκδοθούν από τις προμηθευτικές εταιρείες θα περιλαμβάνουν στις εν λόγω κατηγορίες μειώσεις που θα κυμαίνονται από 10% ως και 15%.
Και το μεγαλύτερο μέρος αυτών των μειώσεων θα περάσει στις τελικές τιμές καταναλωτή. Προς το παρόν είναι παρακινδυνευμένη οποιαδήποτε εκτίμηση της τελικής μείωσης. Αναφορικά με τη διατίμηση του βρεφικού γάλακτος – καθορίστηκε 7% μικτό περιθώριο κέρδους - αξίζει να σημειωθεί ότι όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές δεν μπορεί να εκτιμηθεί το ύψος της μείωσης της τελικής τιμής, δεδομένου ότι δεν είναι γνωστό το μικτό περιθώριο κέρδους της κάθε εταιρείας στο συγκεκριμένο προϊόν και η κάθε εταιρεία είχε διαφορετικό μικτό περιθώριο κέρδους. Στις κατηγορίες των νωπών προϊόντων – οπωροκηπευτικών και κρέατος – οι τιμές αγοράς είναι εξαιρετικά ευμετάβλητες από εβδομάδα σε εβδομάδα.
Ενώ όμως τα μέτρα αφορούν πρωτίστως τους προμηθευτές, είναι προφανές ότι δεν αφήνουν ανεπηρέαστες και τις αλυσίδες των σούπερ μάρκετ. Είναι βέβαιο ότι με την μείωση κατά 30% των παροχών, πως το μικτό περιθώριο κέρδους των αλυσίδων θα μειωθεί στις συγκεκριμένες κατηγορίες. Μιλώντας προς το BD πηγές της αγοράς έλεγαν πως υπάρχουν τρία - θεωρητικά – ενδεχόμενα:
Πρώτον, να επιβάλουν οι αλυσίδες markup, δηλαδή να αυξήσουν μονομερώς το μικτό περιθώριο κέρδους τους κατά το ποσοστό της απώλειας – πρόκειται για ενδεχόμενο που μάλλον δεν θα τύχει ευρείας εφαρμογής, ίσως σε ορισμένες περιπτώσεις και κάποιες αλυσίδες να το εφαρμόσουν.
Δεύτερον, την απώλεια του μικτού περιθωρίου να ζητήσουν από τους προμηθευτές – είναι ένα πιθανό ενδεχόμενο.
Τρίτον, να αποδεχθούν την απώλεια και δεδομένου ότι η μείωση των τιμών είναι πιθανόν να οδηγήσει σε μία μικρή αύξηση του όγκου των πωλήσεων γενικότερα στα σούπερ μάρκετ, η άνοδος των πωλήσεων να αντισταθμίσει την μείωση του μικτού περιθωρίου – είναι η πιθανότερη εκδοχή που αναμένεται να εφαρμοστεί.