ΓΔ: 1401.51 0.28% Τζίρος: 82.99 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:02:00 DATA
Φώτο: Shutterstock

Το ελληνικό ρύζι στην... αντεπίθεση με την ίδρυση Διεπαγγελματικής

Στην υπό σύσταση Διεπαγγελματική θα εκπροσωπείται οι παραγωγοί και οι βιομηχανίες. Πρώτος στόχος η αναχαίτιση του ελληνοποιημένου ρυζιού που έχει κατακτήσει μεγάλο μέρος της αγοράς.

Την ώρα που το ελληνικό, επώνυμο ρύζι αντιμετωπίζει μεγάλες προκλήσεις στην αγορά, όπως το εκτεταμένο φαινόμενο της ελληνοποίησης ξένου προϊόντος, έγινε το πρώτο και σημαντικότερο βήμα για τη σύσταση της Διεπαγγελματικής Ρυζιού, καθώς κατατέθηκε, την περασμένη Πέμπτη, στο Εθνικό Μητρώο Αγροτικών Συνεταιρισμών και Άλλων Συλλογικών Φορέων σχετικός φάκελος για την σύσταση της.

Στην υπό σύσταση Διεπαγγελματική θα εκπροσωπείται το 95% των ορυζοπαραγωγών και των υπολοίπων φορέων που δραστηριοποιούνται στην παραγωγή του ελληνικού ρυζιού, μέσω των συνεταιρισμών του Νομού Θεσσαλονίκης και των  Ενώσεων Καβάλας, Σερρών, Λαμίας κ.α. καθώς και με εκπροσώπηση της βιομηχανίας, με συμμετοχή των επιχειρήσεων - μελών του Συνδέσμου Ορυζόμυλων Ελλάδων.

Επί του διαδικαστικού για την σύσταση της Διεπαγγελματικής αναμένεται η γνωμοδότηση των αρμόδιων υπηρεσιών ώστε στη συνέχεια ο φάκελος να αποσταλεί προς αναγνώριση από τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης Μάκη Βορίδη. Εκτιμάται ότι οι διαδικασίες θα έχουν ολοκληρωθεί σε ορίζοντα ενός μήνα.

Η συγκυρία την σύστασης είναι ιδιαίτερα σημαντική καθώς το ελληνικό, επώνυμο ρύζι βρίσκεται αντιμέτωπο με ισχυρές πιέσεις, με γνώμονα τόσο το γεγονός ότι στο εγχώριο ράφι κυριαρχεί η ιδιωτική ετικέτα, όσο και με το έντονο φαινόμενο  «ελληνοποιήσεων»που πλήττει του παραγωγούς αλλά και τις προοπτικές εξωστρέφειας.

Το «μαύρο» κεφάλαιο των ελληνοποιήσεων στην κατηγορία έχει σημαντικές διαστάσεις. Το φαινόμενο είναι ιδιαίτερα έντονο στην χύμα πώληση ρυζιού, ενώ ειδικά στην διακίνηση ρυζιού στις επαγγελματικές συσκευασίες, οι ελληνοποιημένες ποσότητες εκτιμάται ότι είναι σημαντικές.

Σε ο,τι αφορά στα σούπερ μάρκετ  «πρωταγωνίστρια» στην κατηγορία είναι η ιδιωτική ετικέτα, η οποία φέρεται ότι κατέχει μερίδιο σε όγκο πωλήσεων της τάξεως του 36% σε όγκο πωλήσεων. Ακολουθούν τα επώνυμα, όπου στην πρώτη θέση φιγουράρει η  Agrino με μερίδιο 32%, ακολουθεί η Mars με τους κωδικούς UncleBen’s και μερίδιο 13% ενώ τρίτος παίκτης είναι η 3άλφα με 9% (σ.σ. οι εκτιμήσεις δεν περιέχουν την εικόνα πωλήσεων στην αλυσίδα Lidl).

Συνολικά οι εκτιμήσεις αναφέρουν ότι σε λιανική και εστίαση διακινούνται περί τα 40 εκατ. κιλά, 20 εκατ. σε κάθε κανάλι, με τους υπολογισμούς για τις ποσότητες που αφορούν στην εστίαση να είναι κατά προσέγγιση, αφού δεν υπάρχει ακριβής και μετρήσιμη εικόνα για τη εμπορία σε επαγγελματικές συσκευασίες.   Σημειώνεται ότι η εγχώρια κατανάλωση ρυζιού υπολογίζεται ότι ανέρχεται σε πέντε κιλά ανά άτομο ετησίως.

Συνολικά στην Ελλάδα υπολογίζεται ότι καλλιεργούνται 300.000 στρέμματα, με την παραγωγή να διαμορφώνεται σε 257.000 τόνους, με την περιοχή της Κεντρικής Μακεδονίας να παράγει περί το 85% του συνόλου.

Σε επίπεδο εξαγωγών υπολογίζεται ότι το 80% των ποσοτήτων που εξάγονται κατευθύνονται, τα τελευταία χρόνια, στην αγορά της Τουρκίας. Η αξία των εξαγωγών ρυζιού υπολογίζεται στα 100 εκατ. ευρώ, ανάλογα με το πώς διαμορφώνονται οι τιμές που εξασφαλίζονται.

Βασική στόχευση του κλάδου αποτελεί η στοχευμένη προώθηση του επώνυμου ελληνικού ρυζιού, με στόχο  να κερδηθούν χαμένες αγορές, όπως Ρουμανία, Πολωνία, Τσεχία,  Ουγγαρία και η Σλοβακία,  ή και να «ανοίξουν» καινούργιες. Στο στόχαστρο βρίσκεται η αμερικάνικη αγορά αλλά και οι Σκανδιναβικές χώρες.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κίνδυνος για ελλειμματικό ισοζύγιο στις εξαγωγές λαχανικών και φρούτων

Στο οκτάμηνο οι εξαγωγές ξεπερνούν τις εισαγωγές, αλλά ως το τέλος του έτους ειδικοί εκτιμούν ότι η ισορροπία θα ανατραπεί και θα φθάσουμε σε έλλειμμα. Ανάγκη εντατικών ελέγχων στα εισαγόμενα.
Ouzo
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σε ανοδική πορεία παρά τον ανταγωνισμό οι εξαγωγές ελληνικού ούζου

Αυξημένες κατά 7,3% σε αξία και 3,6% σε ποσότητα ήταν οι εξαγωγές ούζου στο πρώτο εξάμηνο του 2024, και την τελευταία πενταετία έχει εμφανίσει αύξηση 45% σε αξία και 8% σε ποσότητα παρά τον διεθνή ανταγωνισμό.
Trofima, Super Market, laxanika, lahanika
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Οι νέες αγορές εκτός ΕΕ που ανοίγονται για τα ελληνικά τρόφιμα

Ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Λ. Αυγενάκης σημείωσε πως υλοποιείται ένα δυναμικό πλάνο ενίσχυσης των σχέσεων της Ελλάδας με άλλες χώρες για την προώθηση των συμφερόντων των αγροτών.