Με στροφή στην εκπαίδευση συνεχίζει η κυβέρνηση, αντιμετωπίζοντας ένα από τα σημαντικότερα δομικά προβλήματα της οικονομίας. Στο υπουργείο Τουρισμού, η υπουργός Όλγα Κεφαλογιάννη συναντήθηκε πριν από λίγες ημέρες με τον υπουργό Παιδείας Κυριάκο Πιερρακάκη όπου συζητήθηκε η αναβάθμιση της εκπαίδευσης και κατάρτισης στον τουρισμό, ενώ σε έναν άλλον κρίσιμο τομέα της οικονομίας, αυτόν της ναυτιλίας, το 2024 έχει κηρυχθεί ως έτος «ναυτικής εκπαίδευσης».
Αν και η προσοχή των περισσότερων εστιάζεται στις κενές θέσεις εργασίας, η έλλειψη της κατάλληλης κατάρτισης επιβαρύνει εξίσου την ανταγωνιστικότητα των δύο κλάδων που συνεισφέρουν περίπου 20% άμεσα στο ΑΕΠ της οικονομίας. Στελέχη της αγοράς κάνουν λόγο για απαξίωση της εκπαίδευσης τα τελευταία χρόνια τόσο στον τουρισμό όσο και στην ναυτιλία, τη στιγμή που οι προοπτικές των κλάδων είναι θετικές.
Στον τουρισμό, η κ. Κεφαλογιάννη επισήμανε στη συνάντηση ότι η βελτίωση της ποιότητας του τουριστικού προϊόντος, που είναι πρωταρχικός στόχος της κυβέρνησης, είναι στενά συνυφασμένη με την αναβάθμιση του επιπέδου σπουδών και τη διεύρυνση των δεξιοτήτων των εργαζόμενων στον τουρισμό.
Στο πλαίσιο αυτό σημείωσε ότι εξετάζονται τρόποι αναβάθμισης και εμπλουτισμού των τουριστικών σπουδών τόσο στις Ανώτερες Σχολές Τουριστικής Εκπαίδευσης, σε συνεργασία με το καθ΄ύλην αρμόδιο υπουργείο Παιδείας, όσο και αναφορικά με τα Ινστιτούτα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης Τουρισμού, σε ευθυγράμμιση με τις νομοθετικές πρωτοβουλίες που λαμβάνονται από την κυβέρνηση αυτό το χρονικό διάστημα για την αναβάθμιση αυτού του επιπέδου σπουδών.
Από την πλευρά του, ο κ. Πιερρακάκης, εξέφρασε τη βούληση για ενίσχυση του επιπέδου σπουδών στον Τουρισμό και ανέφερε ότι θα αναζητηθούν τρόποι για την επίτευξη του σκοπού. Στο πλαίσιο αυτό, συμπλήρωσε, θα εκπονηθεί σχετική μελέτη και σε νέα συνάντηση που θα πραγματοποιηθεί σε σύντομο χρονικό διάστημα θα παρουσιαστούν τα αποτελέσματα και θα τεθούν οι βάσεις για την υλοποίηση του σχεδίου.
Έτος Ναυτικής Εκπαίδευσης
Στο μεταξύ, στο υπουργείο Ναυτιλίας αναζητούνται λύσεις που θα κρατήσουν την ελληνική ναυτιλία στην κορυφή του κλάδου διεθνώς, καθώς ο ανταγωνισμός από χώρες όπως η Κίνα, όλο και οξύνεται.
Το 2024 θα είναι χρονιά ναυτικής εκπαίδευσης, σύμφωνα με τον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Χρήστο Στυλιανίδη, ένα θέμα που απασχολεί έντονα τον ιδιωτικό και τον δημόσιο τομέα.
Σε πρόσφατη συνάντηση του με δημοσιογράφους, ο υπουργός περιέγραψε το χρονοδιάγραμμα του διαλόγου με τους φορείς της ναυτιλίας για την κατάρτιση του νέου θεσμικού πλαισίου που αφορά την αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα.
Ο υπουργός υπογράμμισε ότι η πρόταση του Ιδρύματος Ευγενίδη που έχει αποσταλεί στους εμπλεκόμενους φορείς επιλέχθηκε ως αρχική βάση συζήτησης προκειμένου να κατατεθούν οι προτάσεις και οι απόψεις των εμπλεκόμενων φορέων έως τις 23 Ιανουαρίου. Σημειώνεται ότι η πρόταση προβλέπει το πέρασμα της δημόσιας ναυτικής εκπαίδευσης στον 21ο αιώνα, την ενίσχυση των ΕΠΑΛ με κρατική χρηματοδότηση του δεύτερου ταξιδιού πρακτικής άσκησης των σπουδαστών, αλλά και τη δημιουργία ιδιωτικών σχολών ΝΕΚΕ (Ναυτική Επαγγελματική Κατάρτιση και Επιμόρφωση).
«Δεν το στείλαμε ως Ευαγγέλιο και ούτε ως δημόσια διαβούλευση που γίνεται με βάση την κείμενη νομοθεσία», τόνισε ο υπουργός και πρόσθεσε ότι, αφού κατατεθούν οι προτάσεις των φορέων, θα υπάρξει ένας γενικός διάλογος με όλους, προκειμένου να φτάσουμε σε ένα τελικό κείμενο.
Τόνισε επίσης ότι η νέα νομοθετική πρόταση θα περάσει προς έγκριση από το υπουργικό συμβούλιο και στη συνέχεια θα ξαναβγεί σε δημόσια διαβούλευση προτού πάει στη Βουλή.
Στόχος μας είναι τον επόμενο Σεπτέμβριο, όταν ξεκινούν οι σχολές, να υπάρχει μια νέα βάση για τη ναυτική εκπαίδευση στην Ελλάδα, ανέφερε ο υπουργός.
Η λύση του reskilling
Με την τεχνολογία να τρέχει με γοργούς ρυθμούς, η ανάγκη να συνδεθούν τα πανεπιστήμια της χώρας με την αγορά εργασίας γίνεται όλο και μεγαλύτερη. Αξίζει να σημειωθεί ότι η έλλειψη διαρκούς εκπαίδευσης είναι μια πρόκληση που αντιμετωπίζεται όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και διεθνώς.
Στη ναυτιλία εκτιμάται ότι περίπου 800.000 ναυτικοί θα χρειαστούν εκπαίδευση σε εναλλακτικά καύσιμα μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 2030, όπως υποστηρίζει η Maritime Just Transition Task Force, την στιγμή που οι νέες τεχνολογίες που αυξάνουν την ασφάλεια στις θάλασσες απαιτούν νέες γνώσεις.
Επίσης, στον τουρισμό, o Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού (UNWTO) παρέχει από τον Οκτώβρη το υλικό ώστε να διδάσκεται ως μάθημα στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση ο τουρισμός σε μια προσπάθεια να αναβαθμιστεί η εργασία στον κλάδο και να γίνει ο τομέας πιο βιώσιμος.