Η ανάγκη για άμεση προσαρμογή στο σύστημα μεταφοράς μαθητών στην Αττική αναδεικνύεται ως επιτακτική, καθώς το θεσμικό πλαίσιο παραμένει αμετάβλητο, ενώ τα λειτουργικά κόστη και οι απαιτήσεις έχουν αυξηθεί σημαντικά, σύμφωνα με δηλώσεις της εντεταλμένης συμβούλου Παιδείας της Περιφέρειας Αττικής, Έρρικας Πρεζεράκου.
Όπως επισημαίνει, το 2015 πραγματοποιούνταν 564 ημερήσια δρομολόγια μεταφοράς μαθητών, αριθμός που έφτασε τα 1.000 το 2022 και φέτος προσεγγίζει τα 2.000. Για σύγκριση, το υπουργείο Μεταφορών μέσω του ΟΑΣΑ διαχειρίζεται συνολικά 1.270 δρομολόγια σε όλους τους δήμους της Αττικής.
Η Περιφέρεια βρίσκεται σε συνεχή διαβούλευση με το υπουργείο Εσωτερικών και τους μεταφορείς, με στόχο την εξεύρεση μιας βιώσιμης λύσης που θα διασφαλίζει συνέπεια, διαφάνεια και, κυρίως, ασφάλεια για τους μαθητές. Η αναμόρφωση του πλαισίου βρίσκεται σε εξέλιξη, ωστόσο η κ. Πρεζεράκου προτείνει την εφαρμογή ενός μεταβατικού συστήματος, παρόμοιου με αυτό που ισχύει σε ορεινές και απομακρυσμένες περιοχές.
Συγκεκριμένα, εισηγείται τη διαπραγμάτευση της Περιφέρειας με ιδιώτες οδηγούς ή ακόμα και γονείς για τις λεγόμενες άγονες γραμμές, οι οποίοι θα επιδοτούνται για τη μεταφορά μαθητών. Όπως τονίζει, «δεν μπορούμε να αφήσουμε κενά σε ένα τόσο κρίσιμο κοινωνικό έργο», υπογραμμίζοντας τη σημασία της ασφαλούς και αξιοπρεπούς μετακίνησης των μαθητών στα σχολεία τους.
Η αρμοδιότητα της υπηρεσίας μεταφοράς μαθητών στα δημόσια σχολεία μεταφέρθηκε το 2013 από τους Δήμους στις Περιφέρειες μέσω Κοινής Υπουργικής Απόφασης, η οποία καθορίζει τα θεσμικά εργαλεία υλοποίησης, όπως οι διαγωνιστικές διαδικασίες, τα μαθητικά δελτία και το γονικό επίδομα.
Προκλήσεις και εξελίξεις στη μεταφορά μαθητών
Σύμφωνα με την Περιφέρεια Αττικής, η υπηρεσία μεταφοράς μαθητών εξελίσσεται διαρκώς, επηρεαζόμενη από κοινωνικούς, γεωγραφικούς και οικονομικούς παράγοντες. Ξεχωρίζουν η ετήσια αύξηση κατά 6% των μαθητών στα ειδικά σχολεία, η πληθυσμιακή άνοδος στην Ανατολική Αττική κατά 16,5% και η ένταξη νέων σχολικών μονάδων, όπως τα Ωνάσεια.
Επιπλέον, η ύπαρξη άγονων δρομολογίων οφείλεται και σε άλλους παράγοντες, όπως η ευρωπαϊκή έλλειψη επαγγελματιών οδηγών, η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, οι χαμηλές αποζημιώσεις για μικρές χιλιομετρικές αποστάσεις και η θερινή αναστολή λειτουργίας του φορέα (ΚΕ.Δ.Υ.), που αξιολογεί την προσήκουσα εκπαίδευση παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες και αναπηρίες.
Φέτος, σύμφωνα με την κ. Πρεζεράκου, προέκυψαν επιπλέον προκλήσεις, όπως ο "ανταγωνισμός" από ιδιωτικά σχολεία που χρησιμοποιούν εταιρείες με τουριστικά λεωφορεία και η αδυναμία των ΚΤΕΛ Αττικής να συμμετάσχουν στον διαγωνισμό για την περίοδο 2025-2028.
Η εντεταλμένη σύμβουλος Παιδείας υπογραμμίζει ότι ο τετραπλασιασμός των δρομολογίων δημιουργεί νέα δεδομένα και αναδεικνύει την ανάγκη αναθεώρησης του θεσμικού πλαισίου. Όπως αναφέρει, η Περιφέρεια από την αρχή της θητείας της προχώρησε σε διαβούλευση με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, καταγράφοντας τα ζητήματα που ανέκυπταν κατά την εφαρμογή του νομοθετικού πλαισίου και καταθέτοντας τεκμηριωμένες προτάσεις προς τα συναρμόδια υπουργεία.
Σήμερα, έχει ήδη καλυφθεί το 93% των δρομολογίων, με τις διαπραγματεύσεις να συνεχίζονται κάθε εβδομάδα, με στόχο την πλήρη κάλυψη και τη διασφάλιση ότι «το ταξίδι της γνώσης για τα παιδιά μας ξεκινά κάθε πρωί με ασφάλεια, φροντίδα και καλοσύνη», όπως καταλήγει η κ. Πρεζεράκου.