Την ορθή χρήση του μηχανισμού έγκαιρης προειδοποίησης για την πρόληψη της υπερχρέωσης φυσικών και νομικών προσώπων και ιδίως το ζήτημα της παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών από εξειδικευμένα στελέχη επισήμανε η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας στην σημερινή τηλεδιάσκεψη της ειδικής γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους του υπουργείου Οικονομικών (Ε.Γ.Δ.Ι.Χ.).
Συγκεκριμένα, όπως σημειώνει σε ανακοίνωσή της η Ένωση, με πολλές παρεμβάσεις της στο πρόσφατο παρελθόν, έχει αντιταχθεί στον νέο Πτωχευτικό Κώδικα, αφού θεωρεί ότι «περιέχει πλείστες όσες διατάξεις με βάση τις οποίες απλοποιείται και επιταχύνεται η διαδικασία της πτώχευσης, προς όφελος των πιστωτών (ΑΑΔΕ/ΔΟΥ, ΕΦΚΑ, ΔΕΚΟ, Δήμους κλπ) και φυσικά κυρίως των τραπεζών». Επιπλέον, όπως αναφέρει, το νέο τοπίο δεν αφορά μόνο τους εργαζόμενους, αλλά περιλαμβάνει τους υπερχρεωμένους οφειλέτες, τις μικρές επιχειρήσεις, τους ελεύθερους επαγγελματίες και τους αυτοαπασχολούμενους.
«Επισημάναμε ότι δεν περιλαμβάνει καμία νομοθετική προστασία της κύριας κατοικίας, ακόμα και για μεγάλες κατηγορίες ευάλωτων οφειλετών, ενώ παράλληλα οριοθετούνται εξαιρετικά αυστηρά κριτήρια ένταξης στη διαδικασία μεταβίβασης της κύριας κατοικίας σε κρατικό φορέα και μίσθωσης αυτής από τον οφειλέτη, με δικαίωμα επαναγοράς, με συνέπεια να μένουν απροστάτευτοι πραγματικά ευάλωτοι οφειλέτες και άλλοι νεόπτωχοι (πχ κορωνόπληκτοι εργαζόμενοι, άνεργοι ή άεργοι επαγγελματίες κλπ)» σημειώνεται στην ανακοίνωση.
Η ΕΕΚΕ επαναλαμβάνει τη άποψή της, ότι δημιουργούνται προϋποθέσεις για μαζική απώλεια πρώτων κατοικιών, με τις αναμενόμενες δραματικές συνέπειες στην κοινωνική συνοχή σε τοπικό ή εθνικό επίπεδο.
Ακόμη σημειώνεται στην ανακοίνωση, ότι «κατά τη σημερινή τηλεδιάσκεψη και με βάση το ισχύον πλέον πλαίσιο, υποβάλαμε προτάσεις για την ορθή χρήση του προβλεπόμενου σχεδιασμού μηχανισμού έγκαιρης προειδοποίησης για την πρόληψη της υπερχρέωσης φυσικών και νομικών προσώπων και ιδίως το ζήτημα της παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών από εξειδικευμένα στελέχη του φορέα μας, αλλά και την τήρηση των αρχών της καλής πίστης στις τραπεζικές συμπεριφορές, ανάλογα με τα αποτελέσματα των ευρημάτων του μηχανισμού έγκαιρης προειδοποίησης. Θέσαμε και το πλαίσιο ουσιαστικής κατάργησης των εταιρειών ενημέρωσης οφειλετών (εισπρακτικές), μετά την ενεργοποίηση του μηχανισμού προειδοποίησης, θεωρώντας ότι η απόκτηση δανειοληπτικής συνείδησης εκ μέρους του καταναλωτή αποτελεί κομβικό ζήτημα, τόσο για τους τωρινούς όσο και τους μελλοντικούς δανειολήπτες-οφειλέτες».
Τέλος, η ΕΕΚΕ δηλώνει ότι θα συνεχίσει τις δράσεις της πανελλαδικά για την ενημέρωση και διαχείριση υποθέσεων υπερχρεωμένων οφειλετών.