Ο δήμος Αθηναίων προχωρά στην εφαρμογή ενός ολοκληρωμένου κανονισμού κυκλοφορίας και στάθμευσης για τα Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα (Ε.Η.Ο.), μετά την έγκρισή του από το Δημοτικό Συμβούλιο. Στόχος της νέας πολιτικής είναι η βελτίωση της αστικής κινητικότητας, η ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και η προστασία του δημόσιου χώρου, σύμφωνα με δηλώσεις του δημάρχου Χάρη Δούκα και των αρμόδιων αντιδημάρχων.
Ο κ. Δούκας τόνισε ότι με τη νέα ρύθμιση, ο δήμος «απελευθερώνει δημόσιο χώρο και βάζει τάξη στο χάος με τα πατίνια», δίνοντας έμφαση στη μικροκινητικότητα αλλά με σαφείς κανόνες για κάθε Δημοτική Κοινότητα. Μεταξύ άλλων, απαγορεύεται η κίνηση των Ε.Η.Ο. στα πεζοδρόμια, γύρω από την Ακρόπολη, στην Ερμού και στην Αιόλου, ενώ καθιερώνονται όρια ταχύτητας και δημιουργούνται 1.574 θέσεις στάθμευσης για πατίνια εταιρειών εκμίσθωσης σε 124 ζώνες μαζικής στάθμευσης.
Η αντιδήμαρχος Αστικής Αναζωογόνησης και Ανθεκτικότητας, Μάρω Ευαγγελίδου, υπογράμμισε ότι ο νέος κανονισμός αποτελεί προϊόν συστηματικής δουλειάς και στοχεύει στη δημιουργία ενός συνεκτικού πλαισίου για τη μικροκινητικότητα, προκειμένου να αντιμετωπιστούν τα κυκλοφοριακά προβλήματα της Αθήνας με όφελος για όλους τους πολίτες.
Από την πλευρά του, ο αντιδήμαρχος Δημοτικής Αστυνομίας και Δημοσίων Κοινοχρήστων Χώρων, Θωμάς Γεωργιάδης, σημείωσε πως η Δημοτική Αστυνομία θα αναλάβει την επιχειρησιακή εφαρμογή του κανονισμού με εντατικούς ελέγχους, αξιοποιώντας τόσο φυσική παρουσία όσο και ψηφιακά εργαλεία για την παρακολούθηση και επέμβαση όπου χρειάζεται.
Νέοι κανόνες κυκλοφορίας και στάθμευσης για τα Ε.Η.Ο.
Οι νέες ρυθμίσεις αποσκοπούν στην αντιμετώπιση φαινομένων ακανόνιστης στάθμευσης και ανασφαλούς χρήσης των Ε.Η.Ο. Στο πλαίσιο αυτό:
- Η κυκλοφορία των Ε.Η.Ο. εντάσσεται στις προβλέψεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας με εξειδικευμένες απαγορεύσεις και επιτρεπόμενες ζώνες. Συγκεκριμένα, απαγορεύεται πλήρως η κυκλοφορία και στάθμευση σε όλη την περιοχή γύρω από την Ακρόπολη, σε άλση και στους πεζόδρομους Ερμού και Αιόλου.
- Ορίζεται όριο ταχύτητας 6 χλμ/ώρα σε περιοχές όπως ο Ψυρρή, ο πεζόδρομος Κεραμεικού και σε όλους τους πεζοδρόμους και κοινόχρηστους χώρους.
- Η κίνηση σε πεζοδρόμια δεν επιτρέπεται, με τον οδηγό να υποχρεούται να κινείται ως πεζός, έχοντας το όχημα στο πλάι.
- Δεν επιτρέπεται η κυκλοφορία σε οδούς με όριο ταχύτητας άνω των 50 χλμ/ώρα ή σε πρόσθετα τμήματα που θα ορίζει ο δήμος.
- Οι εταιρείες μίσθωσης καλούνται να χρησιμοποιούν λογισμικό για τον εντοπισμό και τον περιορισμό ταχύτητας των οχημάτων.
Ρυθμίσεις στάθμευσης και αδειοδότησης
Για τους πολίτες, η στάθμευση των Ε.Η.Ο. πρέπει να διασφαλίζει ελεύθερη δίοδο 1,5 μέτρου για τους πεζούς. Απαγορεύεται η στάθμευση σε ράμπες, διαβάσεις, εισόδους κτιρίων, κρίσιμες προσβάσεις και σε απόσταση μικρότερη των 20 μέτρων από αρχαιολογικούς χώρους.
Για τις εταιρείες εκμίσθωσης, η στάθμευση σε κοινόχρηστο χώρο επιτρέπεται μόνο στις 124 ζώνες μαζικής στάθμευσης που έχει ορίσει ο δήμος, με συνολικά 1.574 διαθέσιμες θέσεις. Οι διαστάσεις κάθε θέσης είναι 1,3 μ. × 0,4 μ., ενώ ισχύουν διαφορετικές χρεώσεις ανά Δημοτική Κοινότητα.
Ενδεικτικά:
- 1η Δ.Κ.: 516 θέσεις (120 ευρώ/θέση/έτος)
- 2η Δ.Κ.: 178 θέσεις (120 ευρώ/θέση/έτος)
- 3η Δ.Κ.: 134 θέσεις (80 ευρώ/θέση/έτος)
- 4η Δ.Κ.: 168 θέσεις (60 ευρώ/θέση/έτος)
- 5η Δ.Κ.: 214 θέσεις (60 ευρώ/θέση/έτος)
- 6η Δ.Κ.: 148 θέσεις (80 ευρώ/θέση/έτος)
- 7η Δ.Κ.: 216 θέσεις (80 ευρώ/θέση/έτος)
Η διαδικασία αδειοδότησης για τις εταιρείες περιλαμβάνει υποβολή αίτησης, ετήσια αξιολόγηση και εκχώρηση θέσεων βάσει συγκεκριμένων κριτηρίων, με στόχο την αποφυγή στρεβλώσεων στον ανταγωνισμό. Η τελική διαμόρφωση και διαγράμμιση των χώρων γίνεται υπό την επίβλεψη του δήμου.
Έλεγχοι, κυρώσεις και ψηφιακή παρακολούθηση
Ο κανονισμός συνοδεύεται από σαφές πλαίσιο κυρώσεων και ελέγχων. Οι παραβάσεις κυκλοφορίας και στάθμευσης τιμωρούνται σύμφωνα με τον Κ.Ο.Κ., ενώ προβλέπεται απομάκρυνση παρανόμως σταθμευμένων οχημάτων και δυνατότητα ανάκλησης άδειας χρήσης.
Όλα τα Ε.Η.Ο. πρέπει να διαθέτουν μοναδικό σειριακό αριθμό και να καταγράφονται σε ειδικό Μητρώο. Η παρακολούθηση του στόλου θα γίνεται σε πραγματικό χρόνο μέσω λογισμικού, σε συνεργασία με τη ΔΑΕΜ Α.Ε. ΟΤΑ. Η Δημοτική Αστυνομία και οι αρμόδιες Αρχές πραγματοποιούν ελέγχους ταχύτητας και τήρησης των ζωνών απαγόρευσης, ενώ η Διεύθυνση Καθαριότητας μπορεί να προχωρά σε άρση παράνομα σταθμευμένων οχημάτων και επιβολή προστίμων με βάση τον σειριακό αριθμό.
Η εφαρμογή του νέου πλαισίου θα συνοδευτεί από σήμανση, διαμόρφωση ειδικών θέσεων στάθμευσης, ψηφιακή παρακολούθηση και ενημερωτική καμπάνια προς χρήστες και εταιρείες. Ο δήμος Αθηναίων στοχεύει να εντάξει τη μικροκινητικότητα στην καθημερινότητα της πόλης, με έμφαση στην ασφάλεια, την προσβασιμότητα και τον σεβασμό του δημόσιου χώρου.