Εκ βάθρων αλλαγές έχει προκαλέσει η πανδημία του κορονοϊού και στον χρηματοπιστωτικό τομέα, με βασικό καταλύτη την τεχνολογία, όπως υποδεικνύει και η έρευνα «Global Retail Banking 2020», την οποία παρουσιάζει ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πληροφορικής και Επικοινωνίας Ελλάδος (ΣΕΠΕ).
Μία από τις πιο θεμελιώδης αλλαγές έγκειται στο γεγονός ότι σχεδόν έξι στους δέκα καταναλωτές (57%), από 49% πριν από την COVID-19, δηλώνουν ότι προτιμούν τις διαδικτυακές τραπεζικές συναλλαγές. Μάλιστα, περισσότεροι από τους μισούς (55%) απαντούν ότι προτιμούν τις τραπεζικές εφαρμογές για κινητές συσκευές σε σύγκριση με 47% πριν από το ξέσπασμα της πανδημίας.
Σύμφωνα με την ανάλυση του ΣΕΠΕ οι τράπεζες, οι οποίες ούτως ή άλλως βρίσκονταν στην πρώτη γραμμή του ψηφιακού μετασχηματισμού, καλούνται πλέον να επιταχύνουν τον βηματισμό τους, καθώς τα ψηφιακά αντανακλαστικά των καταναλωτών έχουν οξυνθεί λόγω της υγειονομικής κρίσης.
«Οι καταναλωτές αναμένουν μια απρόσκοπτη ψηφιακή εμπειρία από τους χρηματοοικονομικούς τους παρόχους. Οι τράπεζες, που επενδύουν τώρα στον τεχνολογικό εκσυγχρονισμό, θα επιτύχουν αφενός μια ολοκληρωμένη εμπειρία προς τον πελάτη, αυξάνοντας, ταυτόχρονα, την κερδοφορία τους», τονίζεται στην έρευνα και προστίθεται «η COVID-19 έδωσε έμφαση στην εμπειρία της ψηφιακής τραπεζικής. Ο εκσυγχρονισμός των τραπεζικών συστημάτων πρέπει να αποτελέσει προτεραιότητα για τις τράπεζες, που θέλουν να επιταχύνουν την ανάπτυξή τους, καθώς οι προσδοκίες των πελατών αυξάνονται συνεχώς».
Η έκθεση προτείνει ότι οι τράπεζες πρέπει να εξελιχθούν με βάση μοντέλα, που βασίζονται σε πλατφόρμες, για να τροφοδοτήσουν την ανάπτυξη και την καινοτομία που απαιτείται για να παραμείνουν ανταγωνιστικές. Όπως διαπιστώνει, οι τράπεζες, που βασίζονται σε σχετικά μοντέλα, είναι έως και δύο φορές πιο εύκολο να αυξήσουν τα λειτουργικά τους κέρδη, να “ξεκλειδώσουν” νέες πηγές αξίας και να βελτιώσουν τη λειτουργική τους αποδοτικότητα.
Τα στελέχη των τραπεζών, πάντως, αναγνωρίζουν εμπόδια στη μετάβαση σε ένα μοντέλο πλατφόρμας. Η μελέτη διαπίστωσε ότι το 80% των στελεχών εκφράζει ανησυχίες σχετικά με την ασφάλεια στον κυβερνοχώρο και την προστασία της ιδιωτικής ζωής, την ξεπερασμένη διαχείριση δεδομένων (68%) και τον προσδιορισμό των σωστών συνεργατών (73%), ως βασικά εμπόδια για τη μετάβαση σε ένα σύστημα πλατφόρμας.
Σε κρίσιμο στοίχημα για τις τράπεζες αναδεικνύεται η συνεργασία. Σύμφωνα πάντα με τα ευρήματα της σχετικής μελέτης, τα δύο τρίτα (66%) των στελεχών του τραπεζικού κλάδου εκτιμούν ότι χρειάζονται 1-2 χρόνια προκειμένου η τράπεζα να καινοτομήσει και να ξεκινήσουν μια νέα ιδέα, όταν το κάνει μόνη της. Το 58% ανέφερε ότι απαιτείται λιγότερο από ένας χρόνος, για να ξεκινήσει ένα νέο προϊόν, όταν αυτό γίνεται από κοινού με συνεργάτες, όπως οι εταιρείες FinTech.
Ωστόσο, τα ζητήματα ρύθμισης και συμμόρφωσης (72%) και η μη συμβατότητα των συστημάτων πληροφορικής (72%) αναγνωρίζονται ως εμπόδια για αποτελεσματικές συνεργασίες.
Σημειώνεται ότι η έκθεση «Global Retail Banking 2020» στηρίζεται σε εστιασμένες συνεντεύξεις με πάνω από 80 ανώτερα στελέχη κορυφαίων τραπεζών σε διάφορες περιοχές του πλανήτη.