Με 9,5% «έτρεξε» ο ρυθμός ανάπτυξης των πωλήσεων του οργανωμένου λιανεμπορίου στο δωδεκάμηνο Οκτώβριος 2022 – Οκτώβριος 2023, σύμφωνα με τη μηνιαία έρευνα της Circana, ενώ οι τιμές αυξήθηκαν κατά 7,7%. Το ενδιαφέρον γεγονός στην προκειμένη περίπτωση είναι πως εμφανίζει αύξηση ο όγκος των πωλήσεων κατά 1,7%. Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί ότι μόνο τέσσερις κατηγορίες προϊόντων έχουν αρνητικό πρόσημο.
Αυτή η εξέλιξη έχει διπλή ανάγνωση: πρώτον, ότι η αγορά βγήκε από την δύσκολη φάση της, της συρρίκνωσης του όγκου των πωλήσεων, και βρίσκεται σε ανάκαμψη και, δεύτερον, ότι η μείωση του όγκου μπορούσε να λειτουργήσει ως «φρένο» στις ανατιμήσεις των προμηθευτικών επιχειρήσεων ή εν πάση περιπτώσει στο ύψος των ανατιμήσεων. Αυτό πλέον εκλείπει. Παράλληλα, εντυπωσιακή ήταν σ΄ αυτό το διάστημα η αύξηση των πωλήσεων των διαφόρων κατηγοριών τροφίμων –η αύξηση τους πλησίασε τα 500 εκατ. ευρώ!
Σε υψηλά επίπεδα διατηρούνται τα μερίδια των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Στο προαναφερθέν δωδεκάμηνο οι πωλήσεις τους πλησιάζουν τα 2 δισ. ευρώ –σημειώνεται ότι στη μέτρηση περιλαμβάνεται και η Lidl Hellas. Ανήλθαν στα 1,956 δισ. ευρώ και συνεχίζουν να διατηρούν πρώτον, το ποσοστό τους, το 26,2% της συνολικής κατανάλωσης και δεύτερον, συνεχίζουν να «τρέχουν» με υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης (11,9%) από τον αντίστοιχο των επωνύμων προϊόντων (8,7%).
Αναλυτικότερα, στο 12μηνο Οκτώβριος 2022 – Οκτώβριος 2023 η συνολική αξία των πωλήσεων ανήλθε στα 7,467 δισ. ευρώ, ενώ των οποίων τα 5,689 δισ. ευρώ αφορούν σε πωλήσεις τροφίμων – έναντι 5,195 δισ. ευρώ στο αντίστοιχο προηγούμενο διάστημα – τα 846 εκατ. ευρώ αφορούν σε πωλήσεις προϊόντων υγείας και ομορφιάς και τα 744 εκατ. ευρώ αφορούν σε είδη σπιτιού.
Ο μικρός τύπος των καταστημάτων συνεχίζει να διατηρεί τον υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης της αγοράς. Συγκεκριμένα τα καταστήματα μέχρι 400 τμ «έτρεχαν» με 14,8% αύξηση των πωλήσεων, στη δεύτερη θέση παραμένουν οι μεγάλες επιφάνειες, άνω των 2.500 τμ, λόγω του μεγάλου αριθμού των προσφορών, με 13,6%, την τρίτη θέση διατηρούν τα καταστήματα από 400 ως και 1.000 τμ με 9,9% αύξηση πωλήσεων και στην τέταρτη θέση βρίσκονται τα σούπερ μάρκετ με εμβαδόν από 1.000 τμ μέχρι και 2.500 τμ με 6,8% αύξηση πωλήσεων.
Μεταξύ των διαφόρων περιοχών της χώρας την πρώτη θέση διατηρεί – μακράν – η Κρήτη με αύξηση των πωλήσεων 17%, στη δεύτερη θέση βρίσκεται η Πελοπόννησος με 11,1%, ακολουθεί η Βόρειος Ελλάδα με 11%, στην τέταρτη θέση είναι η Κεντρική Ελλάδα με 9%, στην πέμπτη η Θεσσαλονίκη με 8,4% και στην τελευταία η Αττική με 8%. Οι τρεις τελευταίες περιοχές βρίσκονται κάτω από τον εθνικό ρυθμό ανάπτυξης του λιανεμπορίου.
Αναφορικά με τον όγκο των πωλήσεων, επισημαίνεται ότι την υψηλότερη αύξηση παρουσιάζουν οι κατηγορίες των τροφίμων, με 1,8% και ακολουθούν οι κατηγορίες υγείας και ομορφιάς, ενώ τα είδη καθαρισμού σπιτιού έχουν μείωση 0,2% -εν αντιθέσει με την αντίστοιχη προηγούμενη περίοδο που η μείωση του όγκου τους ήταν 4,2%.
Οι υψηλότερες ανατιμήσεις παρατηρήθηκαν στις κατηγορίες των προϊόντων καθαρισμού – και διαφόρων άλλων ειδών – σπιτιού, όπου ανήλθαν στο 9,6%, ακολουθούν τα προϊόντα υγείας και ομορφιάς με 7,7% και στην τρίτη θέση βρίσκονται οι κατηγορίες των τροφίμων με 7,6%.